Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny forbedret Leaf iløpet av året

Startet av Lynvingen, torsdag 29. mars 2012, klokken 11:38

« forrige - neste »

Lynvingen

Jeg kjører daglig mosseveien for å komme meg på jobb, og har merket en stadig økende tendens til irritasjon over at de kollektivfelt-kjørende bruker flette-feltene helt ut. Har også hørt dette fra venner, og i dag ble jeg regelrett verbalt angrepet kombinert med finger i været gjennom et åpent vindu. Har også sett at mange biler legger seg ut i kollektivfeltet der det flettes for å forhindre at taxier, elbiler og busser benytter flettefeltet helt ut.

På mossevegen er det såpass brede krabbefelt at det er fullt ut mulig å misbruke dette for å stjele noen ekstra kø-meter, men for meg er det egentlig sunt trafikkvett og ikke flette før man faktisk nærmer seg slutten av flettingen. Om alle legger seg inn tidlig får vi etter midt skjønn en dårlig flyt i trafikken, og det er jo nettopp derfor man har flettefelt og ikke stoppskilt med pil til venstre.

Noen andre med samme erfaringer?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Thomas Parsli

Jeg har opplevd noe av det samme på E18, men det ser ut til at billistene har blitt vant til elbiler.
Også de andre brukerne av kollektivfeltet har blitt siviliserte, men unntaket av enkelte busser.

Det skaper irritasjon hvis man "fyker forbi" i krabbefeltet (hadde samme problemstilling på E18 opp bakken til Asker med P106), så jeg pleier å legge meg inn litt før så ikke medtraffikantene tror jeg kjørte der for å komme forbi køen.

Det er jo en del som bruker krabbefeltet som forbikjøringsfelt og det er jo direkte livsfarlig...

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Er litt usikker på hva du mener med krabbefelt og flettefelt på mosseveien?
Kan du forklare nærmere?

Min oppfatning av de to er:
Krabbefelt - Felt for kjøretøy som kjører saktere enn resten av trafikken opp lange bakker. (Eksisterer ikke på Mossevein)
Flettefelt - Påkjøringsfelt med fletting, evt. der kollektivfeltet slutter, men FØR det skraverte feltet.

Opplever stort sett aldri problemer så lenge man følger normal folkeskikk på Mosseveien:

- Legger seg inn FØR det skraverte feltet
- Bruker retningsviser
- Ikke kommer brasende i voldsom fart
- Fletter - Altså annen hver bil, ikke alle elbilene og taxiene inn foran samme bil. Har sett en del pressing med tuting som resultat når flere prøver å presse seg inn foran samme bil...

De fleste vet nå at Leafen er elbil, så "bråket" da bilen var ny er det lenge siden jeg har opplevd, heldig vis. :)

Lynvingen


Kanskje litt upresist. Med krabbefelt mener jeg egentlig alt til høyre for den hvite stripen som markerer slutten på veibanen, "grøftestripen" om du vil. Noen steder er det jo rett i grøft på høyresiden, mens andre steder har man flere meter å boltre seg på.
Med flettefelt tenkte jeg på påkjøringsfelt med fletting, eksempelvis fra kollektivfelt til vanlig veibane. Og, selvsagt bare der det er veibane, ikke der det er skravert felt. Det skraverte feltet er jo direkte ulovlig å kjøre på uansett doning.

Nå er det heller ikke nødvendigvis skravert felt på alle flettefelt.
Eksempelvis utenfor Ulvøya (på mossveien) i retning Oslo finnes det ingen skravert felt, men relativt god plass til høyre for den heltrukne linjen (krabbefelt). Noe som muliggjør å tøye flettefeltet ganske langt, og til og kjøre med et par hjul i krabbefeltet før man legger seg inn.

Hovedpoenget mitt er at man selvsagt skal legge seg inn før man er over med to hjul i krabbefeltet, men at det samtidig skal være slik at man kan benytte flettingen så langt det er mulig. Det virker som mange fossilbilister, antageligvis eitrandes forbanna av køen, er av den oppfatning at man skal legge seg inn umiddelbart når den stiplede linjen som varsler fletting oppstår. Som nevnt har jeg flere ganger opplevd fossilbiler som legger seg ut i kollektivfeltet for å sperre for elbilister allerede helt i starten av flettlingen.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

gbzdoc

Det du her kaller krabbefelt m.m. er veiskulderen, og den er ikke der for at du skal kjøre på den.

Den hvite linjen er på lik linje med den gule; en sperrelinje. (Kalles vel kantlinjen når den markerer ytterkanten på veibanen.) Den har du i utgangspunktet ikke lov å krysse. Dette gjelder forøvrig også når den brukes heltrukken i begynnelsen av et påkjøringsfelt og som skille mellom to kjørefelt i samme kjøreretning. Mange krysser den hvite linjen når den er heltrukket, men det er altså ikke lov.

hkaspenberg

Oppførsel i kollektivfelt og i trafikken for øvrig er diskutert her inne i det evindelige uten at emnet tilsynelatende er utdebattert. Alle irriterer seg over noe i trafikken. Min egen kjepphest er manglende bruk av blinklys, spesielt når folk skal ut av rundkjøringer. Jeg irriterer meg grenseløst over å måtte stå og vente når dr..se..en for det første velger feil spor slik at jeg tror han skal helt rundt og ikke blinker når han allikevel skal ut før meg. Nok om det. Andre igjen irriterer seg over at noen bilister urettmessig har fått lov til å kjøre i kollektivfeltet når jeg som betaler avgifter og bompenger og alt må stå her i denne jæ.. køen.

Satt på spissen selvfølgelig. Incentivene vi har kjempet oss til må vi også jobbe for å beholde - og da tror jeg at vi som elbilister må oppføre oss 100% korrekt bestandig. (Enda en ulempe ved å kjøre elbil vil noen si, i tillegg til kaldt om vinteren, begrenset rekkevidde må vi nå også følge regler!  ;D)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 15. mars 2012, klokken 09:17
Min egen kjepphest er manglende bruk av blinklys, spesielt når folk skal ut av rundkjøringer.

Jeg kam med glede melde at trenden ser ut til å gå i positiv retning.  :D  Jeg registrerer i alle fall stadig flere som bruker blinklys når de skal ut av rundkjøringer, selv om forbedringspotensialet fortsatt er stort.

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 15. mars 2012, klokken 09:17
og da tror jeg at vi som elbilister må oppføre oss 100% korrekt bestandig. (Enda en ulempe ved å kjøre elbil vil noen si,

Tja..... Er det en ulempe at piloter må holde seg til riktige prosedyrer 100% av tida? ;)  Om vi klarer det så vil elbilister bli sett på som et forbilde, og jeg tror at hvis flere oppfører seg 100% riktig så vil det balle på seg. Folk i trafikken "gjør som andre gjør", på godt og vondt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA