Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første service gjennomført på i-miev (kjørt 20 000km)

Startet av Maraha, torsdag 22. desember 2011, klokken 00:56

« forrige - neste »

Maraha

Hei.
Har ein kul, gul kewet cityjet 96modell. Har det siste året måttet trykke gasspedalen inn to ganger for å få den til å gå etter å ha stått i ro en liten stund, uten at vi har tenkt noe mer over det. Så ble det til at hver jeg stopper i et kryss må jeg "pumpe" bilen i gang med å trykke inn gasspedalen 3-4 ganger. Den siste måneden har den funnet ut at den skal kople ut gasspedalen når jeg gir gass. Dvs at når jeg trør inn gassen gir den gass en liten stund, så slutter den å gi gass. Må slippe gasspedalen og trykke den ned 2-5 ganger for å få den til å gå igjen. Det ene batteriet (det i baggasjerommet) ble helt utladet i sommer. Kan det ha noe å si? Bilen har også fått for seg å plutselig stoppe, får så å kun ville gå i revers selv om giren er stilt inn andre veien... Må da av med tenninga og på igjen, så humper den seg framover med gasspedalen i trasasalder igjen.


Har noen hatt liknende erfaringer eller vet hva det kan være som er galt, så setter jeg utrolig stor pris på tips!

sven erik

jeg har ikke hvert borte i elbil på dette  men det høres for meg som det er styrings enheten på strømen  har jobbet mitt med  vanlig bil å mener det  er det  samme systemet med el på disse å da er det en  boks en må bytte på ledningen til gassen  men sikkert noen som har skrudd  denne  mer en meg

Maraha

Takker for tips! Skal sjekke opp i det!:)

El rayo

#3
Dette er sannsynligvis en enkel, mekanisk feil.

Sjekk at gasspedalen går helt tilbake når den slippes. Med tiden kan rusk og ting som samler seg på gulvet gjøre at hengselet på gulvet i bakkant av pedalen går tregt, slik at returfjæra ikke klarer å dra pedalen helt opp. (Tror at du har lang type gasspedal som er hengslet i gulvet á la VW Boble. Nyere modeller har gasspedal som sitter på enden av en vippestang som er hengslet oppunder dashbordet.)

Gasspedalen på Kewet er bygget opp litt anderledes enn på fossilbiler. Det er et pot.meter som vanlig, men i tillegg er det en mikrobryter som skrur av motorkontrolleren når gasspdalen er helt ute.

Denne mikrobryteren må også aktiveres for å starte og å snu kjøreretning. Har aldri hørt om feil i mikrobryteren eller at den har kommet ut av justering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

commiesoft

Det er vel selve potmeteret i 'gass'pedalen som er problemet, spray litt WD40 inn i det, så funker det ti år til.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hens

Det kan være slitasje eller brenning i gasspotmeteret, bilen starter ikke uten nesten 0 ohm i gasspotmeteret. Dette er en sikkerhet for at bilen ikke skal kjøre ukontrollert.

Full gass er fra 4500 ohm og oppover, og ved dårlig kontakt i potmeteret tror kontrolleren at gassen står i posisjon pådrag, og vil ikke starte. Når du beveger gassen, kommer den inn på et område hvor den har tilstrekkelig lav motstand til at kontrolleren starter.

Eventuelt kan det være feil på startmicrobryteren. denne skal gi kontakt umiddelbart når pådraget begynner.

Prøv med mekaniker på boks, men potmeteret må nok skiftes snart allikevel.
Originalpotmeteret er spesielt og har 0-5 k ved ca 90 grader bevegelse. Det er ganske dyrt, men du kan finne et på Elfa med høyere verdi, 15-20 K,og benytte den første tredjedelen av potmeteret.

Bevegelsen må justeres slik at du får startmikrobryteren til å fungere.
Denne har forøvrig også en begrenset levetid.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA