Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Radiobil1, torsdag 27. oktober 2011, klokken 07:36

« forrige - neste »

gbzdoc

Det spørs hvor lite barnet er da, og hvor og hva du skal. Er jo ikke altid man skal på butikken.

Ser forøvrig stadig folk ta med barnevogn i bilen på Mallorca hvor vi har familie. Der har de sterk overvekt av små biler, og velger som regel vogn ut fra det. ;)

Ser også at de bruker sportsvogn på mye større barn enn jeg ser her hjemme, som de drasser med over alt.

Tror uansett det er lite problematisk å få med seg vogn i Leaf. Den er relativt romslig bak, og kniper det så kan stort sett alle vogner ta av hjulene med en enkel håndbvegelse.

Men som nevnt over, kjøp heller en vogn som passer bilen enn omvendt. Kjenner noen som byttet bil fordi barnesetet de kjøpte ikke passet... Usikker på hva totalprisen dermed ble på det setet. ;)

hma

Sitat fra: Rilum på mandag 17. oktober 2011, klokken 07:29
Nå er jeg veldig glad i tekniske duppe ditter, så for min del er det alle disse knappene som gjør at jeg virkelig gleder meg  :)
Jeg er egentlig også glad i duppeditter, tror bare min reaksjon er betegnende for pågående alderdom (28 hex i sikte) :)


Sitat fra: Rilum på mandag 17. oktober 2011, klokken 07:29
Nå har vel vi hatt en 5-6 barnevogner til et barn (dama hadde dilla på vogner), så jeg kan sikkert teste litt og komme med tilbakemelding når jeg har fått bilen.
Jeg har en "dobbeldekker" som frekventerer bagasjerommet hyppigst, så kravet om plass er for øyebliket noe over normalen :)
Både Th!nk og Rav4 EV har raust med plass, så forventningene mine er kanskje skrudd litt høyt.

Flott om du kan avlegge en barnevognrapport når du har fått prøvd ut saken :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

CarlosJardinero

Will the Nissan LEAF Fit Strollers and Carseats?




Joakim Sveli

Ang. barnevogner. Ved prøvekjøring på Aker Brygge i sommer fikk jeg plass til følgende:
TFK Joggster barnevogn, liggende i bagasjerommet. Det var akkurat plass til denne

Fikk også plass til en Nordic Cab i oppslått versjon, men uten sidehjulene.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

hma

Sitat fra: CarlosJardinero på mandag 17. oktober 2011, klokken 10:10
Will the Nissan LEAF Fit Strollers and Carseats?

Flott video, får inntrykk av at bilen kan fungere tilfredsstillende for småbarnsfamilier :)
Litt kostelig var det dog at "far" måtte trå til og løfte inn den største vogna  :D
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

HHF

#20
Da har jeg også vært på tur i Leaf. Utvilsomt den beste elbilen jeg har prøvd. Min referanse er da til de jeg har hatt - P106, Think Classic og Think av ny type.

Det første man merker er at bilen er ekstremt kraftfull i Drive-modus. Eco-modus struper bilen veldig, men jeg kan jo lett se for meg at det vil være smart for mange å bruke denne innstillingen for å få ut litt kjørelengde, da det ellers i Drive blir ekstremt lett å presse ut strømmen av batteriene altfor raskt. Akkurat dette kan nok imidlertid herr Lunde komme med mer faktainformasjon på etter sin testing. Min var helt "ikke-vitenskaplig" i så måte og går bare på at det jeg registrerte av kraft i Drive var fenomenalt selv i oppoverbakker.

Komfort var det andre som slo meg når jeg kjørte. Du sitter i myke seter (noen vil nok synes det blir for mykt og uten mye sidestøtte, men jeg kan lett leve med dem) og bilen er i tillegg ganske mykt satt opp, uten at jeg synes det ble plagsomt det heller. Den vil nok ikke vinne slalomkonkurransene, men who cares, andre enn Lunde som jeg skjønner er entusiast der :-). Lydnivået i bilen er som det bør være i en elbil - stille. Ikke som i Think hvor dårlig isolering ødelegger for denne mulige fordelen. Servostyringen var av det lette slaget også. Kombinert med ryggekamera, vil parkering være relativt greit, dog ikke så enkelt som i Think rett og slett pga størrelsen.

Jeg er ellers imponert over utstyrsnivået i bilen. Den har regnsensor, cruise control, navi, oppvarming mens du lader ved start av sms, aircondition, god radio, handsfree blåtann og sikkert mer som jeg har glemt i farten. Rett og slett fantastisk.

Man får en storbilfølelse av Leaf som sjåfør. Det skyldes nok at bilen er myk og tung. Gir en form for eksklusiv feel, samtidig som det føles trygt og godt med såpass mye rundt seg, må jeg innrømme. Akkurat her blir jo Think uansett hva folk måtte mene, et lite egg i forhold. Baksetepassasjerer har også masse god plass å boltre seg på - voksne som barn.

Nå høres det ut som om jeg ble helt frelst her og det kan man nok kanskje si også. Det er sikkert en del ulemper med bilen jeg ikke rakk å oppdage på den korte turen, men det eneste irriterende i dag var reflekser inne i bilen pga sol som gjorde instrumentene vanskelige å lese av. Utseende på bilen er jo en smakssak. Jeg synes ikke den er vakker hverken foran eller bak og ganske "ordinær" inni. Interiøret er litt "old fashion" og preget av mye plast. Kan allikevel lett leve med dette når bilen er så god ellers.

Jeg ser den største utfordringen for bilen i rekkevidde. Hva den reelt vil være på norsk vinterføre lurer jeg på. Jeg vil tippe ca 90 km i snitt på en rimelig fornuftig sjåfør om man bruker forvarme under lading og ikke pøser på for mye underveis. For mange vil dette være tilstrekkelig, for andre en show-stopper. Hadde bare hurtiglading vært en mer tilgjengelig løsning, ville mye vært løst. I det minste en ladekabel på 16A til en fornuftig pris vil nok bli mer og mer ønskelig for mange. Her har Think definitivt vært smartere og tenkt  :-)

Blir nok en slik på meg til våren.   8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

daggad

Tusen takk for et flott innlegg HHF !
Slikt korter ventetiden for oss som har kjøpt usett... (eller gjør det egentlig det ?? ;) )

Men et lite spørsmål: Har bilen regnsensor ?
Jeg har lest på det amerikanske mynissanleaf forumet at dette er savnet i Leifen. Er det 2012 modellen som er kommet til Norge, eller 2011 med varmepakke..?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: hma på mandag 17. oktober 2011, klokken 10:51
Litt kostelig var det dog at "far" måtte trå til og løfte inn den største vogna  :D

Han har sikkert spilt mer Tetris enn fruen. Merker at årtier med Tetris-erfaring kommer til nytte hver gang det skal stables hardt i bilen, oppvaskmaskina e.l.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Sitat fra: daggad på onsdag 19. oktober 2011, klokken 16:05
Men et lite spørsmål: Har bilen regnsensor ?
Jeg har lest på det amerikanske mynissanleaf forumet at dette er savnet i Leifen. Er det 2012 modellen som er kommet til Norge, eller 2011 med varmepakke..?

Jeg må jo innrømme at dette med regnsensor er noe selger fortalte meg før jeg fikk kjøre av gårde med bilen. Testet det aldri selv. Det står imidlertid som et av mange punkter på listen over utstyr de reklamerer med, så om det ikke skulle være med, må man vel ha en god sak mot forretningen (mener jeg leste om noen som ønsket seg høydejustering av sete og det skal da også være standard såvidt jeg kan se) ;

http://nissan.birgernhaug.no/nye-biler/show/ev/X12/Leaf/grades.html
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

Sitat fra: hma på mandag 17. oktober 2011, klokken 10:51
Litt kostelig var det dog at "far" måtte trå til og løfte inn den største vogna  :D
Sitat fra: cra på onsdag 19. oktober 2011, klokken 16:15
Han har sikkert spilt mer Tetris enn fruen. Merker at årtier med Tetris-erfaring kommer til nytte hver gang det skal stables hardt i bilen, oppvaskmaskina e.l.  :D

For ikke å snakke om nytten av flere års erfaring med loppe-innsamling for skolekorps . . . .  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Radiobil1

Ingen flere som har vært å prøvekjørt? Anbefaler alle jeg kjenner å prøve, mest bare for å ha gjort det. Særlig fordi det er en så annerledes bil å kjøre for folk flest som ikke har kjørt elektrisk bil før.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA