Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arven fra utslippsbilene

Startet av Elmo, onsdag 25. januar 2012, klokken 14:24

« forrige - neste »

Elmo

Har en P106 med gode batterier men som ikke går. Alt var tilsynelatende OK helt opp til og med innslag av hovedreléet (grønn lampe lyser) men ingenting skjedde når man tråkker på gasspedalen. Har tauet bilen så motoren går greit rundt.

Alt tydet på at det var motorkontrolleren som var gåen, men jeg sjekket mye annet (alle sikringer sjekket OK, børster og kommutator sjekket OK, prøvde en annen gasspedal) før jeg gravde meg ned i Sagem boksen.

Ingen tvil om at motokontrolleren var gåen (se bildet), så jeg byttet Sagem boksen med motorkontroller og beholdt alt annet innhold fra den opprinnelige boksen.

Problemet er bare at det ikke hjalp.
Da jeg vred om nøkkelen første gangen lugget det litt i bilen men den går fremdeles ikke. Av redsel for å brenne motorkontrolleren igjen, jekket jeg opp fronten så forhjulene er fri før jeg forsøkte mere. Motoren drar ikke rundt, men jeg ser på eco-meteret at den drar strøm når jeg trykker forsiktig på pedalen.

Så de er spørsmålet, hva kan være den underliggende årsaken til at den første kontrolleren brant, og at bilen nå ikke går med en ny ???
Håper inderlig jeg ikke har brent en kontroller til :-\


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PerBear

#1
Sitat fra: Elmo på onsdag 11. januar 2012, klokken 23:37
Så de er spørsmålet, hva kan være den underliggende årsaken til at den første kontrolleren brant, og at bilen nå ikke går med en ny ???

Z12 (LM317 - 3 pins regulerbar strømforsyning i TO-220 kapsel) ser ut til å ha vært utsatt for fukt ut fra fargen i kretsens monteringshull. Hvis det stemmer kan motorstyringen din opprinnelig blitt ødelagt på grunn av mangelfull fuktbeskyttelse som har gitt strømmen mulighet til å gå der den ikke burde og derved ødelegge styringen.

Hvis fukt-teorien stemmer kan samme fukt ha ødelagt andre ting inni boksen som du ikke har byttet om som for eksempel kontakter. Det er også en liten mulighet for at strøm på videvanke pga overledning fra fukt kan ha ødelagt perifere kretser. Heldigvis er det så få deler som er eksterne at det bør være raskt å sjekke ut periferikretser. Du har jo allerede sjekket ut gasspedalen!  :)

Mange her på forumet har erfaring med feil på PSA. F.eks. er Elektrolux er en racer på å oppdage sære feil  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Elmo hentyder at han benytter samme computer på begge forsøkene?

Det hadde selvfølgelig vært en ide å sjekke feilkoder, og så husker jeg Elmo i sin tid hadde problemer med kablingen til hastighets sensoren. Kan det ligge noe der?

Kan sende en ELIT bortover i ettermiddag om det er ønskelig.

Ellers kan motoren testes ved å kjøre den direkte på et 12V batteri. Koble 12V innpå Rotor, og stator viklingene, og hjelp motoren igang. Etter det skal den snurre rundt tilfreds med det den får. Tilkoblingene finner du i SAGEM boksen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. januar 2012, klokken 06:00
Ellers kan motoren testes ved å kjøre den direkte på et 12V batteri. Koble 12V innpå Rotor, og stator viklingene, og hjelp motoren igang. Etter det skal den snurre rundt tilfreds med det den får. Tilkoblingene finner du i SAGEM boksen.

Det er nok smart å teste. Etter symptomene synes jeg det høres litt ut som kortslutning i statorviklingene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. januar 2012, klokken 06:00
Elmo hentyder at han benytter samme computer på begge forsøkene?
Det hadde selvfølgelig vært en ide å sjekke feilkoder, og så husker jeg Elmo i sin tid hadde problemer med kablingen til hastighets sensoren. Kan det ligge noe der?
Computer, DCDC og lader er de samme. Resten av Sagem-boksen er fra donor-bilen. Bilen verken hadde eller har elektrisk feil indikasjon. Jeg har lånt bort evLite min som kan lese ut feilkoder, men jeg skal grave frem og fyre opp PCn med actia ikveld.

Ingenting i dette oppsettet kommer fra bilen som hadde problem med hastighetssensoren.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. januar 2012, klokken 06:00
Ellers kan motoren testes ved å kjøre den direkte på et 12V batteri. Koble 12V innpå Rotor, og stator viklingene, og hjelp motoren igang. Etter det skal den snurre rundt tilfreds med det den får. Tilkoblingene finner du i SAGEM boksen.
Mener du rett på motorledningene her ?? http://www.elbil.no/wiki/Fil:Computer-tilkoblinger.jpg
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Stemmer det. For å få gang på motoren må du bruke seperate batterier til rotor og stator, men når den først sviver går den med viklingene paralellkoblet inn på samme batteri. Skal teste en motor i kveld, og se om det også fungerer med 6V batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

langemand

Min motor ville kun rykke hjulet 1 cm af gangen (hævet over jorden). Eco-meteret viste forbrug.

Jeg brugte så en tandbørste med sulfo til at vaske mellemrummene i kommutatoren, og skyllede efter med vand, og da den havde lufttørret med motorkøleblæser på max, kunne bilen køre igen :-)

Prøv det! Jeg gjorde det igennem børste-skifte-hullet.

Jeg antager at sammenklistret kulstøv fra min motorvask kortsluttede kommutatoren hele vejen rundt.

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

Takk for tipset Langemand, det skal jeg prøve.  Men hva er "sulfo" ???

Jeg forsøkte rådet om å prøvekjøre motoren direkte med 12V. Den roterer ikke da heller.
Kanskje dumt ?? men jeg gjorde det ved å bare jekke opp fronten så kanskje treghet i drivverk og bremser ble for mye. Bør den klare det ?? Jeg målte strømmen med tangamperemeter til ca 200A i de sekundene jeg hadde 12V tilkoblet og hjalp til med rotasjon på hjulene. Turde ikke holde på særlig lenge :o   
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

langemand

Sulfo er det du hælder i vandet når du vasker tallerkener med børste:-)

Altså flydende sæbe.

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Boogie

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

langemand

Ja, så er det jo lidt fjollet (og helt forkert) at jeg stadig kalder opvaskemiddel for sulfo :-)

Zalo skal nok virke.

soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

Nå har jeg vasket kommutatoren med tannbørste og zalovann. Det gjorde ingen forskjell :(
Både børster og kommutator ser forøvrig helt fine ut så jeg tviler på at problemet ligger der. Og motoren snurrer fint når jeg dreier på hjulet.

Jeg har også sjekket ledningene og pluggen til bevegelses-sensoren. De er OK.
Prøvde også selve computeren fra en annen bil. Ingen forskjell.
Noen som har flere gode forslag før jeg går til det skrittet å ta ut/bytter motoren ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA