Hovedmeny

Øvelseskjøring i Model 3

Startet av Macnus, onsdag 10. april 2019, klokken 14:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: model3citizen på torsdag 11. april 2019, klokken 11:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59
Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.

Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...

Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.

Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.
Man bør ikke ut i trafikken dersom man ikke er sikker på om "eleven" klarer å bremse umiddelbart om man sier STOPP.
Å trene på at STOPP betyr umiddelbar bremsing er enkelt og bør gjøres av alle som skal øvekjøre så lenge veileder ikke har et eget pedalsett. Det vil være mye mer effektivt enn ulike typer trege parkeringsbremser på bakhjulene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: model3citizen på torsdag 11. april 2019, klokken 11:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59
Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.

Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...

Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.

Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.

Da må det jo være mye mer praktisk å programmere om en faktisk fysisk knapp som passasjeren har lett tilgjengelig, f.eks. vindusheisen.

Men da bør man helst ikke glemme at denne funksjonen er på, for da kan man få seg en overraskelse...  :laugh:

Jeg øvelseskjører forøvrig med poden for tiden og der baserer vi oss på om-jeg-skriker-STOPP-så-stopper-du-prinsippet. Det er dog ikke med Teslaen. Han skal lære å gire.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Hvor tungvindt skal man gidde å gjøre det? Jeg har øvelseskjørt med alle ungene mine, og flere som ikke er mine, og har til dags dato aldri hatt bruk for hverken håndbrems eller stopp-kommandoen. Følg med framover, forutse trafikken, så avverger du de fleste situasjoner før de oppstår. Det kan selvsagt fremdeles skje noe akkutt, men jeg tror virkelig ikke dette er noe man trenger å gjøre så ofte at man skal begynne å programmere om knapper og lage masse styr. Å røske i håndbrekket er ikke nødvendigvis noen god ide heller, i alle fall ikke når det er glatt.

Uansett, klarer ikke den håpefulle å lære seg å stoppe hardt på kommando så overlate heller øvelseskjøringen til profesjonelle med ekstra pedalsett i bilen. Det koster litt, men er fortsatt mye billigere enn ødelagt bil og helse.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:47
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 10:43
Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:24
Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 10. april 2019, klokken 15:38
Sitat fra: rlnd på onsdag 10. april 2019, klokken 15:05
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.

Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene  :)
Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.
Stemmer at den aktiverer håndbrekket når bilen står stille, men aktiverer du den mens du kjører så virker den som en nødbrems på alle fire.
For å pirke litt;håndbrekk finnes ikke i en Tesla, og snart ikke i noen biler. Det er en elektrisk parkeringsbrems og den kan benyttes som nødbrems, men etter det jeg vet er det bare på bakhjulene som har dette.
Har prøvd å finne informasjon om det i manualen, kan høre med Tesla hvordan det fungerer, men når jeg testet det ut føltes det som om alle hjul bremset.
Fikk testet "nødbremsen" på grusvei i påska, og kan bekrefte at den bremser kraftig .... på ALLE hjul!
Alle hjulene låser på grusvei.
Testet også på asfalt i ca 60km/t og den bremser kraftig...slapp opp etter kort tid for å unngå å stange i dashbordet ;-)
Bremsene bruker litt tid på å aktivere, men bremset mye kraftigere en "normal" parkeringsbrems som vanligvis bare fungerer på bakhjulene. Tipper at ABS-funksjonen ikke fungerer, og at skrens lett kan oppstå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

akseln

Var på infomøte hos Vegvesenet om øvelseskjøring. Ikke noe krav om håndbrekk informerte de om. De sa også at det faktisk var et større problem at "veilederen" plutselig kunne finne på å dra i håndbrekket med potensiell påkjørsel bakfra.

Handyman

Sitat fra: akseln på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:45
Var på infomøte hos Vegvesenet om øvelseskjøring. Ikke noe krav om håndbrekk informerte de om. De sa også at det faktisk var et større problem at "veilederen" plutselig kunne finne på å dra i håndbrekket med potensiell påkjørsel bakfra.
Det er lenge siden det var krav til at veilederen skulle tilgang til håndbrekket, og godt er det.
Falsk trygghet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:29
Det er lenge siden det var krav til at veilederen skulle tilgang til håndbrekket, og godt er det.
Falsk trygghet.

Ja, bortsett fra i de aller laveste hastighetene (<30km/t) hvor det faktisk kunne stoppe bilen.
Parkeringsbremsen på nye biler er jo ofte en minimumsløsning for nettopp å kunne parkere trygt i bakker.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Macnus

Vel, ikke mye falsk trygghet når jeg trakk i nødbremsen i ny S-Max på vei til hytta, når jeg så et reinsdyr som kom i full gallopp fra sida mi og hoppet ut i veien.. :o
Har jeg kjørt har jeg mest sannsynligvis ikke sett den pga A stolpe og bakke ned fra veien på høyre side, og det gjorde ikke dattera heller. Full brems med ABS på alle hjul når den aktiveres på S-Max ihvertfall (selvfølgelig med bremselys), sånn at man faktisk bevarer kontrollen, men får en nødstopp. Berga akkurat!! ::)
Var VELDIG glad for den funksjonen da!! 8)
Er vel ikke mange biler igjen med gammel type "brekk" som kun er en mekanisk forbindelse til bakbrems, i dag styres dette elektronisk, og derfor jeg spurte om Model 3 har dette. Er vel ikke mange biler som er mer elektronisk en Model 3.. ;D
Smart på Ford S-Max ihvertfall, der den slår inn som om fører trår nødbrems selv.  ;D

Handyman

Sitat fra: Macnus på onsdag 24. april 2019, klokken 12:37
Vel, ikke mye falsk trygghet når jeg trakk i nødbremsen i ny S-Max på vei til hytta, når jeg så et reinsdyr som kom i full gallopp fra sida mi og hoppet ut i veien.. :o
Har jeg kjørt har jeg mest sannsynligvis ikke sett den pga A stolpe og bakke ned fra veien på høyre side, og det gjorde ikke dattera heller. Full brems med ABS på alle hjul når den aktiveres på S-Max ihvertfall (selvfølgelig med bremselys), sånn at man faktisk bevarer kontrollen, men får en nødstopp. Berga akkurat!! ::)
Var VELDIG glad for den funksjonen da!! 8)
Er vel ikke mange biler igjen med gammel type "brekk" som kun er en mekanisk forbindelse til bakbrems, i dag styres dette elektronisk, og derfor jeg spurte om Model 3 har dette. Er vel ikke mange biler som er mer elektronisk en Model 3.. ;D
Smart på Ford S-Max ihvertfall, der den slår inn som om fører trår nødbrems selv.  ;D
Kommentaren om falsk trygget var tiltenkt "gammeldags" parkeringsbrems som kun virker på bakhjulene uten bremselys og gjerne svak bremseeffekt.
Om TM3 har aktiv ABS når man bruker "nødbrems" har jeg ikke testet skikkelig, men det virket ikke slik på grusen da jeg prøvde i alle fall
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ohowl

Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2019, klokken 14:41
Han skal lære å gire.

Hva er poenget med å lære gutten å gire? Tenkt å sende ham ut i en gammel jallabil etter endt oppkjøring?  8)
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Handyman

Sitat fra: ohowl på lørdag 28. september 2019, klokken 20:21
Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2019, klokken 14:41
Han skal lære å gire.

Hva er poenget med å lære gutten å gire? Tenkt å sende ham ut i en gammel jallabil etter endt oppkjøring?  8)
Nå skal sønnen min ha oppkjøring om ca 3 uker, og han har hatt manuelt gir på kjøreskolen.
Lånte en bil med gir ca 3 timer før han skulle ta kjøretimer, slik at han hadde prøvd det.
Men vår erfaring er at det holder å ha gir på kjøreskolen. Å ha "egen" bil med gir øvelseskjøring mener jeg er helt unødvendig.
Kjekt å ha muligheten, men han komme neppe til å få bruk for det ofte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bzzlink


Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. april 2019, klokken 13:07
Kommentaren om falsk trygget var tiltenkt "gammeldags" parkeringsbrems som kun virker på bakhjulene uten bremselys og gjerne svak bremseeffekt.
Om TM3 har aktiv ABS når man bruker "nødbrems" har jeg ikke testet skikkelig, men det virket ikke slik på grusen da jeg prøvde i alle fall
En annen ting i forhold til falsk trygghet, er at håndbrekk kan gjøre at føreren mister kontroll over bilen. Jeg husker at førelæreren min brukte det den gang jeg var på glattkjøringsbanen, hvis han synes at vi hadde "for god" kontroll. Litt lett bruk av håndbrekk, og vi var sjanseløse. Privat øvekjøring er for mengdetrening, det er alt for mange som setter rett ut i trafikken, uten at ferdighetene er på plass. Man må ta seg tid til å ble kjent med bilen først.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA