Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikkerhet i elbiler i VG

Startet av Griffel, onsdag 21. november 2007, klokken 09:59

« forrige - neste »

Griffel

Hydrogenbiler kan by på potensielle farer i tunneler er  konklusjonen i en ny britisk forskningsrapport.

Kan skade taket
Yajue Wu ved Universitetet i Sheffield har undersøkt hva som kan skje dersom en hydrogendrevet bil krasjer inne i en tunnel.

Ifølge Wus datasimulasjon av en slik ulykke kan det oppstå det han kaller en "jetflamme" som strekker seg flere meter til værs. Med en temperatur på 2.000 grader celsius kan en havarert hydrogenbil forårsake store skader på takkonstruksjonen i tunnelen, konkluderer forskeren.

Dersom hydrogenbiler slår an, kan veitunneler over hele verden måtte bygges om konkluderer Teknisk ukeblad i en artikkel:

http://www.tu.no/samferdsel/article122163.ece

Også i denne sammenhengen er Elbilen overlegen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Nå er jeg etterhvert klart blitt overbevist om at det er bedre med batterier enn forbrenning av hydrogen i en bil, men dette høres litt merkelig ut. Det er jo en kjent sak at skal hydrogenbilen slå ordentlig an trenger vi en bedre metode for lagring av hydrogen enn trykktanker. Antar at det er en trykktank forskeren har regnet ut at det går hull på og den som lager "jetflammen". En bred spredning av Hydrogenbiler forutsetter nesten en bedre løsning for lagring enn trykktank, slik at jeg kan virkelig ikke se at dette er et seriøst problem...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Lars C. Krogenæs

Nå er vel tunnelene en fare i seg selv, vi behøver ikke å blande inn hydrogen for å få et tonn med betong i hodet ???

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA