Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Open Wings - alternative to CarWings for Android

Startet av sansti, søndag 08. januar 2012, klokken 16:38

« forrige - neste »

sansti

Har en dieselbil som har flatt batteri. Trenger starthjelp og da lurer jeg på om jeg kan bruke startkabler fra elbilen min for å starte dieselbilen. Har en helt ny Mitsubishi i-miev og dieselbilen er en 3 år gammel Ford Kuga..

Caspar

Dropp det. EL bilen har et lite 12v batteri som ikke er beregnet for en slik belastning. Det må vel gå an å finne en annen fosilbil som kan bidra med starthjelp ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Det du kan gjøre er å lade Dieselens 12V ved å koble det sammen med Mjauen sitt 12V batteri og la tenningen på Miss bitchi stå på en times tid.

Etter det vil Dieselen starte uten startkabler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Tenkte å foreslå å slepe den i gang med mjauen - det hadde jo vært stilig!  ;D 
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: cra på onsdag 21. desember 2011, klokken 22:10
Tenkte å foreslå å slepe den i gang med mjauen - det hadde jo vært stilig!  ;D 
Dette går da greit, har tauet i gang dieselbiler med både Think Classic og Partner. Lurt å vente med å slippe clutchen på fossilbilen til det er flatmark eller medbakke.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#5
Moderne dieselbiler med flatt batteri kan ikke slepes igang da de trenger 12V til dieselpumper og elektronisk innsprøytning (common rail).

Noen dieselbiler (både gamle og moderne) har glødeplugger for kaldstart og vil neppe starte uten gløding i kuldegrader.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på at DC/DC omformeren i iMiEV tåler strømsjokket av å bli tilkoblet et stort, flatt batteri i en dieselbil.

Det er stor mulighet for at et 3 år gammelt blybatteri er defekt eller har så redusert kapasitet at en times lading med startkabler fra en annen bil ikke hjelper.

Mitt råd: kjøp nytt batteri til Kuga-en, så stort som det er plass til. Lad det med hjemmelader natta over før montering i Kuga-en. Topp opp batteriet i Kuga-en med hjemmeladeren en gang i uka når den ikke er i bruk, så holder det mye lengere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Taue igang en dieselbil?
Blåbær, jeg har flyttet et T-banesett på 3 vogner a  33 tonn med Thinken! :o

Men ikke prøv det med en børstemotor.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

#7
Her kommer den gamle "Livsfarlige" lighterladekabelen inn.
Denne ble dømt nord og ned av forstsegpåere fordi "alle fornuftige mennesker måtte skjønne at den ikke kunne benyttes til å starte en bil".

Jeg har ved flere anledninger fått liv i fossile biler ved å lade gjennom lighteren. Hvis en benytter en dobbel 1,5 mm kabel fra lighter til lighter, vil denne begrense strømsjokket. Er batteriet helt tomt, må den stå svært lenge fordi batteriet ikke tar imot strøm i begynnelsen.
Når batteriet tar lading, holder det med noen minutter, men trekk ut kontakten før startforsøk, ellers blåser sikringen. En dieselbil med gløding må nok ha en halvtime.
NB! Sjekk polariteten, pluss skal være i midten, men en kan aldri vite! :o
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA