Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

3k Model 3 hver uke til Europa

Startet av Elmaster, onsdag 12. desember 2018, klokken 11:28

« forrige - neste »

hawK

Vil tippe Norge får mer enn 20%, men det er jo bare synsing fra min side..
Er vel 5 land i europa skal få nå (Norge, Sverige, Nederland, Sveits og Frankrike).
Hvordan de skal klare logistikken rundt utlevering av så mange biler, det blir spennende å se.

Magnus Hansen

Her står det at de planlegger 3000/uke til zeebrugge. Men har ikke bilene til Norge normalt gått direkte til Norge uten å gå vis kontinentet?

zbk

Min TMX står i alle fall i Belgia nå, så det ser ikke ut som de kommer direkte til Norge. Bilen står værfast, visstnok  :'(
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DagfinnN

Nei - veldig vanlig at båtene kommer lenger sør i Europa først.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:04
Her står det at de planlegger 3000/uke til zeebrugge. Men har ikke bilene til Norge normalt gått direkte til Norge uten å gå vis kontinentet?

Det vanlige så langt i alle fall har vært at alle biler til Europa har kommet til kontinentet først - Zeebrugge mener jeg? - for så å lastes om på mindre båter opp til Norge/Drammen for de som skal hit.
Model S 85D

batterimannen

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. desember 2018, klokken 16:08
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:04
Her står det at de planlegger 3000/uke til zeebrugge. Men har ikke bilene til Norge normalt gått direkte til Norge uten å gå vis kontinentet?

Det vanlige så langt i alle fall har vært at alle biler til Europa har kommet til kontinentet først - Zeebrugge mener jeg? - for så å lastes om på mindre båter opp til Norge/Drammen for de som skal hit.
Based on the description, final inspection of the Model 3 would be done on site in Zeebrugge.

That's unlike Tesla's Model S and Model X going to several European markets who go through final assembly at Tesla's factory in Tilburg in the Netherlands.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

geear

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. desember 2018, klokken 16:08
Det vanlige så langt i alle fall har vært at alle biler til Europa har kommet til kontinentet først - Zeebrugge mener jeg? - for så å lastes om på mindre båter opp til Norge/Drammen for de som skal hit.
Stemmer det, litt uklart for meg om alle går med båt fra SF via panamakanalen til Baltimore, og så lastes om, eller om noe også går med tog/lastebil til Baltimore. Tror min X gikk med båt alle etapper fra SF-Baltimore, Baltimore-Zeebrugge, Zeebrugge-Hirtshals, Hirtshals-Tananger (utenfor Stavanger). Nok omlastinger kan man si, men ruten opp til Hirtshals og så Fjordline til Norge gikk faktisk raskere enn de andre bilene på samme båt, men som hadde direkterute til Drammen.

De norske bilene sendes forøvrig komplette ferdig montert på Ro-Ro, mens de som skulle til EU kommer uten bakaksling og batteri, og blir montert i Tillburg.

Amoss

Sitat fra: gr på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:15
Stemmer det, litt uklart for meg om alle går med båt fra SF via panamakanalen til Baltimore, og så lastes om, eller om noe også går med tog/lastebil til Baltimore. Tror min X gikk med båt alle etapper fra SF-Baltimore, Baltimore-Zeebrugge, Zeebrugge-Hirtshals, Hirtshals-Tananger (utenfor Stavanger). Nok omlastinger kan man si, men ruten opp til Hirtshals og så Fjordline til Norge gikk faktisk raskere enn de andre bilene på samme båt, men som hadde direkterute til Drammen.

Tidligere ble alle biler sendt med tog til østkysten (kan godt ha vært Baltimore - usikker her, men har også hørt Texas nevnt i denne forbindelse), og så båt over. Senere har det blitt vanligere med båt fra SF. Men dette er første gang jeg hører om noen omlasting i Baltimore?  Uten at det betyr at det ikke skjer :p


Sitat fra: gr på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:15
De norske bilene sendes forøvrig komplette ferdig montert på Ro-Ro, mens de som skulle til EU kommer uten bakaksling og batteri, og blir montert i Tillburg.

Hmm... Tidligere ble vel også norske biler sendt i containere, selv om de som du sier var ferdig monterte? Men ja, nå snakkes det om at de skal gå over fra containere til ro-ro skip, men det skal visstnok også gjelde TM3 til det EU?  Litt usikker på hvordan dette blir vedr. ferdigstilling i Tillburg og EU-tollen?
Model S 85D

Cobos

Ryktet er vel at de spiser EU tollen inntil videre pga mengden M3 det er snakk om. Løsningen i Tilburg sparer de for penger men mistenker at den er relativt lite effektiv. De lager jo ferdig bilen i California, demonterer deler, sender den i deler og monter de sammen igjen i Tilburg, sånn nesten.
Spare hele prosessen få mer avgifter, få unna MYE flere biler. Høres ikke helt dumt ut det. Og om 1-2-3 år har de den Europiske GF ferdig og da blir alt direkte laget i europa og de slipper tollen.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

geear

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:01
Hmm... Tidligere ble vel også norske biler sendt i containere, selv om de som du sier var ferdig monterte? Men ja, nå snakkes det om at de skal gå over fra containere til ro-ro skip, men det skal visstnok også gjelde TM3 til det EU?  Litt usikker på hvordan dette blir vedr. ferdigstilling i Tillburg og EU-tollen?
Vet ikke hva du mener med "tidligere", men min X kom på Ro-Ro (google Grand Sapphire vehicle carrier) i november 2017, og det fremstod for meg at dette var den vanlige metoden. Det som var nytt da, var at min gikk på en båt som normalt gikk mellom Zeebrugge og Gøteborg med kjøretøyer, men den satte av min (og noen til som skulle oppover vestlandet) i Hirtshals, som så gikk på Fjordline sammen med turistene.

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 13. desember 2018, klokken 11:25
Vet ikke hva du mener med "tidligere", men min X kom på Ro-Ro (google Grand Sapphire vehicle carrier) i november 2017...

Med "tidligere" mente jeg godt før den tiden ja. Fulgte en del med på dette i '14-'15, men mistet litt interessen for denne delen utover i '16.  Så nei, hadde ikke fått med meg at de hadde gått over på ro-ro til Norge. Men hadde fått med meg at de vurderte å sende biler opp vestlandet/andre deler av landet uten å gå om Drammen, men hadde altså ikke fått med meg hvordan de valgte å gjennomføre dette. Takker for oppdateringen :)
Model S 85D

Trekkoppbil

Man skal aldri ta det så høytidlig det man leser i artikler.
Å seile til Europa på 15 dager, via Panama, høres helt uforståelig ut. Det er så langt og tidkrevende å seile via Panama, at jeg tviler på at man rekker leveranser i februar på den måten. Dessuten er det høye havnekostnader i California.
Alle Ro/Ro skip som kommer til Drammen, kommer fra Bremerhaven. Det kan nok være tilfeller der det kommer biler andre veier, som via Gøteborg, og det hender at biler sendes i containere, men det er vel ikke så vanlig til Norge. Om bilene kommer via Zeebrugge, så tviler jeg på at de er beregna på det norske markedet.
http://www.uecc.com/product/trading-routes/trading-maps/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA