Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp, kjøleviftene på Kangoen går hele tiden.

Startet av Nettulven, onsdag 04. juli 2012, klokken 01:03

« forrige - neste »

Nettulven

Jeg lurer på ett par ting som dere andre kan kanskje svare meg på..
Første spørsmål, hvis en kjører fremover, og er uheldig å sette bilen i revers, hva skjer da? Skjer det noe i det hele tatt? Feilmelding, kanskje? Det kan jo forekomme når en skal bytte fra Eco til D, eller omvendt..
Spørsmål 2, litt mindre sannsynlig, men hvis en trykker på Power-knappen i fart, skjer det noe da? Vil bilen stoppe? Hva med rattlås?
Spørsmål litt utenom det vanlige, men det er kanskje noen som har erfart disse problemstillingene allerede :)

jkirkebo

Sitat fra: Nettulven på mandag 11. juni 2012, klokken 17:39
Jeg lurer på ett par ting som dere andre kan kanskje svare meg på..
Første spørsmål, hvis en kjører fremover, og er uheldig å sette bilen i revers, hva skjer da? Skjer det noe i det hele tatt? Feilmelding, kanskje? Det kan jo forekomme når en skal bytte fra Eco til D, eller omvendt..
Spørsmål 2, litt mindre sannsynlig, men hvis en trykker på Power-knappen i fart, skjer det noe da? Vil bilen stoppe? Hva med rattlås?
Spørsmål litt utenom det vanlige, men det er kanskje noen som har erfart disse problemstillingene allerede :)

Å prøve å sette bilen i R mens man kjører i god fart fremover er den raskeste måten å få den i N på. Helt udramatisk, og daglig brukt av mange.

Men ikke prøv håndbrekket i fart...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Svar på spørsmål 1; Hvis bilen har for stor fart når du setter den i revers vil du bare here et lite pip, og bilen settes i "nøytral". Jeg tipper grensen er 3-4 km/t. Ingen fare med å veksle feil, det er faktisk mange som bruker det som en snarvei til nøytral (Alternativ er å holde veksleren mot venstre i et par sekunder for å få nøytral, det finnes dem som foretrekker å rulle mot kryss i nøytral da dette er den desidert mest økonomiske måten å rulle på)

Spørsmål 2 aner jeg ikke, men rattlåsen går garantert ikke på. Jeg tipper du bare får en feilmelding, det er jo bare å prøve :-)

Edit: for treg å svare på telefonen ;-)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Nettulven

Takker for svar :)
Jeg visste ikke at den kunne settes i nøytral heller :)

Nei, håndbrekk er nok fyfy, men det med Power knappen hadde vært spennende å finne ut av :)

Blip

"Håndbrekket" fungerer i fart! Dvs. at det låser bakhjulene, men går automatisk av igjen. Problemet er at det tar flere sekunder... Jeg har prøvd i lav hastighet.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

kenmyh

Håndbrekket låser bakhjulene om du setter den på i fart.. Prøvde dette litt på vinterstid.

Og om du trykker powerknappen i fart hører du bare et lite pip, om jeg ikke husker feil. Mener jeg har kommet borti denne en gang i ny og ne ved parkering, og ikke stått helt stille når jeg trykket :p
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

masae

I følge brukermanualen er du enten nødt til å trykke powerknapen inn raskt tre ganger eller holde den inne dersom man vil slå av bilen i fart.
Dette er selvfølgelig kun ment for nødstilfeller, og er nok ikke så lurt å gjøre ofte ;)
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

gbzdoc

Har testet det med powerknappen og det er udramatisk. (Holdt den inne til den skrudde seg av i fart.) Det var omtrent som å ta tenningen på en fossilbil. Eneste som var annerledes var at det virket som bremsen fortsatt var assistert av elektronikken. Pedalen ble ikke hard på smame måte som en vanlig bil...

masae

Greit å vite.
Har ikke prøvd selv i frykt for at det skulle kunne skade bilen.
I manualen står det vel at det "funksjonen" kun er for nødstilfeller.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Nettulven

Kjempeflotte svar, folkens :) takker

gbzdoc

Nødstilfeller bør jo øves på... Ref. Toyota Priuser som går løpsk. ;-)

Blip

Jeg antas bremsene opererer med en liten trykkakkumulator. Normalt er dette nok for en nødbrems etter power-fail.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA