Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av PerFrogn, fredag 17. februar 2012, klokken 12:34

« forrige - neste »

PerFrogn

Hei der,
kjøpte en Think -10 el -11 mod av Think Global våren -11. En artig liten tass som sensommer -11 ikke ville mer. Power Limit og Startsperre lyste, den tok ikke ladning og på ladekabelen lyste ofte Power Fault og Car Link Fault før støpselet ble satt i bilen - så slukket de. Verkstedet fant etter lang tid ikke at det var noen feil/feilen, og brått begynte bilen å gå igjen.
Det gjorde den i 14 dgr. Så lyste bare Power Limit og bilen tok ikke ladning. Tilbake til verksted, som kjørte ut diagnoserapport som ble sendt via RS til Zebra-produsenten i Sveits. Langt om lenge har svar kommet;
- BMI må skiftes for å få sjekket batteriets tilstand - Nkr 22.000 + moms inkl montering
- PCU kan da vise seg å være defekt - Nkr 27031,25 + arbeid ca 11.160 + moms
Det er her jeg ber om hjelp fra dere;
- Hva gjør BMI? og, er den en integrert del av batteriet?
- Hvorfor må den være OK før PCU kan testes?
- Kan en operativ BMI avdekke ytterligere feil på batteriet?
- Jeg synes dette er mye penger, særlig når resultatet av prosessen er usikkert
- Kan garantiansvar gjøres gjeldende mot batteriprodusent, direkte el indirekte?
- Kan krav gjøres gjeldende mot verksted dersom reparasjon ikke virker, el samme feil gjenoppstår?
STOR TAKK for synspunkter og kommentarer, skal ha samtale med verksted i morgen.
vh
PerFrogn
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

Go-carter

BMI'en er en liten klump utenpå batteriet. Det er "hjernen" til batteriet, og styrer ladesykluser, balansering, etc. Den kontrollerer også status på batteriet, isofeil etc. Så for alt du vet kan batteriet ha en isofeil, som vil oppdages når BMI byttes. Eller så kan batteriet være helt OK :) Det vet du ikke, dessverre.

PCU burde de vel kunne diagnostert, men det er jeg litt mer usikker på.

Garantien fra Mes-Dea sin side er vel 3 år fra produksjon(?), så om du har noe gjenværende garanti på det batteriet vet jeg ikke. Det må nesten R&S få sjekka, mht. seirenummer på batteriet osv.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

Sitat fra: PerFrogn på søndag 05. februar 2012, klokken 11:58
- Hva gjør BMI? og, er den en integrert del av batteriet?
- Kan en operativ BMI avdekke ytterligere feil på batteriet?
BMI er iallefall Battery Management Interface og er det som kommuniserer med batteriet. Se f.eks. her: http://www.mmmm.it/docaxu/fzd385.pdf

Ift. garanti på reparasjonene, så gjelder vel lov om håndtverkertjenester (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19890616-063.html&emne=lov*%20%2b%20om*%20%2b%20h%E5nd*&).

Ville som Go-carter nevner ha hørt om du fortsatt har garanti på batteriet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA