Ladefart med CCS retrofit hos Fortum

Startet av Dank, torsdag 02. januar 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Dank

Hei,

Bilen min er en TMS 85 fra 2014 og den har nylig fått montert CCS retrofit. Jeg prøvde å lade den på den 224kw DC-laderen hos Fortum i Oslo(YX ved Mosseveien), men fikk ikke mer enn 41-48kw ut av laderen til tross for at batteriet er passe varmt, dvs. bilen kjørt i nesten 1,5 timer.

Teoretisk, så bør man kunne få 120kw eller mer ut av disse laderne med optimalt forhold.
Er det noen som vet hva man i praksis kan få ut av 150/224kw lynladere med CCS retofit ?
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Muffinman

Din bil er nok også rammet av reduksjonen i ladehastighet, slik som de aller fleste med 85-batteri. Det hjelper ikke med CCS og raskere lader, bilen vil ikke ta i mot høyere effekt uansett. Du kan få 125ish kW i noen sekunder om batteriet er nede på 0, men hos meg bikket det under 100kW allerede på 8%.

For å oppnå den nye (reduserte) topphastigheten må batteriet være varmere enn bilen selv løfter det til. Det oppnår man stort sett bare ved å kjøre lenge i range mode når det er rikelig med plussgrader. Forhåpentligvis rettes dette snart, men det er høyst usikkert om noe av ladeeffekten blir gitt tilbake. Jeg tviler.

Du vil altså ikke få noen økt ladehastighet i forhold til supercharger etter oppgraderingen med denne bilen, bortsett fra når du velger vekk chademo til fordel for lynlader. Men man skal ha bra lite strøm på batteriet for at det skal utgjøre noen særlig forskjell.

Dank

Takk for svaret  :+1:

Ja, jeg regner også med at batteriet mitt er rammet av reduksjonen som er kommet ifm de siste oppdateringene.

Men jeg hadde allikevel håpet at det skulle ligge et sted mellom 60-80kw når SOC lå på ca 20%.

Jeg får prøve igjen når det kommer nye SW oppdateringer eller når det blir varmere.

2023 Model S Plaid
2024 i4M50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA