Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i lyn & torden

Startet av akseln, mandag 12. desember 2011, klokken 23:45

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: ElRey på onsdag 07. desember 2011, klokken 10:12
har lest nesten hele brukerhåndboka og talt 12 steder, forløpig, hvor det står at evse-kabelen ikke er ment for hjemmelading men kun er nødlading. Er det kun hensyn til sikkerhet ift. elanlegget det lades fra, som driver dette maset?

Står stor gul klistrelapp med advarsler at den må kun brukes til nødladig på min ladekabel....

MARIUS_EL

Var innom BnH Sandvika idag, der sto det en Leaf å ladet med medfølgende ladekabel. Det som var litt spesielt var vel at de brukte skjøtekabel til landingen. ( tok bilde men får ikke lagt det til nå). Poenget her er vel at de ber oss kun bruke den medfølgende kablen til nødlanding, ALDRI bruke skjøtekabel, og ikke la kabelen ligge i snøen. 3 av 3 der alltså.  Tydeligvis ikke så farlig når du jobber hos Nissan?

Joachim

Den røde trommelen på baksiden? Den la jeg også merke til :)

MARIUS_EL

Stemmer.. Står jo med uthevet skrift i det beryktede skrivet, at vi kun kan bruke skjøtekabel ved nødsituasjon.. Så sant du ikke jobber hos Nissan da.. 8)

Joakim Sveli

Jeg har ladet mange tusen kWh med skjøteledning på 14A med Thinken. Det går helt fint så lenge man velger riktig skjøtekabel. Den må være godkjent for høyere effekt. Det er sjelden de billigste skjøteledningene er godkjent for slik bruk. Den må dessuten aldri være på trommel mens man lader elbil, med mindre du ønsker brann.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Sterkstrøm

Jeg er installatør og kan gi noen tips når det gjelder elektriske anlegg.

Skrusikringer begynner å bli varme ved 80% belastning. Skrusikringer skal ettertrekkes minst en gang i året for å kompensere for dette. 10A skrusikringer begynner å bli varme ved 8A.

Automatsikringer kan belastes 100%.

Kabelopplegg og stikkontakter skal være dimensjonert av elektriker til å tåle den belastningen sikringene tillater.

Svake punkter er slitte stikkontakter grunnet elde eller gnister fra innsetting og uttrekking av støpsler. Benytt helst en egen lader i garasjen hvor støpselet sitter i hele tiden og hvor elektronikk boksen er hengt opp så det ikke er strekk på støpselet. Kontakten skal ikke være slitt.

Når det gjelder skjøteledninger vil jeg benytte minst 1.5qmm. for 10A. og 2.5qmm. for 16A. Ikke benytt skjøtetromler. Benytt kortest mulig skjøteledning. Eventuelle ulemper ved skjøteledninger er spenningsfall ved større lengder og eventuelle kontakter som blir utsatt for fukt etc. når de ligger på bakken.

Dette er generelle opplysninger og ikke spesielt rettet mot elbiler.

akseln

@Sterkstrøm, da har jeg et konkret problemstilling.

Bygget om huset for 5 år siden og la da nytt elektrisk over det meste og nytt skap med automatsikringer. La også inn mer strøm til huset og har nå 3x100A :-) 

Til garasjen har jeg lagt opp 3-fas 16A med 2,5mm kabel. På denne kursen er det 5 spotter a 35W ute og garasjeportåpner. Spørsmålet er: Er det "trygt" å bruke en 16A lader i tillegg på denne kursen eller burde jeg legge opp en ny dedikert kurs? Har en 16A lader fra Mitsubishi som jeg har brukt sammen med lys og garasjeportåpner uten at sikringen har gått.

Regner med at hvis jeg bruker høyttrykkspyleren samtidig som jeg lader, vil sikringen gå.

Sterkstrøm

Det skal gå bra. Ett elektrisk anlegg fra denne tidsperioden tillater ett overforbruk på inntil 45% i inntil en time. Jeg benytter selven 16A kurs til garasjen for både lading og lys.

Ellers vil jeg koble fra Leafen i den perioden jeg benytter høytrykksspyleren. Ikke fordi kursen ikke vil tåle det, men jeg iker ikke de spenningsvariasjonene du vil kunne få på samme kurs som ladingen foregår på.

jkirkebo

Sitat fra: Sterkstrøm på fredag 09. desember 2011, klokken 12:07
Det skal gå bra. Ett elektrisk anlegg fra denne tidsperioden tillater ett overforbruk på inntil 45% i inntil en time. Jeg benytter selven 16A kurs til garasjen for både lading og lys.

Ellers vil jeg koble fra Leafen i den perioden jeg benytter høytrykksspyleren. Ikke fordi kursen ikke vil tåle det, men jeg iker ikke de spenningsvariasjonene du vil kunne få på samme kurs som ladingen foregår på.

Øh, om kursen tåler det kommer vel helt an på høytrykkspyleren. Min tar 16A kvikke automatsikringer med en gang, B-karakteristikk går som regel og C er å foretrekke...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sterkstrøm

Beklager, litt upresis med svaret. Jeg mente at jeg ikke ville benytte høytrykkspyler i det hele tatt på samme kurs samtidig som jeg ladet Leafen. Om det er fysisk mulig å benytte høytrykkspyler samtidig mens jeg lader har jeg ikke vurdert da dette er avhengig av type høytrykkspyler og vern.

Lynet

Sjekket med Carwings i dag hvor fort bilen lader med 10A-originalkabel. I løpet av en time hadde den øket fra 42% til 59% altså 17%!
Det betyr at min 10A kabel lader med 4080W utifra at batteriet er på 24kWh  :o :o :o :o ::) ::) ::) ::)

Takke meg til det gamle analoge SOC-meteret i ur-Thinken  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

@Lynet, det betyr at den timen med lading har resultert i 2 ekstra streker på "tankmåleren"

42% er 5 streker, 59% er 7 streker.

Carwings har dessverre ikke finere inndeling enn antall streker, altså trinn på 1/12. Dette er en stor fordel med ettermontert SOC.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Det har vel ligget en "neste full" strek først, og så har det kommet en til, på samme måte som man kan oppleve at to minutter er unnagjort på under 70 sekunder.  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

#58
Sitat fra: BE på fredag 09. desember 2011, klokken 14:52
@Lynet, det betyr at den timen med lading har resultert i 2 ekstra streker på "tankmåleren"

42% er 5 streker, 59% er 7 streker.

Carwings har dessverre ikke finere inndeling enn antall streker, altså trinn på 1/12. Dette er en stor fordel med ettermontert SOC.
Herregud, IDIOTISK system. Trodde prosent var delt opp i hundredeler i 2011 jeg og ikke i dusin!!!!
Det ble en strek til på neste timen 8% opp.

Men gjenværende ladetid er også litt mystisk (1 time mellom hver avlesning):
13:30 42% - 7:56
14:30 59% - 6:30
15:30 67% - 4:59
16:30 84% - 2:30

Minker altså med ca 1,5 time pr time. Tror Carwings at jeg lader med 7,5A?
Den siste timen ble redusert med 2,5time!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mortenmann

#59
Jeg koser meg litt med å lese på Mynissanleaf.com. Der er det også store diskusjoner om hva som er best for batteriet på bilen ;D
Det som ser ut til å være det rådende synet er det som står under:

I've been meaning to write this stuff down and do some discharge experiments at the low end but haven't as of yet. I'm away from my Leaf for another week but if memory serves, it was something like:
4.1v full
4.05v 80%/10 bars
3.75v 2 bars
And I think it was still over 3.6v when the last bar went away but it's been a while since I've been down that low. 3.6v btw is still perfectly healthy, I don't think there is any reason to avoid going down to 2 bars or even 1 bar. Personally I would avoid full throttle accelerations if I was deep into the last bar and the range number was flashing... But even here you're still at a healthy battery voltage. Things don't start falling off a cliff until the last bar vanishes at which point the voltage very quickly over 5 miles or so sinks from 3.6v (happy) to 3.0v (stressed). By the time the turtle comes on you're at 3.0-3.1v and internal resistance is so high that any moderate acceleration will force voltages to plummet. That's one thing that irks me about the Leaf.. In that last mile before turtle, you should not be allowed to do a full throttle acceleration.

My general rules of thumb are:
Charging to 100% is fine as long as the pack doesn't sit at over 80% for a long time (5+hrs)
Driving down to 1 bar is not a problem although probably wise to avoid full throttle acceleration when the range number is blinking.
If the last bar is gone and no range number, drive really mellow and plug in ASAP.


http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=5652&start=40
SølvLeaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA