Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Merking av model bak?

Startet av Nickelilltroll, søndag 06. januar 2019, klokken 14:41

« forrige - neste »

SH aka F_P

Tesla plikter faktisk å lever ut bilen etter gjeldende regler, og disse reglene krever skilt montert foran på bilen. Dette skal stå på før bilen leveres ut til deg som kunde. Skyld på Tesla alt man vil, men regler er regler, og skal ikke fravikes selv om noen gjerne vil feste skiltet selv.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Counterpointer

Det må være mulig å lime på skiltholder med dobbeltsidig teip eller lignede for oss som er så sarte at vi ikke ønsker hull i bilen vår!

trykkertor

Finnes sikkert en eller annen lovtekst som spesifiserer at skilt/skiltholder skal monteres med minst 2 skruer/bolter.

sjokomelk

Husk også at det er en radar i nesa på bilen, og skiltet må være riktig plassert for å ikke komme i konflikt med denne.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Dette er en sak jeg er sikker på at løses best ved å snakke med servicesenteret sitt rundt utlevering.

Hvorfor betyr det noe med to skruehull bak skiltholderen? Det blir aldri aktuelt å kjøre uten skilt i EU uansett?

Lynkjapp

Det som er saken er at folk, meg selv inkludert, er redde for at skiltholderen blir stygt plassert alt for høyt opp fordi en eller annen gjøk hos Tesla får det for seg at sentrert midt på flaten er helt greit. Mens de fleste nok synes det blir mer elegant å ha den lavere, slik at den står delvis over overkanten av luftinntaket. Og hvis man har lyst å flytte ned skiltholderen til en lavere posisjon så er det synd om det er to skruehull der som må sparkles over og lakkeres. :)

Men EU-skiltholderne bak er beviselig montert på fabrikken. Er det noen grunn til å tro at de ikke er montert foran også? Hva skulle grunnen til det være? Tesla vet at man må ha skilt foran i EU, selv om man ikke trenger det i alle stater i USA. Så hvorfor ikke bare sette den på plass og bli ferdig med det.

Jeg er ikke redd for at Fremont plasser dem stygt. Lokale servicesentere med innleide folk for å dytte biler ut av dørene fortest mulig derimot...

Handyman

#36
https://twitter.com/YunLinSJ/status/1082749068911099905

På disse bildene fra det som skal være EU-biler i havna klar til å sendes, så ser det ikke ut til at skiltholderen er montert.
Tipper at montering av skiltholderne er noe av det som skal gjøres av klargjørerne i Zebrugge. Antar at de norske bilene også skal innom her.

Linken under viser hvordan er skiltet plassert på en av testbilene (CCS-prototype) i Nederland tidligere.
https://twitter.com/ChristophMaria/status/1075037341197189122
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynkjapp

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. januar 2019, klokken 17:35
Linken under viser hvordan skiltet plassert på en av testbilene (CCS-prototype) i Nederland tidligere.
https://twitter.com/ChristophMaria/status/1075037341197189122
Tommel opp fra meg. Den plasseringen er innafor.

geear

#38
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. januar 2019, klokken 17:35
https://twitter.com/YunLinSJ/status/1082749068911099905

På disse bildene fra det som skal være EU-biler i havna klar til å sendes, så ser det ikke ut til at skiltholderen er montert.
Tipper at montering av skiltholderne er noe av det som skal gjøres av klargjørerne i Zebrugge. Antar at de norske bilene også skal innom her.

Linken under viser hvordan er skiltet plassert på en av testbilene (CCS-prototype) i Nederland tidligere.
https://twitter.com/ChristophMaria/status/1075037341197189122
Det gjøres svært lite til ingenting med norske biler i Zeebrugge. Min ble lastet om og gikk avgårde igjen på tre dager. Tipper det i beste fall er en visuell kontroll på at de ikke er skadet over atlanteren og er ok for overtakelse av ny transportør. Kom til Norge uten skiltholder, og folie på fronten.

Handyman

Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:03
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. januar 2019, klokken 17:35
https://twitter.com/YunLinSJ/status/1082749068911099905

På disse bildene fra det som skal være EU-biler i havna klar til å sendes, så ser det ikke ut til at skiltholderen er montert.
Tipper at montering av skiltholderne er noe av det som skal gjøres av klargjørerne i Zebrugge. Antar at de norske bilene også skal innom her.

Linken under viser hvordan er skiltet plassert på en av testbilene (CCS-prototype) i Nederland tidligere.
https://twitter.com/ChristophMaria/status/1075037341197189122
Det gjøres svært lite til ingenting med norske biler i Zeebrugge. Min ble lastet om og gikk avgårde igjen på tre dager. Tipper det i beste fall er en visuell kontroll på at de ikke er skadet over atlanteren og er ok for overtakelse av ny transportør. Kom til Norge uten skiltholder, og folie på fronten.
Med Model 3 tror jeg dette kan bli endret, selv om Norge ikke er med i EU. Det ser ut til at alle EU-Model 3 skal innom ICOs klargjøringssenter i Zeebrugge, og ser jeg ikke bort fra at de også klargjør bilene til Norge. Mindre arbeid lokalt, og mer effektiv utlevering?
https://electrek.co/2018/12/12/tesla-imodel-3-volume-europe-port/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Kan fort hende det kun gjelder EU-biler, tviler på at de kommer uten beskyttelsen når de skal på gjerne to båter til før de kommer til Norge, og så på biltransport. Men hvem vet..

Handyman

Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:07
Kan fort hende det kun gjelder EU-biler, tviler på at de kommer uten beskyttelsen når de skal på gjerne to båter til før de kommer til Norge, og så på biltransport. Men hvem vet..
Har sett bilder av det som skal være Europabiler på vei til kaia i SF, og de har tilsynelatende vært uten folie  :-[  S og X på bildene har hatt folie.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

torjze

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:57
Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:07
Kan fort hende det kun gjelder EU-biler, tviler på at de kommer uten beskyttelsen når de skal på gjerne to båter til før de kommer til Norge, og så på biltransport. Men hvem vet..
Har sett bilder av det som skal være Europabiler på vei til kaia i SF, og de har tilsynelatende vært uten folie  :-[  S og X på bildene har hatt folie.

Hvis de bilene står på eller var på vei til kaia i San Francisco, er det ikke da mer sannsynlig at disse bilene skal østover - Kina f.eks?

Handyman

Sitat fra: torjze på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:15
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:57
Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:07
Kan fort hende det kun gjelder EU-biler, tviler på at de kommer uten beskyttelsen når de skal på gjerne to båter til før de kommer til Norge, og så på biltransport. Men hvem vet..
Har sett bilder av det som skal være Europabiler på vei til kaia i SF, og de har tilsynelatende vært uten folie  :-[  S og X på bildene har hatt folie.

Hvis de bilene står på eller var på vei til kaia i San Francisco, er det ikke da mer sannsynlig at disse bilene skal østover - Kina f.eks?
Kan muligens være Kina-biler, men mer sannsynlig tror jeg ikke det er, siden EU-bilene visstnok også skal skal skipes fra SF.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA