problemer med ladning og diverse

Startet av Kejsermad, onsdag 27. februar 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

Kejsermad

Jeg har for nylig få en ny e-golf som jeg umiddelbart er glad for. Den har dog nogle problemer som jeg vil høre om der er en løsning på.

Jeg har lidt udfordringer med at få den til at lade. Når jeg sætter stikket i bilen derhjemme sker der intet. Så tager jeg stikket ud og i nogle gange og åbner og låser bilen og tænder og slukker på kontakten et utal af gange før det lykkes mig at få den til at lade. Er der andre der oplever dette og har et tip til en "korrekt" procedure?

Desuden er der ofte ikke respons fra touchscreen de første minutter når jeg starter bilen, og skærmen genstarter automatisk et par gange. Er bange for at det er en mandagsmodel jeg har fået mig...Er der mon nogen der kan hjælpe her?

På forhånd tak.

Amatøren

#1
Har du satt avgangstid og ikke justert opp nedre ladegrense fra default (30 %) eller annen lav verdi til 100 %?

Hvis batterinivået er høyere enn nedre ladegrense så vil ikke bilen starte lading når AC lader kobles til. Den utsetter ladingen så den blir ferdigladet til avgangstiden. Reiser du da før avreisetid så har du ikke fulladet batteri.

Ved ladeporten har du to knapper i tillegg til status LED.

Den øverste brukes til avslutning av lading. Veldig hendig når du står på hurtiglader. Da slipper man å fikle med RFID brikke, app eller SMS (avhengig av hva du startet lading med) når du skal avslutte (best økonomi å ikke lade over 80 % på hurtiglader hvis man ikke må ha mer). Trykker du da på den øverste knappen sender bilen stopp signal til laderen og når den sender kvitteringssignal tilbake til bilen vil bilen frigi låsen for kontakten.

Knappen under er for å tvinge start av AC lading hvis du har satt avgangstid og batteristatus er over nedre ladegrense (tror også stoppe AC lading - har ikke instruksjonsboken foran meg så jeg kan huske feil).

Er bilen låst så virker ikke knappene. Det er for at fremmede ikke skal kunne sabotere ladingen.

Så husk å låse opp bilen hvis de skal benyttes.



Touch skjermen - Vet ikke. Forsøk å filme det og vis det til forhandleren du kjøpe bilen hos.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kejsermad

Tak for svar.

Mht ladning så har jeg pt. ingen afgangstider da jeg ikke bruger dette og den  nedre grænse er helt i bund.

Hvad kan jeg gøre i indstillinger for at jeg altid kan lade uden problemer?

På forhånd tak

Amatøren

Sett nedre ladegrense til 100 % og se hva som skjer da.

For å unngå lysbue ved frakobling av ladekabel (i tilfellet kontakten ikke er låst, enten i bilen eller ladestasjonen) så er signlapinnene kortere enn strømpinnene så lading avsluttes hvis signaleringen kuttes ved at man "røsker" ut kontakten. Derfor er det viktig at den trykkes helt inn. Ny kabel er treg å få inn.



Du bruker vel ikke kabel med ladekladden?

Den kjenner jeg ikke helt. Min har virket hver gang jeg har brukt den, men lest at noen har hatt problem noen steder.

Mistenker da (ikke sikker) at kanskje det skyldes at det er IT nett med jordfeil et sted i området. Dermed vil ikke ladekladden lade. Er noen triks for det tror jeg, men aldri satt meg inn i det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: Kejsermad på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:32Så tager jeg stikket ud og i nogle gange og åbner og låser bilen og tænder og slukker på kontakten et utal af gange før det lykkes mig at få den til at lade.

Beklager ikke fulgt helt med i starten.

Nå så jeg dette......

På Facebook gruppen VW e-Golf Norge (lukket gruppe) er det nevnt flere ganger.


Det som nevnes oftest er:

Kontakten er ikke dyttet ordentlig inn eller det er feil på låsemekanismen er det som er gjenganger.

At kontakten ikke går helt inn så kan det være is i sporet rundt hvor kontakten skal inn i eller bøss/sandkorn som har fulgt med kontakten hvis den har vært i bakken eller mye bøss der du oppbevarer den.

Må pirkes ut.


Er det defekt låsemekanismene så er det garantisak mot forhandler.


Ikke meningen å dra deg med på "bærtur".....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kejsermad


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA