Hovedmeny

Er regenerering et problem?

Startet av andersbj, lørdag 28. desember 2019, klokken 12:22

« forrige - neste »

Sjalabais

Jepp, men her var poenget CC vs. menneskehjerne. Den ene vil oppnå jevn fart, den andre lavt forbruk.
2012 Leaf Tekna

automat

Joda, man kan nok klare å kjøre mer øko manuelt. Samtidig er det veldig lett at man pendler litt opp og ned i hastighet. Husk at samme snittfart er viktig, hvis man skal sammenligne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Sjalabais på mandag 06. januar 2020, klokken 19:43
Jepp, men her var poenget CC vs. menneskehjerne. Den ene vil oppnå jevn fart, den andre lavt forbruk.
Poenget med elbiler er at jevn fart=lavt forbruk. Grunnen til at du tror du oppnår lavere forbruk med å ikke holde farten opp bakkene er at du kommer frem senere, dvs lavere snittfart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjalabais

Men fysikken gjelder jo likevel. Har du mer kinetisk energi opp en bakke, og vedlikeholder den ikke, bruker du mindre energi enn ved lavere, men fullstendig jevn fart. Det kan ikke slås ut av en permanent på, eller trillende elmotor.
2012 Leaf Tekna

turfsurf

#34
Sitat fra: Sjalabais på mandag 06. januar 2020, klokken 22:12
Men fysikken gjelder jo likevel. Har du mer kinetisk energi opp en bakke, og vedlikeholder den ikke, bruker du mindre energi enn ved lavere, men fullstendig jevn fart.
Ja, men for at du skal komme opp den bakken på samme tid som ved å kjøre i jevn lav fart må du ha mye høyere fart i bunn av bakken, og derved vil du dra på deg alt for høy luftmotstand. Du kan jo prøve å trille opp Lierbakkene...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjalabais

Her tenker jeg hverken på store bakker eller store fartsforskjeller. Ser på dette som et lass av "mikrotransaksjoner" av energi, som i sum gir menneskehjernen en ørliten fordel fremfor CC.
2012 Leaf Tekna

Burger

Sitat fra: automat på søndag 05. januar 2020, klokken 21:41
At du føler det slik er sikkert riktig. Men om skal vite om det faktisk er slik, så må to identiske biler, med samme type dekk, kjøre side om side med samme snittfart. Den ene på CC, den andre med seiling. Da får man reelt sett om seiling lønner seg fremfor regen.

Dette er testet av flere (inkludert meg) og med fysikk (flinkere hoder enn meg) med Leaf dersom man søker litt på Leaf delen av forumet. Da kjørte man samme strekke flere ganger. Fasit ble det lønner seg med CC og jevn fart dersom det er bakkete. Det eneste tilfellet av seiling som kan være effektivt er når man har en slak nedoverbakke og rulle- og luftmotstanden sørger for at man ikke øker farten.

Å trille raskere nedover og så kjøre sakte oppover kaster bort tid og energi enn å kjøre jevn fart med CC.

Desverre så dukker denne diskusjonen opp veldig ofte fordi mange liker å ha seiling, og roter seg bort i å prøve å forsvare det. At for noen er det behagelig å kjøre med seiling forstår jeg godt, det er personelig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Er nok så. Det gjelder å se tilbake til Sir Isaac Newton og hans lover, og ta for seg de ulike fysiske energitilstandene og tapene. Det å flytte på energi medfører alltid tap. Og her skjer det enten i form av økt luftmotstand (Seiling) eller i økt varmgang (regenerering) fra unødvendige strømmer. Derfor, hold konstant fart. CC er det hjelpemiddelet som bevarer kinetisk energi Ek=1/2mv2 best, eller holder ut bedre enn du som sjåfør orker å på jobbe. Om man seiler eller regenerer så er rullemotstand og drivlinjetap samme. Så det kan elimineres. Der farten ellers er lik er luftmotstand den samme, så kan også elimineres. Da står man igjen med om vunnet potensiell energi (Ep=mgh) opp en bakke best kan tilbakeføres i form av kinetisk energi (Økt massefart, rulle ned bakken med større fart enn ved regenerering) eller kjemisk energi Ee=UxAh (Spenning x amperetimer), dvs bremse ned bakken med energiopptak til batteri, for så å kjøre på den energi igjen senere. Fakta: Som tommelfingerregel så vil det være potensiale i å bruke mindre energi ved å rulle ned bakken så lenge hastigheten øker, altså en omgjør stillingenergi til økende kinetisk energi etter hvert som det går nedover. Men så snart det ikke er mer hastighetsøkning, er det tapt mot regenerering. Fordi all energi en kunne tilført videre ned bakken til batteriet med å regenerere "går ut i det blå" som økt luftmotstand. Man oppnår å komme ned bakken raskere enn med regenerering, men man har kanskje fått fartsbot eller kjørt inn i bilen foran :o. Om jeg hadde ork så skulle  jeg kunne bla frem noe fra fysikktimene jeg en gang hadde på ulike skoletrinn, og se om det gikk å sette opp et regneeksempel eller to.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Har testa dette litt nå også. CCen får mer ut av bilen, ca 5% mer rekkevidde enn om jeg kjører pent. Men...det gjør jeg jo aldri. :P Likevel interessant å se at det her gjelder nye regler. Takk for en god tråd!
2012 Leaf Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA