Hovedmeny

Vi vil ha tre! Vi vil ha tre!

Startet av RuneW, torsdag 29. mars 2012, klokken 09:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 10. april 2012, klokken 18:41
Dersom vi regner at moderne fly bruker 0,3 på mila per sete så bruker ett miljøvennlig ektepar på tur til Gran Canaria mer drivstoff på sin langweekend enn en familieSUV med 7 sitteplasser på ett helt år. SUV`n (Outlander) bruker forøvrig mindre enn en dl per mil per sete til sammenligning :-)

Langweekend i Thailand...  Bare der har vi 2-3 Audi Q7 årsforbruk, avhengig av antall familiemedlemmer.

Vi koster på oss en 2-ukers Kypros-ferie hvert år (2 personer), 330 mil hver vei. 330*2*2*0,3=396 liter drivstoff. Ikke så galt det da ?

Til sammenligning sparer vi ca. 600 liter diesel i året etter at vi kjøpte Leafen. Vi sparte også 2500 liter fyringsolje i året når vi kastet ut oljefyren til fordel for vann/vann varmepumpe i 2007. Og det uten at strømforbruket økte merkbart.

Totalen nå er ca. 300-350 liter diesel i året til Touranen, ca. 100-150 liter parafin i året på hytta og ca. 50-100 liter bensin i året til snøfreser og aggregat på hytta. Samt at det går en slant på båten da. Total omkring 600 liter pr. år. For 10 år siden lå forbruket på omkring 4000 liter i året samt at strømforbruket var vesentlig høyere en i dag...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Aspiranten

Mens en familie på 4 på tur til Thailand vil bruke 2886 liter drivstoff bare på den ene turen.

Å fly mellom Oslo og Trondheim istedetfor å kjøre en dieselbil er rett og slett miljøvennlig, og fly er ingen versting sånnsett. Problemet er jo distansene, enten man kjører eller flyr.
Nissan Leaf

johncl

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 10. april 2012, klokken 18:41Langweekend i Thailand...  Bare der har vi 2-3 Audi Q7 årsforbruk, avhengig av antall familiemedlemmer.

Ja, det var litt hit jeg ville med posten min. Men jeg unner da folk sol, varme, ferie og fritid. Men det er ikke å stikke under en stol at å fly lange distanser er et gode vi har blitt litt blinde på, og det virker litt meningsløst å spare strøm på sparepærer når man bruker enorme mengder energi på andre ting. Ønsker man en reell reduksjon av forbruk og "footprint" så må man innse at antall flyreiser bør reduseres... i tillegg til sparepærene.

Personlig tror jeg at oljereservene er på vei til å forsvinne fortere enn vi aner og det er lite som kan erstatte råolje som kilde til flybensin til de prisene vi er vant til. Fremtidig flytrafikk vil være et gode for svært få rike mennesker. Så man kan jo da velge enten å "fly massevis før det er tomt" eller "redusere forbruket så det varer lengre og kjøper oss mer tid til å avløse olje med andre energikilder". Svært mange jeg kjenner flyr Oslo-Bergen mange mange ganger i løpet av året, noen pendler til og med hver uke. Snakk om bortkastet energi (og tid). Friheten til å jobbe og bo der man vil har gjort oss til storforbrukere av transport på en måte som ikke er særlig bærekraftig. Jeg tror ikke man blir noe særlig mer lykkeligere av det heller.

Send meg et bilde av deg selv og så kan jeg plassere deg på toppen av en pyramide i Egypt ved hjelp av photoshop (som egner seg like godt til facebook) og så har du spart miljøet for masse. ;)
Perlehvit Leaf 2014

cra

Sitat fra: johncl på onsdag 11. april 2012, klokken 08:28
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 10. april 2012, klokken 18:41Langweekend i Thailand...  Bare der har vi 2-3 Audi Q7 årsforbruk, avhengig av antall familiemedlemmer.
Ja, det var litt hit jeg ville med posten min. Men jeg unner da folk sol, varme, ferie og fritid. Men det er ikke å stikke under en stol at å fly lange distanser er et gode vi har blitt litt blinde på, og det virker litt meningsløst å spare strøm på sparepærer når man bruker enorme mengder energi på andre ting.

Tja; jeg skjønner jo at dette blir litt å "spare på skillingen og la daleren gå", men som vi også sier her på Sunnmøre: "Ha det, ha inkje". Har man først et forbruk på en sydentur eller to i året så skader det jo heller ikke at man bruker sparepærer resten av året. :)

Sitat fra: johncl på onsdag 11. april 2012, klokken 08:28
Ønsker man en reell reduksjon av forbruk og "footprint" så må man innse at antall flyreiser bør reduseres... i tillegg til sparepærene.
Ja, at flyreisene er den store synderen er det liten tvil om; det er jo bare å prøve en hvilken som helst slik "footprint-kalkulator". Legger man inn en sydentur så er alt annet tilsynelatende meningsløst.

Sitat fra: johncl på onsdag 11. april 2012, klokken 08:28
Send meg et bilde av deg selv og så kan jeg plassere deg på toppen av en pyramide i Egypt ved hjelp av photoshop (som egner seg like godt til facebook) og så har du spart miljøet for masse. ;)
Sender deg bilde så snart jeg finner et som passer. ;) Kunne tenkt meg å sett pyramidene, men ikke så lenge de ligger i Egypt, desverre. Nei, ikke fordi jeg skal spare miljøet i dette tilfellet, men fordi jeg har vært i Egypt en gang tidligere, og det fristet på ingen måte til gjentakelse.  :P
</digresjon>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Her er SAS sin kalkulator for å beregne forurensing fra en flytur:
http://www.sasems.port.se/EmissionCalc.cfm?sid=Calculate&left=Calculate

2 personer i en moderne dieselbil har et CO2-utslipp på ca pr person 50g/km, tilnærmet 0 i partikkler og SO2, litt NOx.

Ikke glem at flyene legger igjen nesten alt sitt utslipp høyt oppe i atmosfæren der ingen grønne planter kan "spise" CO2 og NOx.

Forøvrig inneholder parafinen som flyene fyller ca 20 ganger mer svovel enn dieselen bilene fyller!!!!
Kravet for autodiesel er maks 10ppm, men for jetfuel er det 200ppm!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA