Hjemmelading - innspill til oppsett

Startet av Motifman80, onsdag 22. mai 2019, klokken 10:31

« forrige - neste »

Motifman80

Hei

Har en Tesla X 100D på vei inn i garasjen, og må ha en lader. Mitt spørsmål er som følgende:

Bør jeg installere Wall Connector, eller CEE uttak?

Jeg har fått tilbud på å sette opp en 32A kurs til garasjen, med CEE til kr 6500,- ink mva. Jeg lurer også på om det er stor kapasitetsforskjell på disse to løsningene.

Så ser jeg poenget som noen her skriver, at ved å ha en egen WC, så frigjør man ladekabelen slik at den kan ligge i bilen.

Takk for svar:)

Thomas Parsli

Hvis du primært skal lade hjemme, bør du vurdere å bytte strømleverandør til Tibber og installere Wall Connector eller Easee.

Ikke bare får du en god ladeløsning, men du kan spare en del på strømregningen (lade når strømmen er billig). Og som Elbil-medlem og Tibber-kunde betaler du bare 6.496,-

https://norge.tibber.com/products/easee-special-offer/

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Klykken

Har Tibber fikset det at de holder bilen "våken" og dertil vampiredrain som gjerne spiser opp marginene på det man sparer på å lade når strøm er billigst?
For, man kan jo sette ladetiden fra kl. 00.00 og til morgenen f.eks, og slippe å være avhengig av app egen strømleverandør for formålet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fredag

Hva slags EVSE ladekabel følger det med Model X nå for tiden? Hvis Model X nå kommer med samme EVSE ladekabel som Model 3, så er det ikke blå 32A CEE industrikontakt adapter for den, kun blå 16A CEE og schuko.

Mulig at Tesla etter hvert begynner å selge 32A CEE industrikontakt adapter for den, men jeg ser den ikke i Tesla Shop.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Thomas Parsli

Sitat fra: Klykken på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:28
Har Tibber fikset det at de holder bilen "våken" og dertil vampiredrain som gjerne spiser opp marginene på det man sparer på å lade når strøm er billigst?
For, man kan jo sette ladetiden fra kl. 00.00 og til morgenen f.eks, og slippe å være avhengig av app egen strømleverandør for formålet.

Aner ikke -men det gjelder vel kun med Wall Connector (som jeg forstår må styre fra bilen)?
Er virkelig vampire drain så stort at spiser opp det man sparer?

Jeg er avhengig av noe som er enkelt og automatisk, så å sjekke strømpriser før jeg starter lading er uaktuelt for min del.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: fredag på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:52
Hva slags EVSE ladekabel følger det med Model X nå for tiden? Hvis Model X nå kommer med samme EVSE ladekabel som Model 3, så er det ikke blå 32A CEE industrikontakt adapter for den, kun blå 16A CEE og schuko.

Mulig at Tesla etter hvert begynner å selge 32A CEE industrikontakt adapter for den, men jeg ser den ikke i Tesla Shop.

Vår bil (levert april 2019, produsert desember 2018) ble levert med 32A blå og schuko.
(Jeg fikk også med 16A rød ved en tilfeldighet)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA