NiCd blokker - vannkjølt vs. luftkjølt

Startet av Karlsbike, onsdag 22. februar 2012, klokken 15:56

« forrige - neste »

Karlsbike

Hei
Er det noen som vet hva forskjellen er på vannkjølte og luftkjølte 6V SAFT NiCd blokker - hvis det er noen forskjell?
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

aalbork

http://www.saftbatteries.com/doc/Documents/rail/Cube786/stm_com_en_0407.98ef6d5a-14f0-4cf6-bcab-80c61ddeebe9.pdf

Skiller litt på byggemål (ikke så mye). Ellers vil vel blokkene beregnet for vannkjøling være avhengige av vannkjøling, da det ellers vil være et isolerende luftrom mellom cellene og blokkens ytterflater.

Kim
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

El rayo

#2
Elektrisk er dataene identiske. De vannkjølte er 3 mm bredere og 2 mm lengere fordi det er limt på en ekstra yttervegg som gir plass til vannet.

Luftkjølte har betegnelsen STM5-100MR.
Vannkjølte har betegnelsen STM5-100MRE. E tror jeg står for "eau" (fransk for "vann").

De luftkjølte blokkene tror jeg må monteres slik som foran i Kewet og Buddy der det er en naturlig luftsirkulasjon.

http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA