Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekuperasjon

Startet av Jarl Magnus, tirsdag 09. april 2019, klokken 14:30

« forrige - neste »

Jarl Magnus

Hei.

En selger kunne fortelle meg at man ikke skal bruke rekuperasjon samtidig som man har pådrag på gassen.
Altså at man kun skal koble inn rekuperasjon når man triller ned bakker og inn mot kryss feks.
Utenom det, må man være påpasselig og sette bilen i "normal D".
Fikk ingen begrunnelse på hvorfor, kan tenke meg at det er pga unødig slitasje eller noe sånt.

Antar dette bare er tull, men tenkte jeg skulle høre om noen andre har hørt noe lignende?
Vil tro at hvis man har girspak i B eller trinn 1,2,3, så vil rekuperasjon justeres og koble inn/ut automatisk,
ut i fra om man har pådrag på gassen eller ikke?

JarlM




Marzo

Bare tull da det faller på sin egen urimelighet.

Adaptive Cruisekontrollen bruker også rekupasjon for å redusere farten så det er til og med fabrikk innstilling.

geear

Du vil ha mer energi inn på batteriet, men det er korte perioder og betyr neppe noe fra eller til, og bilen har selvfølgelig AV regen når du ikke har pådrag, og den bruker også regen når du bruker bremsepedalen i D. Jeg kjører i B hele tiden (for da er den mest mulig lik Teslaen, og jeg foretrekker å porsjonere regen med gasspedalen).

Jarl Magnus


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA