Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på Buddy-produksjon ?

Startet av Carl Anton Stenling, lørdag 12. november 2011, klokken 21:00

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Thinken min kjøres mest i Oslo-området, men i går tok jeg likegodt en tur til Fredrikstad.

Forrige gang jeg kjørte elbil til Fredrikstad var med min dengang nye Kewet CitiJet 5 for 13 år siden. Det var da en bragd å kjøre nesten 11 mil på én blybatteriladning. Turen i 1998 krevde nøyaktig planlegging og en meget lett gassfot. Alle strømsparingstriks ble brukt og dekkene var steinharde. Varme i bilen var helt utenkelig.

Det var deilig å oppleve at dagens elbiler har beveget seg et godt stykke fremover. Turen foregikk nå i varm bil og i samme hastighet som øvrig trafikk. Rekkeviddeangst var ikke nødvendig - 40 % igjen ved ankomst. Hyggelig var det også at rushtrafikken i Oslo kunne forseres i kollektivfeltet.

Verden går fremover!

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

Ikke værst!  ;D Kjørte du E6?

Jeg gjorde noe lignende i sommer, kjørte Skedsmokorset-Moss på E6... Dette tok 45% av batterikapasiteten :( Så du har litt ekstra å gå på i 2010-modellen din, virker det som  :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

Kjørte Mosseveien ut og fulgte deretter E6. Det som er fint med moderne batteripakker er jo at man står friere i valg av vei enn før.

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Kjørte du 110km med en Buddy på blybatterier for 13 år siden??


Carl Anton Stenling

Sitat fra: commiesoft på søndag 06. november 2011, klokken 20:36
Kjørte du 110km med en Buddy på blybatterier for 13 år siden??

Ja, det lot seg gjøre, men var ikke noen behagelig og trygg kjøretur. Dette var med nye blybatterier og meget høyt lufttrykk i dekkene. Østfold er som kjent flatt. Hastighet rundt 60 km/t for å unngå høy luftmotstand og samtidig ha grei effektivitet på motoren. Kjøreteknikken var å gi gass en periode og deretter rulle.

Visstnok var det en til med Kewet som hadde prøvd samme ruten.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

En ren pionerbedrift, i klasse med Christofer Columbus og Vasco da Gama. ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA