Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lunde test av Leaf

Startet av mohpet, fredag 21. oktober 2011, klokken 11:44

« forrige - neste »

mohpet

Har en 2011 Think og det hender kanskje en gang i mnd max at jeg trenger skjøteledning, har da en 10-15 meter 3G1,5 mm utendørs skjøteledning liggende baki som jeg bruker. Jeg vet man bør bruke 2,5 mm tverrsnitt, men hvor kritisk er dette når bruken er så sjelden? Kjører slik lading med skjøt kun på 10A.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lunde

Det går helt fint 3g 1,5" er godkjent for 16A belastning din bil trekker maks drøyt 13A . Dog kn du miste noen få prosent av energien på veien. Laderen holder en konstant strøm uavhengig av spenning. Effekt er som kjent spenning x ampere. Lavere spenning samme ampere er lik lavere effekt og  i  praksis lengre ladetid.
Har opplevet at powercharge har ladet med lavere effekt enn normal 10A andre steder grunnet lav spenning på stedet.

MEN du ødelegger ingenting, dog er all elektronikk mer tilfreds med lavere temperatur om du snakker levetid, ergo er det lurt å lade på 10 om du ikke ha dårlig tid  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

sven erik

hei hvordan er det å lade fast med skjøte ledning  ? noen som vet dette ?

Lunde

Les mitt forrige svar. Legger til at skjøteledningen må være rullet ut, ikke være kveilet opp og helst 2.5mm2. Det er ikke noe prinsipielt feil å lade med skjøyeledning, men det kan bli feil derfor frarådes det i utgangspunktet  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El rayo

#4
Sitat fra: sven erik på mandag 14. november 2011, klokken 01:18
hei hvordan er det å lade fast med skjøte ledning  ? noen som vet dette ?
Th!nk frarådet bruk av skjøteledning til den gamle modellen, opp til 10 meter Defa-ledning finnes.

Billige 1,5 kvadrat skjøteledninger man får kjøpt ferdig kan være skrudd sammen av ufaglærte og bli svært varme.

2,5 kvadrat gummikabel med påstøpte kontakter kjøpt hos Biltema tror jeg har akseptabel kvalitet. I hvertfall blir den ikke nevneverdig varm når den er ny.

Etter en tids bruk bør man sjekke om kontaktene blir varme etter noen timers lading. Defa ledning bytter jeg hvert tredje år pga varme i kontaktene. Dette har forebygget at kontakten i bilen brennes og at ladekontakten smelter seg fast i bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på mandag 14. november 2011, klokken 13:54
Th!nk frarådet bruk av skjøteledning til den gamle modellen,

Du må ikke blande sammen gamle Actia ladere med de nye Eltec Valere laderene. De nye laderene går helt ned i 90V innspenning, og tåler dermed selv en Polsk 2x0,5mm skjøtekabel som mister 100V på veien ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

mitsubishi  sier en ikke skal  bruke skjøte ledning i hele tatt  mens de slger da lengre kabler  selv og jeg mener bruker en tilsvarende det de seger må det vel ikke gjøre noe

skulle håpe en kunne lakt opp noe fast

Lunde

Lettere å si nei til bruk av skjøteledninger enn å forvente at gud og hvermann klarer å unngå alle fellene. Jeg mener det er et krav at laderne skal ha en strømbegrensning på nettsiden. Strømmen er konstant uavhengig av spenningen og effekten blir deretter.

Sliter derfor med å forstå Nissan sine løsning der de har laderen pluss en parallell belastning på varmen som visstnok skal knekke sikringer. TH!NK baserte sin automatiske forvarming av kupeen ved å trekke strøm ut av batteriet og ideelt sett var laderen i drift og puttet på som den pleier. Derved ble det aldri mer enn "maks" strømutak uansett . Med varmen i gang gikk ladingen tilsvarende tregere..
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

sven erik

er det så vansklig å si at en kann bruke  den å den skteledningen  ikke mindre

ja de burde ha så en ikke knekker alt  men det er det at nissan tenker ikke på kulde  samme med mange av de andre men    norske biler tenker på kulden 
jeg lurer på om en må sette bilen i lading bare timer fr en skal kjre på vintern virker som om de tappes  når de står  selv om ledningen står i
er vant til å kjre reva

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA