Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bensin til konspirasjonsteoribålet vedr Nissan+Apple=Sant

Startet av Blåmann, onsdag 25. januar 2012, klokken 10:19

« forrige - neste »

Blåmann

Hei

Jeg har kjørt en P106 halvannet års tid tur retur Lierskogen-Oslo som blir 60 km. Da jeg kjøpte min elbil fikk jeg inntrykk av at det var ufarlig å kjøre på gult med kun større strømforbruk. Jeg har unngått å kjøre på rødt, emd unntak av korte sekvenser på noen sekunder av gangen.

Nå har motoren tatt kvelden (brent). Får inntrykk av at det å kjøre på gult er FY FY FY etter å ha lest litt på dette forumet. Stemmer det? I så tilfelle har jeg misforstått, og dette har kostet meg mye penger. Det er komplett umulig å kun kjøre på grønt på denne strekningen, dersom man ønsker å holde flyt i trafikken, og ikke være den som skaper kø inn til byen. Hjemover er det mye oppover, så der er det ikke mulig heller.

Er det noen som har innspill til hvorvidt det å kjøre på gult for det meste er total skivebom?
Peugeot 106 electrique

Thomas Parsli

Å være på gult i noen sekunder skader neppe motor (eller batterier), men hvis du regelmessig kjører på gult for å akselerere (eller komme opp Lierbakkene i mer enn 55km/t) kan du være sikker på at noe går istykker. Hvis du ikke hadde ødelagt motor ville du sannsynligvis blåst ett eller flere batterier. Har bilen brukt mye vann på vannservice?

Oslo-Lierskogen er problematisk kun i bakkene etter Asker, men hvis man finner en treig billist eller en trailer å ligge bak skaper man ikke problemer. De gangene jeg har kjørt Asker-Drammen har jeg heller prøvd å kjøre Drammensveien (FV16) til Lierskogen, for derfra å kjøre på E18.

Lierskogen-Oslo har jeg ikke hatt problemer på (og Lierbakkene har jeg alltid kjørt i krabbefeltet).

Hvis du "må" kjøre på gult, er en PSA (eller gammel-Think) feil bil for deg og du bør se deg om etter en nyere bil med børsteløs motor og LiIon-batterier.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Blåmann

Takk for svar.

Jeg er ikke sikker på om en Peugeot er det samme som en PSA, men det er altså det jeg har, en 98 modell 106.

Jeg har ikke inntrykk av at bilen brukte mye vann på vannservicen. Det ville jeg kanskje fått beskjed om? Ut i fra ditt svar så skjønner jeg at jeg nok har kjørt alt for mye på gult, da jeg trodde det var ufarlig med kun økt strømforbruk som resultat. den gang ei....

Jeg er helt enig med deg i at det er fult mulig å ligge bak trailere etc. opp fra Asker. Der lukker jeg meg bare inn i min lille boble og bryr meg ikke om trafikken rundt meg. Hagabakken eller bakken fra Holmen og opp til Asker tar jeg selvsagt i krabbefeltet, men har nok helt sikkert kjørt også der for mye på gult.

Da har man lært sin lekse, og den leksa ble dyr dessverre. Skulle nok ha forhørt meg her inne først :-)

Når bilen nå blir frisk, vil jeg være ytterst forsiktig med å være mye på gult.
Peugeot 106 electrique

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blåmann

Peugeot 106 electrique

elektrolux

Etter bytte av motor, foreslås ny kontroll etter 1000 km. Har nemlig sett at motorstyringen får skader som i sin tur "tar" motoren.

Er børsteslitasjen usedvanlig stor etter bytte kan styringen også være skadet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blåmann

Er det behov for service etter 1000 km når jg nå bytter motor og el-boks?
Peugeot 106 electrique

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA