Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varme til IMIEV

Startet av 19quiz76, søndag 16. september 2012, klokken 21:46

« forrige - neste »

19quiz76

Tenkte å ta en grundig vask i motorrommet, men er litt redd for å skade elektriske komponenter. I fossilbiler er det jo stort sett bare å dra noe plast over synlige koblinger, kjøre på med avfetting og spyle av med høytrykk (stor spredning) fra litt avstand. Vil samme fremgangsmåte være gangbart på 106'en?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Elbil fundamentalist

Jeg har vært på samme tanke, men jeg har ikke turt å gjøre det. Hele Sagem boksen må isåfall plastes inn. Tror ikke det er nok heller. Hva med å bruke trykkluft å blåse bort all støv, og heller vaske der du kommer til med en fuktig klut (dridd opp). PSA bilene kan vaskes i maskin mem uten underspyling. Selv vasker jeg den for hånd.
Men et godt spørsmål. Kansje noen har efaring og vet hva man skla gjøre for å vite at det går bra?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Ingen problem å spyle rent "motorrommet"

Koble først fra en av traksjonsikringene, så 12V batteri. Spray på kaldavfetting og vent 5 min.  Ved spyling med høytrykkspyleren, unngå å sette strålen direkte mot Webasto'en sin elektronikk, og mot SAGEM boksen sin komputerkontakt.

Etter vask blåses delene under panseret tørt, og komputerkontakten åpnes for å blåse vekk vannet som har samlet seg oppi denne, før en kobler først 12V så traksjonsikring tilbake.

For ordens skyld er Motorvask en helt annen sak, som jeg ser øket behov på de nå 10-16 år gamle bilene. "Alarmen" går ved isolasjonsmålingen på 0,01 Mohm ved 250V. Mange biler er farlig nærmed det tallet, og kan få Isofeil lys når været blir fuktigere. Husk å koble motor fra SAGEM boksen når en bruker megger. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

19quiz76

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. august 2012, klokken 19:48Ingen problem å spyle rent "motorrommet"

Koble først fra en av traksjonsikringene, så 12V batteri. Spray på kaldavfetting og vent 5 min.  Ved spyling med høytrykkspyleren, unngå å sette strålen direkte mot Webasto'en sin elektronikk, og mot SAGEM boksen sin komputerkontakt.

Etter vask blåses delene under panseret tørt, og komputerkontakten åpnes for å blåse vekk vannet som har samlet seg oppi denne, før en kobler først 12V så traksjonsikring tilbake.

For ordens skyld er Motorvask en helt annen sak, som jeg ser øket behov på de nå 10-16 år gamle bilene. "Alarmen" går ved isolasjonsmålingen på 0,01 Mohm ved 250V. Mange biler er farlig nærmed det tallet, og kan få Isofeil lys når været blir fuktigere. Husk å koble motor fra SAGEM boksen når en bruker megger. ;)
Oj, her var det mye gresk - kan sikkert lese meg til det meste over et par kvelder, men kan noen peke meg i retning av et oversiktsbilde over de ovennevnte komponenter?
Husk; jeg er ett hundre prosent totalkomplett nybegynner - så beklager eventuell dårlig kutyme både forum- og elbilpolitisk ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Elmo

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 24. august 2012, klokken 23:28
noen peke meg i retning av et oversiktsbilde over de ovennevnte komponenter?
Du kan jo starte med dette bildet.
Webaston er 15, Sagemboksen er 16 (hele den grønne), 12volt batteriet er 3, komputerkontakten sitter til høyre på Sagemboksen - like til venstre for der 14 peker. En av traksjonsikringene er den som kalles "hovedsikring" her, men når du skal vaske oppi motorrommet er det kanskje lurere å trekke ut en av de to under bilen, bak på 6'er kassen (nr. 5 på bildet).

Men når det er sagt ville nok jeg personlig heller brukt støvsuger og/eller trykkluft, og så fuktig fille etterpå - hvis jeg var så nybegynner som du antyder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

19quiz76

Takker, 2x El* ;)
Meh - skal vel klare å få det til, må jo kunne vaske motorrommet uten å ha mellomteknikkeren? :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA