Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sparer og sparer fru Blom...noen tanker rundt langturer med elbil

Startet av Audi Bruktbil AS, mandag 30. januar 2012, klokken 18:34

« forrige - neste »

Audi Bruktbil AS

ETTER KONKURSEN ENVIRO BIL AS SELGER VI 13 STK LITIUM BATTERIER TIL HBO.

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Audi Bruktbil AS

KAN SENDE OBVER BILDER>>BATTERIENE ER TESTET Å ER GODE.

elektrolux

Dersom det er firkantede gråe 200 Ahr Lifepo celler til Reva vet jeg om en som trenger dem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

13 stk LiFePO4 celler i serie gir bare 41,6V nominell spenning etter min beregning. Men du skriver "batterier", Audi Bruktbil. Er det 12,8V blokker á 4 celler, kanskje? Det kan være interessant.

Kan du ikke like godt poste bildene her og/eller oppgi data?

For å poste bilder: klikk "Ekstra valg" i meldingen, klikk "Bla gjennom..." finn bildet på din PC, dobbeltklipp på bildet og klikk "Legg til innlegg".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: Audi Bruktbil AS på onsdag 18. januar 2012, klokken 11:39
KAN SENDE OBVER BILDER>>BATTERIENE ER TESTET Å ER GODE.

Hvordan er de testet. Hvor mange Ahr gav de?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Var der i dag og så hva det er:
10 stk nye TSLCP200AH080808 med tomgangsspenning 3,69 - 3,70V bortsett fra ett som var 3,63V
Tipper at "080808" er produksjonsdato, men kan ikke garantere det. Serinummerne var "C30xxx"

3 stk brukte TS6020 med rustne/irrede poler og tomgangsspenning 0,0V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#7
Fant mål på http://de.wikipedia.org/wiki/Benutzer:Ambrosia/Fahrt/Lynch
datert mars 2009:

"Nominal Nominal Max Discharge Cycle Life Dimension Weight List Price
TS-LCP200AHA 3.6V 200AH 66A 300 285x182x71 5.5kg US$400"


Jeg tolker det slik at max utladestrøm er bare 66A og de tåler 300 ladinger før kapasiteten er redusert til 80%.

Audi Bruktbil ønsker bud på disse.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Dette er resten av et parti med lithium Ion kobolt oksid som vi monterte i en Kangoo, og som Sigmund kjørte til Oslo med overvåkingen utkoblet. Den brant godt på E18.

Skal du bruke lithium Ion bør du bruke jernfosfat og ikke koboltoksid.  Rimelig ustabil kjemi  :o
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Går ut fra at reverslading med høy strømstyrke er uheldig for denne kjemien?

Eller er det andre teorier om hvorfor det tok fyr?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Det var en celle som var nede på 0 volt. Batteriovervåkingsystemet forhindret både lading og kjøring. Dessverre ble systemet forbikoblet slik at bilen kunne flyttes inne i lokalet. Sigmund fikk klar beskjed om at bilen kunne til nøds flyttes innendørs. Han gjorde sine egne vurderinger, om mente at bilen kunne tåle en Oslotur. Så etter først å dra 200 A gjennom en tom celle opp Lierbakkene måtte det jo gå galt med regen strøm på opp mot 120 A ned mot Asker.

Lærdommen er å fjerne vitale komponenter for å forhindre at biler med feil blir kjørt med.
Folk har jo en egen evne til å velge å gjøre gale ting. Sigmund var jo ikke kjent for å lytte til andre.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2012, klokken 06:54
Eller er det andre teorier om hvorfor det tok fyr?
Så vidt jeg kan huske fra kjemitimene på skolen har kobolt den egenskapen at det oksyderer med "thermal run away" (tar fyr) ved 60 grader C.

Kan dette være bilde fra den aktuelle bilbrannen?

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Og dermed var han med og satte en solid spiker i kisten for sikre ombygginger til annen batterikjemi.

Det virker dermed som ingen av "bevisene" på at ombygging er farlig er holdbare. Er bilen bygget om på en forsvarlig måte, og ikke tuklet med i etterkant fungerer jo bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. januar 2012, klokken 08:08
Og dermed var han med og satte en solid spiker i kisten for sikre ombygginger til annen batterikjemi.

Det virker dermed som ingen av "bevisene" på at ombygging er farlig er holdbare. Er bilen bygget om på en forsvarlig måte, og ikke tuklet med i etterkant fungerer jo bilene.

Enig, ombygging er ikke sikrere enn de som utfører den...  ::)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA