Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørelys

Startet av hma, onsdag 23. november 2011, klokken 08:47

« forrige - neste »

hma

Hei,

Er det noen som kan gi en eksakt beskrivelse av hvor man finner ledningene som fører til blinklysene (venstre og høyre side)?

I følge koblingsskjemaet side 19 (på elbilwiki) finnes en kontakt "D01", hvor pinne 11 og 12 leder til hhv. venstre og høyre side.

På den øvre siden av kontakten (mot bryterene) er det 1,5mm2 ledninger farget GN/R (venstre) og BL/N (høyre).

På den nedre siden av kontakten (mot lysene og alarmenhet) er det 1,5mm2 ledninger farget GN (venstre) og BL (høyre).
(jeg antar at GN/R betyr Grønn/Rød og at BL/N betyr Blå/Rød)

Har noen dokumentasjon eller kunnskap om hvor denne "D01" kan lokaliseres og i hvilken rekkefølge man teller pinner på kontakten?
Bak rattstammen kan jeg finne to hvite 48-pins kontakter plassert side om side. Der det rett sted?


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Jeg har ikke noe konkret, men vha et multimeter (evt. ei lyspære og litt ledning) kan du vel finne hvilken av lederne som leder strøm når du skrur på blinklyset? (hvis ikke problemet ditt er at de ikke virker da).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#2
Tror du har rett i at D01 kontakten sitter innenfor rattstammen. Det sitter to store (mange pinner) kontakter festet på stålramma innenfor sikringsholderen. Der er det ikke enkelt å komme til, tror man må ta ut dashbordet for å komme til ordentlig.

Tror det er lettest å koble seg innpå ledningene ved ett av blinklysene. Bak kommer man til ledningene ved å løsne de sorte dekslene som sitter på innsiden. 8 eller 10 mm koppmuttere.

Hvis du må koble deg til inne i kupeen finner du også blinklysledningene på varselblink-bryteren. Ta ut radioen for å komme til kontaktene på baksiden av bryterne.

Det er også ledninger til blinklysene på den store kontakten til alarmen, men der er det også vanskelig å komme til. Kontakten er gjemt foran (i kjøreretningen) det elektriske varmeapparatet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Hei,

Takk for tilbakemeldinger :)

Blinklysene fungerer heldigvis, men jeg holder på å montere inn en fjernstyrt sentrallås og leter nå etter enkleste tilkobling til blinklysene. Alt som står igjen er tilkobling usvitsjet +12V, jord, trunk-release (dobbel rosa ledning på undersiden av R13 - får jordingspuls for å trigge), samt blinklysene. All montering forøvrig var enkel og jeg har kun boret ett 10mm hull for å føre kabler ut av kupéen på førersiden. Resten er utført ihht Poppe sin tråd "centrallås think".

Problemet er, som El rayo nevner, at det er veldig trangt og det kan være en prøvelse å rekke til kontaktene ved rattstammen med begge hendene.

Om ingen har eksakt dokumentasjon på D01 så må jeg nok bruke multimeteret og lete. Det skal være mulig fordi blinklysledningene er tykkere (1,5mm2) enn mange av de øvrige ledningene (0,75mm2) på kontakten.

Alternativene er å trekke opp ledninger til nødblinkbryteren (pinne 5 og 6) eller følge kabelbunten fra blinklysbryteren ved rattstammen.
Jeg var lenge usikker på om alarmkontakten virkelig eksisterte, men ut i fra hva El rayo sider (og det faktum at det går 2 rosa trunkrelease-ledninger ut fra R13) virker det som den ligger der, dog nokså utilgjengelig.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA