Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-taxi først i køen

Startet av Erlend_Clio, søndag 15. juli 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

Erlend_Clio

Hei,

Har gått til investering av en Renault Clio Eleqtrique 1997 model.

Har følgende problem ved "full" lading;

Bilen vil ikke lade seg til mer enn 15Ah. Ifølge PackTrackeren som er installert så var batteriene 1&2 i pakke C de som var dårlig. Disse har jeg nå byttet, men samme problem ser ut til å vedvare. Alle batteriene ligger på ca 6,5 - 6,7V bortsett fra batteriene 1&2 pakke C som havner nede i 5-4 volt dersom man drar på litt.

I tilegg er det montert ett 20 batteri som man ikke har PackTracker på. Dette ser ut som det er helt ok, og ingen lav spenning. Siden jeg ikke vet tilstanden her under kjøring av bilen har jeg også byttet dette batteriet, men har fortsatt samme problem.

På den digitale og den analoge så tapper batteriene seg ekstremt fort med andre ord. Har kun rekkevidde på ca12km, men uten at PackTracker indikerer noen form for feil annet enn de to første batteriene i pakke C. "Charge battery C 1&2" Jeg har målt både før og etter jeg byttet disse så jeg vet at det er de riktige batteriene jeg har byttet, men samme problem ser ut til å vedvare.

Kan det være noe som må resettes i "hjernen" til bilen etter man har byttet batterier?

Lampen for påfylling av vann lyser. Denne fikk jeg beskjed av tidligere eier at ikke hadde blitt resatt ved forrige service, som skjedde nylig. Altså har batteriene bra med vann, men indikatoren er der enda. Kan dette påvirke ladingen? Kan dette føre til redusert effekt? Eller at bilen tror man har redusert effekt ihvertfall? Hvordan kan jeg resette denne lampen nå?

Vet ikke hva som er galt når jeg nå har skiftet batteriene som vist nok skulle være dårlige, men bilen lader fortsatt ikke til mere enn 14-15Ah.

Volt dropper fortsatt på de to batteriene som er nylig installert.

Lampen for høy temperatur i batterikretsen blinker også. Dette er kun ved oppstart av bilen og den vedvarer da ei stund. Dersom jeg starter bilen og denne lyser, slår av og starter igjen er denne lampen til tider borte. Altså virker det som om føleren er feil eller feil på "hjernen"? Jeg vet ikke. PackTracker viser ikke høy temperatur på noen av batteriepakkene

Svar mottas med stor takk :D

Elmo

Jeg har ingen kunnskap om Clio, men kan "synse" litt basert på at jeg har Saxo og P106 (PSA) med PakTrakR og tilsvarende batterier som Clio.

Jeg vil anta at kjøring langt/lenge etter at vannlampen ha begynt å lyse vil få bilens computer til å begrense både lading og kjøring. Og i tillegg vil jo den begrensede ladingen selvfølgelig begrense kjørelengden.

Hvis de to batteriene du byttet ut hadde lavere ladetilstand (SOC) enn de øvrige batteriene så er det heller ikke unaturlig at PakTrakR rapporterer dem som mindre ladet enn de andre etter bare 15Ah opplading.

Jeg tror resetting av vannlampen vil løse mye.
Etter bytte av enkelte batterier bør du få gjort en initiallading så du er sikker på at alle batteriene blir fulladet.
Begge disse tingene krever instrument for Renault. I følge info på www.elbilwiki.no så  heter eneste diagnoseverktøy som kan brukes på Clio XR-25.  Slik utstyr til PSA kan bla kjøpes på eBay så kanskje man kan få tak ide XR-25 der også?

Ang PakTrakR og det 20'ende batteriet. PakTrakR "remote'ene" overvåker inntil 6 batterier (i alle fall mine) så det burde ikke være noe problem å få lagt batteri 20 til i en av pakkene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Start med å nulle vannfyllingsvarselet!  Det er sannsynligvis her problemet sitter!
Kjøring med dårlig kapasitet vil forstyrre kapasitetsmåleren og skade batteriet.

Initiallading er ikke å anbefale på gamle batterier, det blir for brutalt.
Allerede med en full opplading med normal lading vil batteriet sannsynligvis oppføre seg normalt.

Det viktig å avslutte kjøringen og lade omgående hvis bilen begynner å trekke dårlig.
Da har en eller flere celler reversert. Fortsatt kjøring med redusert motorkraft vil skade batteriene.

Et mobiltelefon nicadbatteri med 3 celler bør lades helt ut en gang i mellom.
Når en celle er tom vil ikke telefonen virke.
En elbil med 90-100 celler vil drepe dårlige enkeltceller hvis de kjøres langt ned.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Erlend_Clio

Hei,

Takk for svar :-)

Hvordan kan man resette vannmåleren? :-) Har lest litt om XR25 som nevnes, men den ser ut til å være utgått på dato og vanskelig å skaffe. Finnes det noen som har en slik man kan låne i Trondheimsområdet?

Går det ann å nullstille uten? :-D :-D Har også postet på det svenske forumet og lest meg frem til en "hemmelig meny" på displayet i bilen. Etter å ha kommet inn på denne kan man lese av en del verdier. Blant annet hvor lenge siden det ble fylt vann sist. Nå er jo denne ukorrekt da den ikke ble nullstilt ved forrige ladning. Går det ann å nullstille fra denne menyen? Noen som har erfaring? :-)

Så også det fantes en XR25PC-USB kabel, men denne var vist bare read og ikke write slik jeg forstod det.

Erlend_Clio

Kom meg inn på den "hemmelige menyen" idag. Der så temperaturer og alt greit ut egentlig med unntak av max Ah sto på 18. hmm.

Går det ann å resette UCL på noen måte uten bruk av XR25? Slik at man kan få bort vannalarmen samt eventuelle feil som måtte ligge inne. Status på temp så korrekt ut ihvertfall. temp var på 13+ etter å ha kjørt en stund. Likevel så lyser varmelampen ofte :-S Som regel ved oppstart som tidligere nevnt. Her kan jo også feilen ligge som man nevner. Noen som har erfaring her eller vet hvordan man kan resette på noe vis? 

Følgende data lå inne på den "hemmelige menyen", disse var tatt når bilen viste 0Ah og at den var tom. Batterispenningen er fortsatt over 120V dog :-S Lurer ULC meg? Kan man egentlig bare kjøre på selv om utregningen er feil;

UHT=121,7
I = -345
(Tror dette er batterispenning og strøm, som nå var på tomgang)


Jauge = 2
17 Ct = 16
(Denne tror jeg har med Ah timene og gjøre) Kan man sette høyere verdi her på noe vis?  Tror nemmelig at den stopper pr idag på 16 som det oppgis


0 tp = +23
st=$00 0
???


Tpmoy = +12
Tpmax = +13
(Dette er vel batterispenningen på hjelpebatteriet)


UBT=13,3
ICVS= 25
???


CHG= 0
STA=$08$00
???


RAP= 0
STA= $00$40


km= 62884
RPM = 0
(kjørelengde og omdreining. Kjørelengde stemmer ikke med telleren ellers i bilen dog, som sier 35000km.. hmm)


CAPACHACU
69001
???



NBCHA37515
NBCO 2483
???



CAPASURCU
8382
???



C_O: 23924
S_O: 2864
???


NBRM: 7
$20 PB:$00
???


TP=> 45
44 21
???



23
CR_0: 0



NBCHARAP
1 1
???



CAPARAPMEM
2405
???



ENTREE=$0F
$41 $A4
???


HACHEUR
$00$14$00
???



$0000$F300
$8200$0;00
???



PROM: $30
STAT: $7F
???



Mulig det ble noen skrivefeil i kodene da jeg hadde flash på kameraet.

Kan noen tyde noe av dette, eventuelt se noen feil? 

Er veldig interisert i å få resatt dette på noe vis? 

Har også tilsvarende innlegg på http://elbil.forum24.se/elbil-post-26111.html#26111 for eventulle andre innvendinger og tanker rundt problemet

Ladefabrikken

Jeg har en Clio som jeg har satt inn litium celler i. Hadde planer om å bruke den gamle laderen men får den ikke igang. Så nå setter jeg inn en ny Litium lader.
Men over til ditt problem, sån som jeg har forstått så må du nok resete ULC med XR25
Jeg mener at det er en i Oslo som har en liggende men jeg vet ikke hvem det er.
Men det er mange ting som gjør at en Clio ikke setter igang laderen.
Dårlig 12V batteri
Tempmålerene i batterikassene kan være defekte
Defekte vifter i batterikassa, disse er små og ligger inni en liten kanal på siden i batterikassen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA