Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Strømforbruket 2010 vs. 2011

Startet av ovst, onsdag 15. februar 2012, klokken 22:59

« forrige - neste »

Lunde

Et annet tema er at vi i det norske strømnettet har vært forskånet fra enkelt laster som trekker en vedvarende strøm på mer en drøyt 2kW eller rundt 10A. Vaskemaskiner, vifteovner oppvaskmaskiner, vannkokere etc trekker maks 10A og foruten vifteovner trekker de sin effekt over et begrenset tidsrom. Vi har hatt noen få unntak til 10A "reglen" å det gjelder eksempelvis komfyrer i høyskap som også i høyeste grad har en begrenset gjennomsnittseffekt over tid.
Dette har medført at vi i vant stil har benyttet oss av 15/16A sikringskurser so også i en periode etter loven kunne kables med 1,5mm2 kabel da forventet belastning ble fordelt på flere 16A kontakter i praksis. I ettertid har man erfart at en 1,5mm2 kabel koblet til en 16A stikkontakt over tid utvikler et varmeproblem. Det kan ta måneder eller år avhengig av hvor høy belastningen er (har jeg selv erfart) Utfra disse erfaringene er det nå skjerpet inn på reglene. Nå skal det tas høyde for at et enkelt 16A uttak (standard stikk) ikke kan sikres med 16 A om du ikke har kablet med 4mm2 Nissan har med rette utvist godt skjønn når de i utgangspunktet har begrenset seg til 10A og at de tilbyr en 16A dedikert og kablet etter nye regler hjemme. Om alt er på stell og brukeren viser skjønn, vett og forstand om han merker noe galt kan det gå bra, men husk at ikke alle anlegg vil tåle belastningen og at slett ikke alle kabler kommer rett fra sikringsskap. Ergo kan en koblingsboks underveis ta fyr uten at du har merket noe unormalt på forhånd. Nissan og andre elbilleverandører kan ikke forutsette at alle besitter ovennente egenskaper å må ta sine forholdsregler. Derfor er det faktisk ikke så rent lite betenkelig at "alle" utenvidere vil ha en !6A "reiselader" med seg på tur. Hva vet du om det elektriske anlegget mellom stikkontakt og kraftverk?  ::) 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

ravn

Sitat fra: Lunde på tirsdag 21. februar 2012, klokken 08:12
Heisann  :)
Regner med at de fleste egentlig vet at "klumpen" på ladekablen ikke er selve laderen, men en sikkerhetsboks som kommuniserer med bilens elektronikk og stenger av for strømmen om det detekteres feil i bilens 230V system etc. I

Ja her er det mye roting med begreper, men når selgere og til dels Nissan har en tendens til å kalle klumpen for "laderen" så er det ikke rart at brukerene gjør det samme.

Klumpen har også en funksjon og det er en grunn til den korte tilførselsledningen, men siden den er så upraktisk og dyr så ser jeg iallefall på Nissan forumet en del kreative og idiotiske oppbevaringsløsninger. Feks. at de putter klumpen under panseret for å få låst den inne og så en skjøtekabel til kontakt. Får iallefall håpe at de benytter 2,5mm2 i det minste, men jeg tviler.

Men når det er sagt så har jeg jo gang på gang nevnt disse ladestolpene hvor kontakten har blitt så "sløv" at støpselet ikke lenger henger ordentlig fast.
Det er vel en kombinasjon av at lokket "tvinges" igjen på for store støpsel (som også skader ladekabel) og vekten som skal holdes.
Kontaktene blir sortere og sortere, og ingenting gjøre, men hva kan man gjøre?
Jeg kan ikke skjønne at man får lov å benytte schuko plugg til lading av elbil i det hele tatt.

Nei kjør på med mennekes, og kjør offentlige ladestolper over på SAE J1772.
Thinkere og andre med klassikere får enten få montert kompatibelt ladeinntak eller kjøpe seg en overgang.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Aspiranten

Sitat fra: Lunde på tirsdag 21. februar 2012, klokken 08:21Derfor er det faktisk ikke så rent lite betenkelig at "alle" utenvidere vil ha en !6A "reiselader" med seg på tur. Hva vet du om det elektriske anlegget mellom stikkontakt og kraftverk?  ::) 

Er ikke "alle" offentlige ladestasjoner 16A da?
Nissan Leaf

ravn

Tror Lunde tenker på at man ofte lader på andre steder enn en offentlig "ladesøyle". Som slekt og venner osv.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

daggad

Dette er jo spam og reklame fra Nofuel, hører ikke hjemme i et nøytralt forum !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: ravn på tirsdag 21. februar 2012, klokken 11:00
Tror Lunde tenker på at man ofte lader på andre steder enn en offentlig "ladesøyle". Som slekt og venner osv.

Joa, men de fleste har vel fått med seg at man ikke bør bruke 10A uten videre nå?

Det er ladesøylene jeg vil ha 16A kladd til ihvertfall. Det vil åpne opp for bruk utover de 4-5 mils radiusen vi har pdd.
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 21. februar 2012, klokken 11:46

Joa, men de fleste har vel fått med seg at man ikke bør bruke 10A uten videre nå?

Hva mener du egentlig med det?
10A Lading er vel det som en kan gå ut fra at er bruklig nesten over alt, Også hos når en besøker bestemor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Nissan Leaf

ravn

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 21. februar 2012, klokken 11:46
Det er ladesøylene jeg vil ha 16A kladd til ihvertfall. Det vil åpne opp for bruk utover de 4-5 mils radiusen vi har pdd.

Ja og det er jo en diskusjon i seg selv.
På Rangeren hadde jo jeg en egenmekka "j1772" ladeledning som jeg kunne justere ladestrømmen trinnløst. Der var alt av sikkerhetsfunksjon overstyrt og den gav ukritisk signal til bilen.  Den var også så liten at den fikk plass i en liten boks på kabelen.


Er vel ikke lenge før man får kjøpt tilsvarende bokser basert på feks open-evse: http://code.google.com/p/open-evse/ til en veldig billig penge.
Men en av grunnene til man ikke får gjort det nå er vel ansvaret?

Men tilbake til orginale spørsmålet så er det vel bare å ringe rundt til Mitsubitshi forhandlere?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Lunde

#39
All den tid "normale" stikkontakter er eneste standard som går overalt er det lite praksisk å innføre noe nytt (nå) om man da ikke vil leve med overgangskabler. Dette er DSB fullstendig motstander av så derfor vil det aldri komme noen aksept for det fra aktører som viser ansvar. Hva hver og en av oss velger å lage til er en helt annen sak, men ha i tankene at de fleste av oss på forumet er mer enn gjennomsnitts oppmerksomme på utfordringene. (håper jeg i hvert fall ?  :-[ ) På sikt vil være nødt til å endre til en mer robust standard (når alle er enige om den :-)

De "vanlige" 16A uttakene du finner på gata sliter faktisk, det jobbes med saken etter at vi Norstart brakte tema til bords.
De skal tåle 16A om du lader med rene skadefrie støpsler, men om noen farter rundt med noe som gir varmeutvikling kan det sette i gang prosesser med akslererende varmgang.  Det er nettopp derfor Nissan har valgt å begrense seg til 10A når man ikke med sikkerhet vet at anlegget tåler det. Som nevnt har de ferreste noen oversikt over hva kablen de lader fra er utsatt for underveis fra sikringsskapet. Den kan likke i isolasjon og ha sterkt nedsatt strømføringsevne med sterk varmeutvikling som resultat. I tillegg kan du risikere at det er benyttet 1,5mm2 jfr tidligere forskrifter samt bokser der kablen er skjøtet i mer eller mindre gode koblingsklemmer. Normalt og i de fleste tilfeller slutter det å virke etter en tid. I værste fall tar huset fyr. De har valgt å redusere risikoen for uhell til et minimum. De har ikke valgt å forlenge ladetiden for å irritere "oss".


Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

ravn

Den diskusjonen som Lunde m.fl. nå er inne på er jo komplisert og er en stor avsporing.

Men kan vel konkludere med:

1) Kan du leve med 16A fast installasjon hjemme og 10A nødlader på reise er det best.
2) Må du ha 16A nødlader, kjøp fra Mitsubishi og bruk den der du vet den kan brukes.

Så håper vi at det skjer noe med infrastrukturen i fremtiden.
Jeg er som nevnt tilhenger av J1772 ladesøyler, hvor "klumpen" står fastmontert i søyla og du bare setter "håndtaket" i bilen, ala det du gjør på hurtiglading i dag.
Klassiske biler må da ha overgang ala denne:

Da er man iallefall sikret frem til adapteren, som er brukerens ansvar.

Men som sagt, denne diskusjonen hører hjemme i annen tråd.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Lunde

Tror ikke på noen avklaring før tyskerne kommer på banen med sin eventuelle annerledes standard og at man på et eller annet tidspunkt enes om noe felles. Synes det er klønete at europeiske bilfabrikanter faktisk ser ut til å ville levere biler der de krever en annen hurtigladestandard enn den som etableres i dag. Dette handler i bunn og grunn om spenning ampere og effekt. Diskusjonen dreier seg om fysisk utseende på kontaktene og software mellom de som skal ha (bilene) og de som leverer herligheten (hurtigladerne)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

#42
Sitat fra: Lunde på tirsdag 21. februar 2012, klokken 12:34
Tror ikke på noen avklaring før tyskerne kommer på banen med sin eventuelle annerledes standard .
Nå er vel EU (tyskere) på banen med sin standard. Den er også harmonistert med J1772  når det gjelder kommunikasjon med lader. Så for vanlige ladepunkt 3 fas 400V og 1 fas 230V, burde dette ikke være noe problem, rent bortsett fra det praktiske rundt 400V. EU løsningen (Mennekes) vil derfor virke både for framtidige EU biler, Trillingene og Leaf, mens J1772 ladesøyler bilr klønete i nær framtid.


En annen ting er hurtiglading med DC hvor det foreløbig ikke er en EU fredig EU standard, og CHAdeMO er "de facto" standard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

Sitat fra: Lunde på tirsdag 21. februar 2012, klokken 12:34
Tror ikke på noen avklaring før tyskerne kommer på banen med sin eventuelle annerledes standard og at man på et eller annet tidspunkt enes om noe felles. Synes det er klønete at europeiske bilfabrikanter faktisk ser ut til å ville levere biler der de krever en annen hurtigladestandard enn den som etableres i dag. Dette handler i bunn og grunn om spenning ampere og effekt. Diskusjonen dreier seg om fysisk utseende på kontaktene og software mellom de som skal ha (bilene) og de som leverer herligheten (hurtigladerne)
.

Hva dette handler om er markedskontroll. Intet annet. Dette jomfruelige milliardmarkedet er noe Tyskerne og Franskmenn vil ha i EU helt for seg selv.  Amerikanske produsenter venter nok på en avklaring og da tror jeg i EU at ChadeMo trekker det korteste strået.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Lepanto

Litt avhengig av hvor man bor men kan dette være et alternativ? http://evpower.no/index.php/produkter/privatkunder
Montering er inkl i prisen.
Nissan Leaf. Hentet 18.01.12

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA