Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjensidige: Dyrere forsikring på elbil

Startet av JEG, søndag 27. januar 2019, klokken 11:08

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: Wibla på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:41
Så var det dette med kildekritikk...

Dette er en meningsløs avsporing, kan vi snakke om forsikring igjen?

Sett i gang.

Burger

Jeg ser ikke noe problem med at vi bruker 700 milliarder mer i statsbudsjett enn Finland. Det er så mange variabler i et statsbudsjett så tallet alene blir mengingsløst bortsett fra at det er ett stort tall og vekker følelser.

Vi bruker 700 milliarder mer enn Finland - Negativt
Vi tjener/har råd til å bruke 700 milliarder mer enn Finland - Posetivt.

Jeg vil aldri tørre å påstå å kunne fatte ett helt statsbudsjett.

Noen spørsmål jeg automatisk stiller

Er tallet justert for levekostnader?
Får staten Norge inn mer penger?
Gir staten Norge bedre/annerledes tilbud til innbyggerne?
Koster det mer for tjenester i Norge?
Går mye av ekstrakostnadene tilbake til staten i form av mva og skatt?
Er det et problem for økonomien til Norge?
Hvor stor del av tallet kan forklares med at Norge er rik på oljepenger?

For igjen å sette det på spissen :

Ett vennepar av meg bor i Oslo og har 600k mer i budsjett i året enn meg. Men så tjener de 600k mer enn min familie og har en bolig verdt 3x min bolig. Er det så farlig at de har et større budsjett eller er det naturlig fordi levekostnader og lønninger i mitt yrke er høyere i Oslo enn hvor jeg bor?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Jalla

Høres ut som flere selskaper vil måtte sette opp premien for elbiler fremover.

Mer enn én av tre elbileiere meldte skade i fjor.

– I 2018 hadde elbiler og hybrider gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Mer enn én av tre elbileiere meldte skade på bilen sin i 2018, mens om lag én av fire eiere av bensin- og dieselbiler biler gjorde det samme.  Eksempelvis registrerte Fremtind i 2018 skader på nesten halvparten av elbilene vi har forsikret i Oslo.

– De franske merkene som Renault, Peugeot og Citroen skiller seg positivt ut, og har skadehyppighet på nivå med fossilbilene.
I motsatt ende av skalaen finner vi Kia og Tesla som er de elbilene som klart skiller seg negativt ut med høyere skadehyppighet enn øvrige merker.

https://www.tv2.no/broom/10535580/

jkirkebo

Sitat fra: Jalla på søndag 28. april 2019, klokken 11:39
Høres ut som flere selskaper vil måtte sette opp premien for elbiler fremover.

Mer enn én av tre elbileiere meldte skade i fjor.

– I 2018 hadde elbiler og hybrider gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Mer enn én av tre elbileiere meldte skade på bilen sin i 2018, mens om lag én av fire eiere av bensin- og dieselbiler biler gjorde det samme.  Eksempelvis registrerte Fremtind i 2018 skader på nesten halvparten av elbilene vi har forsikret i Oslo.

Jøss, er det faktisk så mye skader på biler? Jeg regner med at glasskade fra stensprut i så fall er med i disse tallene, både de som fører til bytte av rute og de som bare repareres? Vi har to slike på de til sammen 13 årene vi har eid elbiler (Leaf siden 2011 og Tesla siden 2013). Ingen andre skader. Glad jeg har et forsikringsselskap som ikke belaster meg noe særlig for andres høye skadefrekvens da...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electrix

Lurer litt på om de i disse statistikkene har tatt med at de fleste elbiler er bare 1-3 år gamle mens de fleste rene bensin og dieselbiler er mange år gamle. Det fører til to viktige forskjeller:

1. Nyere biler kjøres mye mer enn gamle biler, og i familier med både el og fossilbil så kjøres elbilen spesielt mye mer.
2. Skader på nye biler taes ofte på forsikringen, mens skader på eldre biler taes ofte utenom forsikringen, enten ved å bare la det være slik eller ta en enkel fiks selv eller på et rimelig verksted.

I tillegg må jeg nevne at da jeg skulle forsikre min TM3 diskuterte jeg prisen litt med forsikringsselgeren, og det kom da frem at han mente mye av prisoppgangen på forsikring av Tesla gikk på ventetid på deler og ekstra utgifter til leiebil. Tenkte da at jeg kunne spare disse pengene på å droppe leiebil siden vi har to biler og vi alltids kunne klare å løse dette selv. Men forsikringene er jo satt opp slik at det er en fast månedspris på leiebil uansett hvilken bil jeg forsikrer, dvs jeg har allerede betalt ekstra for leiebil på Tesla så da tok jeg likegodt med dette i forsikringa siden det bare var en liten kost ekstra...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

xyzzy

Mer informasjon  her: Gjensidige: Tesla eiere har betalt for lav premie.

I følge Gjensidige er det ikke flere skader på Tesla enn andre gitt tid og sted for bruk, men det er dyrt å reparere og tar veldig lang tid.

Wibla

#21
Flott at de vrir opp prisene nå som deletilgang blir bedre og ventetid går ned?
2018 Tesla Model S 75D

xyzzy

Sitat fra: Wibla på mandag 29. april 2019, klokken 11:21
Flott at de vrir opp prisene nå som deletilgang og ventetid går ned?

Forsikringsbransjen er vel ganske reaktiv i sin natur, og i tillegg ville det jo være litt snålt å bruke en leverandørs "vi vet vi har vært dårlige, men nå skal alt bli sååå mye bedre altså" som beregningsgrunnlag enn faktisk historikk.

Wibla

Sitat fra: xyzzy på mandag 29. april 2019, klokken 12:30
Forsikringsbransjen er vel ganske reaktiv i sin natur, og i tillegg ville det jo være litt snålt å bruke en leverandørs "vi vet vi har vært dårlige, men nå skal alt bli sååå mye bedre altså" som beregningsgrunnlag enn faktisk historikk.

Klart de er. Jeg har likevel arrestert et par forsikringsselskap på dette, og de bøyde av ganske raskt.
2018 Tesla Model S 75D

xyzzy

Sitat fra: Wibla på mandag 29. april 2019, klokken 13:06
Sitat fra: xyzzy på mandag 29. april 2019, klokken 12:30
Forsikringsbransjen er vel ganske reaktiv i sin natur, og i tillegg ville det jo være litt snålt å bruke en leverandørs "vi vet vi har vært dårlige, men nå skal alt bli sååå mye bedre altså" som beregningsgrunnlag enn faktisk historikk.

Klart de er. Jeg har likevel arrestert et par forsikringsselskap på dette, og de bøyde av ganske raskt.

Absolutt. Om de har grunn til å gå opp 10% i pris, vil de sikkert forsøke å øke minst 30%. Alltid lurt å sjekke pris hos forskjellige selskaper, lojalitet er det bare selskapet som tjener på

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA