Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Miev-ladekabel til Nissan

Startet av EMN-student, torsdag 01. desember 2011, klokken 22:45

« forrige - neste »

EMN-student

Hei, vi er tre studenter fra Høgskolen i Buskerud som jobber med et prosjekt om elektrifisering av transportmidler.
Vi har noen spørsmål om elbiler:

1. Hvilke fordeler og ulemper er det med Elbiler?
2. Hvilke utfordringer og muligheter har man med elbiler idag og i fremtiden?


Hilsen Tor Erik, Mona og Kenneth



cra

Heisann!

Mye av det dere trenger finner dere under FAQ på elbil.no: http://elbil.no/elbil-faq.

De mest innlysende fordelene er gratis parkering, ingen veiavgift, gratis i bom og på ferge. Av bakdeler så er det vel at det tar en stund å lade batteriene når de er tomme som er den største bøygen, men nå kan vel de fleste nye bilmodellene som kommer hurtiglades. I tillegg er jo elbiler slik at de kan lades omtrent hvor som helst, slik at du i praksis starter med fullt batteri hver gang. Slik opplever i alle fall jeg det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

En lite publisert fordel er å slippe å stå på en iskald bensinstasjon og puste inn Bensen mens en fyller Bensin.

Spesielt damene ser fordelen med dette. ;)

En annen lite publisert fordel er at Fossilbilen får velfortjente pauser mellem de få langturene den brukes til. Det betyr mye mindre slitasje, og verditap.

Det er faktisk ofte regningsvarende å ha en Elbil i tilegg til Dieselen framfor å ikke ha det ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#3
Jeg har ikke merket noe til ulempen med lang ladetid. Bilen lades mens jeg sover og har "full tank" hver morgen.

Det er en fordel on vinteren at varmen kommer med det samme man setter på varmen (like raskt som når man setter på en vifteovn).

Det kan også sees på som en fordel at man på lengere turer må stoppe, hvile og lade forholdsvis ofte. Enkelte overvurderer sin egen evne, kjører for lenge og sovner bak rattet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

arnejorg1

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2011, klokken 21:22
En lite publisert fordel er å slippe å stå på en iskald bensinstasjon og puste inn Bensen mens en fyller Bensin.

Spesielt damene ser fordelen med dette. ;)



Det er nok ikke bare damene. Jeg hater og stå i -20 med litt vind når jeg skal fylle bensin, jeg fryser fingrene av meg. Gleder meg til og få min Leaf slik slik at jeg slipper bensinfylling når jeg skal på jobb.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Arha

For folk som bor i byer eller langs veier med tett trafikk er også fordelen med elektrifisering av bilparken ganske opplagt..
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

sven erik

får vi ennå mer hurtigladre ser jeg ikke noe  ulemper  bare det ikke blir 29 kr eller høyere for 10 min  da blir det billigere med gass bil

Baltor

I tette boområder med sovende barnfamilier er det en stor fordel å kunne starte og kjøre avsted med en bil som er lydløs, luktfri og uten giftige avgasser.
Elektriske biler starter uten problemer uansett kulde.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#8
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 23. november 2011, klokken 19:29
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2011, klokken 21:22
En lite publisert fordel er å slippe å stå på en iskald bensinstasjon og puste inn Bensen mens en fyller Bensin.

Spesielt damene ser fordelen med dette. ;)



Det er nok ikke bare damene. Jeg hater og stå i -20 med litt vind når jeg skal fylle bensin, jeg fryser fingrene av meg. Gleder meg til og få min Leaf slik slik at jeg slipper bensinfylling når jeg skal på jobb.

For ikke å snakke om at en sparer penger på ikke å kjøpe dyr snop når en alike vell er innom bensinstasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Saxo

En ulempe er vel at det blir vanskelig å opprettholde Statoil gullkort og fri kaffeavtale. Tror de krever minimum 1000 liter drivstoff per år. Det blir nok vanskelig selv med webasto...

Mulig Statoil må vurdere friste el-bilister med gratis kaffeavtale slik at vi kommer innom for å kjøpe litt snop :-)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA