Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dekkene som følger med fra forhandler noe tess??

Startet av gbzdoc, fredag 13. januar 2012, klokken 23:11

« forrige - neste »

gbzdoc

Jeg har de siste årene kjørt med Nokian dekk på fossilbilene mine, og har vært meget fornøyd på alle måter.

Dekken jeg fikk levert på Leafen fra BNH, som vel er noe Continental greier om jeg husker riktig, er jeg ikke spesielt fornøyd med. De sitter ok så lenge der går rett frem, men i svinger og rundkjøringer gir de vesentlig dårligere egenskaper enn det jeg er vant med. Jeg har derfor ved flere anledninge hatt hjertet i halsen fordi bilen går rett frem når jeg skal svinge. (Vi snakker normalt lav fart inn i f.eks. en rundkjøring)

Er det bilens vektfordeling, eller rett og slett dekkene som er skyld i dette?

Toyotaen (Avensis stasjonsvogn, diesel) er på identisk føre vesentlig mer styrevillig med sine Nokian dekk. I-Mieven jeg cruiset rundt med i fjor vinter var også trygg og fin synes jeg. (Kan skyldes de smale dekkene foran.)

Hva opplever dere andre som gikk for den enkle løsningen med dekk fra forhandler?

Aspiranten

Continental skal være veldig bra de. I toppsjiktet sammen med Nokian. Hvis det er toppmodellen du har da.

Jeg har Hakka R på Leafen og antisladden river bilen ut i håndbrekksladd. Ekstremt dårlig system synes jeg. Antisladden på Audien er 10x bedre...

Har hatt noen nesten-utforkjøringer pga. Leafens antisladd. Jeg kjører jo på hytte og kjerreveier, hvor man ikke har noe å gå på når ræva kaster seg ut i en sleng  :)
Nissan Leaf

gbzdoc

I de tilfellene jeg har holdt på å skli ut hadde det faktisk vært en fordel om den hadde slengt ut rumpa, men tror hastigheten var for lav. Merker det samme på Toyotaen at dersom hastigheten er for lav så korgerer den nesten ikke noe som helst.

Men lurer på om Toyotens større tyngde over forhjulene kan være årsaken til de veldig forskjellige egenskapene...

BE

Continental har de siste årene gjort det bra på dekktester, men de har vist seg å være lite slitesterke. Dette har jeg lest flere plasser, og fikk det også bekreftet av en lokal dekkforhandler som hadde sluttet å selge Continental av denne grunn. Jeg er litt usikker på om dette bare gjelder de piggfrie vinterdekkene, men det er i alle fall nok til at jeg styrer unna Continental.

For oss som kjører Leaf skal det gode grunner til ikke å velge annet enn Nokian Hakka R dersom du skal ha piggfrie vinterdekk. Dette ligger helt i toppskiktet på veigrep samtidig som det har lavest rullemotstand av samtlige. Lav støy skader heller ikke.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 14. januar 2012, klokken 01:17
Continental skal være veldig bra de. I toppsjiktet sammen med Nokian. Hvis det er toppmodellen du har da.

Jeg har Hakka R på Leafen og antisladden river bilen ut i håndbrekksladd. Ekstremt dårlig system synes jeg. Antisladden på Audien er 10x bedre...

Har hatt noen nesten-utforkjøringer pga. Leafens antisladd. Jeg kjører jo på hytte og kjerreveier, hvor man ikke har noe å gå på når ræva kaster seg ut i en sleng  :)

Jeg har også HakkaR og må si meg veldig fornøyd med ESP på Leafen. Den har hjulpet meg to ganger, og den ene gangen på smal bygdaveg med feil dosering og for stor fart inn i svingen. Leafen pumpet bremser og hjalp meg rundt med kraftig understyring. Aldri opplevd at den har sendt meg over i kraftig overstyring, og jeg må nok innrømme at jeg har provosert (les lekt) litt  ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA