Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Revers virker ikke

Startet av jkirkebo, søndag 18. desember 2011, klokken 23:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Nå har jeg testet lading fra aggregat.

Jeg har et Honda EU65i, 6500W i inntil 30 min og 5500W  kontinuerlig. Inverterstyrt, endrer turtall ved belastning om eco-funksjonen er slått på.

Koblet først til 16A-kabelen. Bilen startet å lade, men stoppet igjen, og lysene på ladekabelen blinket. Slo av eco-funksjonen for å teste, det hjalp ikke. Bannet, fant fram 10A-kabelen og testet den. Suksess! Slo på eco-funksjonen, det virket fortsatt.

Slo meg til ro med 11t ladetid og gikk inn. Så da plutselig at hyttebatteriene ladet med 60A(!). Pokker, glemte å ta sikringen til batteriladeren! Normalt lader den med 120A men batteriene var nesten fulle. Tok sikringen og gikk ut igjen.

Nå fungerte 16A-kabelen fint, også med aggregatet i eco-modus. 3.8kW til Leaf og 1kW til batterilader med samtidig oppramping var nok litt drøyt...

Mao., det fungerer fint om man har et bra aggregat. Synd disse koster 43k i Norge, men de kan importeres fra England for litt under 30k.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Hvor mange liter diesel/bensin går med på å lade 21kW sånn ca tror du ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på søndag 04. desember 2011, klokken 00:27
Hvor mange liter diesel/bensin går med på å lade 21kW sånn ca tror du ?

Ca. 12 liter etter mine beregninger. Vi får se om det stemmer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2011, klokken 01:47
Sitat fra: daggad på søndag 04. desember 2011, klokken 00:27
Hvor mange liter diesel/bensin går med på å lade 21kW sånn ca tror du ?

Ca. 12 liter etter mine beregninger. Vi får se om det stemmer...

Da bruker den vel ca 1 liter på mila så da vet vi ialefall at det ikke ar lønnsomt og lade med agregat. Men at det er greit og bruke når man ikke har annet valg. F.eks på hytta. ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

snurre100

Venter på Kia E Niro

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 04. desember 2011, klokken 11:51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2011, klokken 01:47
Sitat fra: daggad på søndag 04. desember 2011, klokken 00:27
Hvor mange liter diesel/bensin går med på å lade 21kW sånn ca tror du ?

Ca. 12 liter etter mine beregninger. Vi får se om det stemmer...

Da bruker den vel ca 1 liter på mila så da vet vi ialefall at det ikke ar lønnsomt og lade med agregat. Men at det er greit og bruke når man ikke har annet valg. F.eks på hytta. ;)

Vel, totalt for hele turen blir det jo 12 liter på 64 mil. Ikke så galt da ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

På ingen måte jkirkebo. Dette er jo en Leaf med range extender ! ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

MrMagu

Det store spørsmålet er om agregatet får plass i bagasjerommet?

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2011, klokken 01:47
Sitat fra: daggad på søndag 04. desember 2011, klokken 00:27
Hvor mange liter diesel/bensin går med på å lade 21kW sånn ca tror du ?

Ca. 12 liter etter mine beregninger. Vi får se om det stemmer...

Og siden 12l bensin rommer nær 120kWh i energmengde, forteller jo det litt om hvor dårlig virkningsgrad et slik aggregat har.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 04. desember 2011, klokken 15:38
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2011, klokken 01:47
Sitat fra: daggad på søndag 04. desember 2011, klokken 00:27
Hvor mange liter diesel/bensin går med på å lade 21kW sånn ca tror du ?

Ca. 12 liter etter mine beregninger. Vi får se om det stemmer...

Og siden 12l bensin rommer nær 120kWh i energmengde, forteller jo det litt om hvor dårlig virkningsgrad et slik aggregat har.

Virkningsgraden i lader/batteri er også inkludert her, jeg antar 24kWh inn på laderen. Aggregatet har omtrent 20% virkningsgrad, ikke så mye lavere enn de fleste fossilbiler egentlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2011, klokken 12:43
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 04. desember 2011, klokken 11:51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2011, klokken 01:47
Sitat fra: daggad på søndag 04. desember 2011, klokken 00:27
Hvor mange liter diesel/bensin går med på å lade 21kW sånn ca tror du ?

Ca. 12 liter etter mine beregninger. Vi får se om det stemmer...

Da bruker den vel ca 1 liter på mila så da vet vi ialefall at det ikke ar lønnsomt og lade med agregat. Men at det er greit og bruke når man ikke har annet valg. F.eks på hytta. ;)

Vel, totalt for hele turen blir det jo 12 liter på 64 mil. Ikke så galt da ? ;)

da er det ikke så ille. har ikke regnet på det.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA