Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vår nygamle Kangoo

Startet av dissern, fredag 23. mars 2012, klokken 16:52

« forrige - neste »

dissern

Ifølge Bernt G. Jessen i Motor Gruppen.

"Zoe er i motsetning til for eksempel Mitsubishi i-Miev og Nissan Leaf laget som en elbil fra grunnen av, sier Motor Gruppens Bernt G. Jessen til HegnarOnline."

http://www.hegnar.no/motor/article681578.ece
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

BE

Tja, det stemmer for i-Miev, som har eksistert i noen år med en liten aktermontert bensinmotor, men så vidt jeg vet er Leaf bygget som el-bil fra dag en. Det er mulig de mener Zoe ikke bygger på noen tidligere plattformer, mens Leaf har tatt utgangspunkt i en eksisterende plattform. Det er ikke alltid hensiktsmessig å finne opp hjulet på nytt...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rio

Sitat fra: BE på lørdag 10. mars 2012, klokken 13:46
Tja, det stemmer for i-Miev, som har eksistert i noen år med en liten aktermontert bensinmotor, men så vidt jeg vet er Leaf bygget som el-bil fra dag en. Det er mulig de mener Zoe ikke bygger på noen tidligere plattformer, mens Leaf har tatt utgangspunkt i en eksisterende plattform. Det er ikke alltid hensiktsmessig å finne opp hjulet på nytt...

De første bilene var vel elbiler, så egentlig er det fossibilene som har tatt utgangspunkt i elbiler! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#3
Sitat fra: dissern på lørdag 10. mars 2012, klokken 13:42
Ifølge Bernt G. Jessen i Motor Gruppen.
"Zoe er i motsetning til for eksempel Mitsubishi i-Miev og Nissan Leaf laget som en elbil fra grunnen av, sier Motor Gruppens Bernt G. Jessen til

De av oss som kjørte/kjører P106 bryr seg vel egentlig ikke så mye om det.
At en gjennomprøve fossilbil skulle være et dårlig utgangspunkt er vel feil.

Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2012, klokken 14:02
De første bilene var vel elbiler, så egentlig er det fossibilene som har tatt utgangspunkt i elbiler! ;)
Det er nok ikke helt riktig, men for drøyt 100 år siden ble nok både el, bensin og dampbiler designet fra grunnen av.

Første mekaniske som kunne frakte personer Cugenot 1769 Damp
Rivas 1804 Hydrogen/luft eksplosjonsmotor
Lenoir 1860 Totakts bensin med elektrisk tenning
Og omtrent på samme tid kom Akumulatoren elbiler før det var eneste mulighet dyre primærbatterier, altså egentlig bare egnet for modeller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

#4
Dette er jo ca 30-50 år før fossilbiler...?

SitatIn 1828, Hungarian, Ányos Jedlik invented a small-scale model car powered by an electric motor that he designed. Between 1832 and 1839 (the exact year is uncertain), Robert Anderson of Scotland invented a crude electric-powered carriage. In 1835, another small-scale electric car was designed by Professor Stratingh of Groningen, Holland, and built by his assistant Christopher Becker. In 1835, Thomas Davenport, a blacksmith from Brandon, Vermont, built a small-scale electric car.

[...]

More practical and more successful electric road vehicles were invented by both Thomas Davenport and Scotsmen Robert Davidson around 1842.

http://inventors.about.com/od/estartinventions/a/History-Of-Electric-Vehicles.htm
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Smal scale:
Verbiest dampvogn 1680, og det var nok ikke de første.
Fra Kina er det beskrevet dampvogner fra før vår tidsregning.

Så dampvogner må nok få æren av å være først.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA