Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pod point 16A ladepunkt ferdig installert i garasjen

Startet av OneMore, onsdag 08. februar 2012, klokken 22:49

« forrige - neste »

OneMore

IV-Meter! Ny skalerbar BMS på vei !

Folks, jeg har holdt på med TH!NK i snaue 2 år.
Og hør møtt på flere utfordringer, jeg har også vært griselurt
på di første bilene. Dette har gitt meg flere omganger med
batterikassen nede og uendelige dager med West Mountain testing
av batterier. Uten at det alltid stemmer med kart of terreng.

Har hoppet over PackTrack og kun brukt Robometer, dette
har vært en utrolig god hjelp til å finne begrensingene
i batteripakke. Samt lettere å kontrollere tilgjengelig
kjørelengde underveis. Har hatt den oppfatningen at
er det noe feil så må kassa ned uansett. Og det stemmer,
men her begynner den virkelige jobben.

Siste 7-8mnd har jeg fått oppleve det at det ikke er så enkelt.
Har hatt 2 biler som leker med meg. Reversering varsel på alt fra
-20AH til -60-70AH utkjørt. Alt etter temperatur/fuktighet
og humør ?? Selv etter fulle tester med lading og West M. Klarer jeg
ikke og lokalisere disse. Ikke rart kanskje når det virkelige liv
for blokkene gjerne opplever -250Ah til rett på +80Ah ??

Så gleder meg nå til di får det nye IV-METER !

Jeg tenker hele tiden at alt skal være enkelt og brukervennlig
for den proffesjonelle til den minste elbil kyndige.

Derfor har jeg fått utviklet et nytt BMS system som kan
overvåke NiCd blokker på enkeltblokk nivå. Har fått utviklet
egne sensorer med V og temp som monteres på blokk og kobles
sammen med "data" flatkabel. Og føres til en BMS som ligger i
batterikasse. Så ingen høyspenning tas ut av kasse.

All denne data kan logges og/eller leses live rett på en laptop
eller i et 2.8-3.5" display i bilen med all annen ønsket data.
Her kan man også lese ladelogg som også er viktig.

I praksis vil dette si at man får et WestMountain og ladekurv
utstyr direkte montert i bil. Og da faktisk med den kraftigste
belastning tilgjengelig på testing og real life.
Man kan da hurtig spotte defekte/svake/humørsyke blokker når man
kjører. For den ukyndige er dette glimrende da man slipper å ha
tvile på at verksted skifter riktig batteri. Og for DIY eller verksted
kan man kan gå rett på sak og kunden blir fornøyd og du får bilen raskere
tilbake :-) Man får også bekreftet at nye innsatte batterier leverer som forventet.

I tilegg tenker jeg alltid fremover, så ønsker man annen
batterikjemi i fremtiden så kan det omprogrammeres.

CAN bus er det også for noen andre planer jeg har.

Status på IV-Meter BMS er:

- BMS/Hovedsystemet for avlesning på Laptop er ferdig bygget og i posten.
- Onboard display er 80% ferdig, all data leses. Men gjenstår litt praktisk.

Håper dette kan bli er verktøy som gjør det billigere og enklere og eie el bil.
Og ønsker derfor at dem som gjerne vil ha en batterilabb rett i bilen tar kontakt.

NB! Dette vil passe i alt av NiCd biler og kan endres til hvilken ellers kjemi ønsket.

Mvh
OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Høres meget spennende ut.

Gleder oss til å høre mer om systemet etterhvert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Høres bra ut. Må ha en sånn til "Blu" uansett om det blir originalt NiCd batteri eller litium.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Fint å høre at det faller i smak hos tungvektere  8)

Det er det som er det herlige med den, du trenger ikke bytte ut alt ved skifte til Lithium.

Blir denne som jeg håper, og det skal den  >:(
Så mener jeg at livet blir så mye enklere med NICd blandingspakke at jeg hadde startet med det.

Her et typisk blokkvikt eksempel er:

Du har en som svikter etter 4-5mil.
Med å sette inn IV-Meter så kan du logge direkte ombord hvilke det er og avstanden (Ah) mellom
blokkene der di svikter. eks er det svikt i en på 4 mil og neste knekker sammen på 5.5mil.
Så vet man at det er 15km å hente på å skifte en blokk :-)  OSV.

Dette blir jeg å prøve ut i praksis når jeg får montert på første bil.
Der har jeg svikt i blokker fra mellom 20-25 - 50 utkjørte Ah. osv.
Gleder meg som en unge til å teste det ut.

Så har vi jo alt det daglige med det også :-)

Og det fine er at dette skjer uten dager med WestMountain testing  ;D


Nb! Jeg har fått bestilling på et system for Kangoo  22blokker. Spennede  ;)

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Heisan folks, jeg fikk denne på PM! Men tenker den kan være aktuell for andre også ?


Dette hørtes meget spennende ut  ;D     ;D

Har en Palm i reserve for EV-monitor, går det å koble seg mot denne?

Signalet i BMS er i2c som konverteres til RS232 for Display.
Jeg hadde en del tanker om jeg skulle bruke palm osv.
Men slod det ifra meg da jeg ønsker å designe en fastmontert sokkel for display,
slik at vi ikke trenger en sugekopp i vindu  >:(
Ettersom ikke displayet utgorde den største delen av kost gikk jeg for det.
Har faktisk ikke ennå bestemt om det skal bli en 2.4" eller 3.2" Her ligger det faktisk litt kost.   
Men skulle noen ønske å bruke palm, kan det gjøres på bestilling.
Stiller nokså åpen, jeg kommer tvilsomt til å tjene penger på denne uansett :-)


Har du noen pris på systemet?

Desverre havner det nok på ca. 10.000,- +mva komplett kitt THINK.
Da har du jo også tilnærmet fått med teste utstyr til samme pris på kjøpet :-)

Håper det høres ut til å være good match :-)

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Jeg kunne tenkt meg et display som kan tilpasses originalhullet til radioen. Tror det er 51h x 180b mm, men det trenger jo ikke gå i hele bredden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Til Robometer kan bilradio med innebygget Robometer bestilles ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: El rayo på torsdag 02. februar 2012, klokken 02:02
Jeg kunne tenkt meg et display som kan tilpasses originalhullet til radioen. Tror det er 51h x 180b mm, men det trenger jo ikke gå i hele bredden.

Heisan, ja det er ikke noe problem, det finnes mange slike deksel som er til å dekke hullet.
Så er det bare å kutte ut til displayet. Eventuelt viss du vil ha et fanzy et så kan vi
designe et for å printe det med 3D printer.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2012, klokken 07:01
Til Robometer kan bilradio med innebygget Robometer bestilles ;)

Det er ikke noe problem for IV-Meter heller.
La meg i tillegg nevne overføring via bluetooth, WLAN.
Eller den allerede innebyggede muligheten for å styre lader over CAN.

All it takes is money   ;D



Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Har du mulighet til å sende og motta batteri informasjon via SMS på en android telefon?

F.eks når batteriet er nesten fullt oppladet.

Se eksempelbilder under.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

#10
Jada, det kan jeg også få laget.

Men primært som det kommer frem, så har jeg satset på å lage et produkt
som vil hjelpe alle ledd. Verksted, DIY som di fleste her på forum og den alminnelige
bruker som ikke forstår. Eller ikke vil bruke tid på å forstå.

Vi har et knallgodt eksempel her på hvordan IV-Meter kan brukes.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4784.0.html

Har hadde det defekte batterier vært funnet allerede.
Etter nytt batteri er satt inn så vil man kunne overvåke at man har fått varen levert.
For en som ikke er DIY risikerer og måtte levere fra seg til en kyndig som gjerne bruker
masse testing med west mountain (som jeg også bruker).
Dette er ikke rent billig og er knusende for di gamle THINK/PSA osv. som vi ønsker å holde på veien.
En slik omgang koster nok tilnærmet det samme som IV-Meter.

Jeg har fått laget produktet for og gjøre elbilhold lettere  :D
For alle som vil ha spesielle gadget så er det mer en velkommen og kjekt.
Men det er ikke det jeg ønsker å fronte.

Men at dette nærmest er en West Mountain, Ladelogger, Batteri overvåkning i en pakke.
Som gjør det lettere å billigere, og eie en gammel elbil  :D



Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Heisan, en liten oppdatering!

Har nå fått den første BMS i hus, men er offshore og får derfor ikke gjort noe  :-[
Har noen bilder, prøver å laste opp. Er ikke sikker på at det går, p.g.a. treigt nett.

Først er det selve sensorene som settes på blokkene.
Di 2 svarte ledningene er temp sensoren, så alle blokker får temp overvåkning.

Legg merke til laget med lakk for ekstra motstand mot fuktighet og skitt.

Så er det jo strøm sensor, ikke så spennede men men :-)

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA