Hovedmeny

Ladestasjon

Startet av sinhal, søndag 16. desember 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

sinhal

Hei godtfolk. Blir ikke helt klok på alle de forklaringene på ladestasjoner rundt omkring. Så jeg spør her.
Jeg har 230V 3-fas inn i huset. (3 faser og egen jord som er koblet til inntaksvannrøret)

Jeg skal få elektriker til å legge opp ladestasjon til elbil og ønsker litt mere å komme med i prat med elektriker da dessverre det virker som ikke alle elektrikere heller er sikre på det med elbil lading.

Vil det være noe poeng å legge opp 3-FAS til ladestasjon når det ikke er 400V? Evt hva burde jeg få lagt opp? Kabel dim/antall faser og hva vil jeg oppnå av hastighet på Golf og evt fremtidige elbiler?

elektrolux

#1
E-Golf lader med enten 2x16A fra 2 av 3 faser på et 3 fase 400V TN anlegg, eller med 1 x 32A fra 1 fase.

Det er noen som kobler 3 fase ladestasjon med ene fasen inn på 0 leder og de 2 andre inn på L1 og L2 og oppnår på den måten noe mindre skjevlast. Da går 16A ut på 2 av fasene og 28A i retur på fasen som er tilkoblet 0 leder. Grunnen til at 2x16A = 28A retur ved slik kobling er faseforskyvningen.

Med 230V foreslår vi i stedet at du legger opp til 7,4 kW lading fra en fase og legger ut 2x6mm2 kabel + jord og inn i en dynamisk ladestasjon som f.eks vår Zappi.

Dette gir raskest mulig lading da sikringen ikke blir overbelastet, og du slipper å justere strømmen selv. Regn med ca 45 km/t lading som er det raskeste bilen din klarer via AC porten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: sinhal på søndag 16. desember 2018, klokken 10:40
Hei godtfolk. Blir ikke helt klok på alle de forklaringene på ladestasjoner rundt omkring. Så jeg spør her.
Jeg har 230V 3-fas inn i huset. (3 faser og egen jord som er koblet til inntaksvannrøret)

Jeg skal få elektriker til å legge opp ladestasjon til elbil og ønsker litt mere å komme med i prat med elektriker da dessverre det virker som ikke alle elektrikere heller er sikre på det med elbil lading.

Vil det være noe poeng å legge opp 3-FAS til ladestasjon når det ikke er 400V? Evt hva burde jeg få lagt opp? Kabel dim/antall faser og hva vil jeg oppnå av hastighet på Golf og evt fremtidige elbiler?

Jeg ville lagt opp til 3x32A. Du får (med ny type eGolf) ladet med 2x16A, til sammen 7,4kW. Det gir bare 12A skjevbelastning mellom fasene, mot 32A ved 1-fase lading. Det er dessuten godt mulig at nettselskapet ditt ikke tillater 1-fase lading på mer enn f.eks 20A, men de fleste har ikke noe imot 3-fase lading på 32A.

Andre elbiler som kan utnytte 3-fase 230V er Tesla Model S og Model X samt antageligvis Model 3.

Resten vil lade på 1-fase 32A selv om ladestasjonen er tilkoblet 3-fase. Eneste unntak er Renault Zoe (som uansett krever TN-nett) og MB B-klasse (som gir feilmelding på 230V 3-fase men som uansett kan lades om man bruker en 1-fase type 2 kabel).

Ang. kabeldimensjon så er den optimale typen PFXP 4G10. Med 10mm2 kan man sikre med 40A, noe som sikrer (no pun intended :)) at sikringen ikke løser ut pga. 100% belastning over tid. 4G6 kan ofte brukes, men det må da beregnes av elektriker.

Dette avhenger selvsagt også av hovedsikringen din. Fortrinnsvis bør du ha 3x63A inn for 32A lading.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sinhal

Hmmm. I sikringsskapet står det: 56Ampere - 3x16cv ser det ut som på overspenningsvern. Kan jeg da ikke ha 3-FAS ut til ladestasjonen? Ikke for å være frekk mot eventuelle elektrikere som leser dette, men jeg ønsker som sagt å sitte på god informasjon selv da tidligere erfaring med arbeid utført av elektriker her hjemme ikke var god da sikringen som ble installert begynte å smelte 2-3 timer etter han var ferdig. Skal sant sies dette var til noe helt annet en elbilladder.

Griffel

#4
Elbilladere på 3 faser forutsetter 400V anlegg.
Enkelte biler kan lades på 2 av fasene i et 230V anlegg. Ny VW er en av disse.
Da legger en trefas til ladestasjonen som kobles til L1, L2 og N i stasjonen.
Strømmen i N blir vektor sum av L1 og L2 og ledningstversnitt og sikring beregnes ut fra det.
Signal til lader i bil må settes til strøm i L1.

Altså ladestasjonen stilles til 16A strømmen i leder tilkoblet N blir 28A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på søndag 16. desember 2018, klokken 18:10
Altså ladestasjonen stilles til 16A strømmen i leder tilkoblet N blir 28A.

Stemmer i tilfelle e-Golf, mens på MB B250 vil bilen lade med innstillt strøm.

Siden lasket lading av e-Golf gir feil ladestyrke i forhold til signalisert ladestyrke vil slik lasking kun fungere på manuelle ladestasjoner uten overstrømsvern.

@kirkebo: Vet du om kablingen i MB B250 tåler 28-32A på 0 leder. Hadde vært fint for da kunne MB B250 eiere med IT nett halvert ladetiden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sinhal

Så forstår jeg nå rett i at jeg burde be elektriker legge kabel med alle 3 fasene ut til ladestasjonen? Men vil det være annerledes i koblingen på stasjonen si hvis jeg bytter ut golfen med en Model 3 etterhvert (som er planen min) må jeg da få eletriker på besøk igjen for å koble om ladestasjonen?

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 16. desember 2018, klokken 18:10
Elbilladere på 3 faser forutsetter 400V anlegg.
Enkelte biler kan lades på 2 av fasene i et 230V anlegg. Ny VW er en av disse.
Da legger en trefas til ladestasjonen som kobles til L1, L2 og N i stasjonen.
Strømmen i N blir vektor sum av L1 og L2 og ledningstversnitt og sikring beregnes ut fra det.
Signal til lader i bil må settes til strøm i L1.

Altså ladestasjonen stilles til 16A strømmen i leder tilkoblet N blir 28A.

Det siste gjelder kun eGolf da VW ikke tenkte på 230V 3-fase. Tesla gjorde det og vil lade på 9.25A om ladestasjonen stilles inn på 16A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. desember 2018, klokken 19:01
Sitat fra: Griffel på søndag 16. desember 2018, klokken 18:10
Altså ladestasjonen stilles til 16A strømmen i leder tilkoblet N blir 28A.

Stemmer i tilfelle e-Golf, mens på MB B250 vil bilen lade med innstillt strøm.

Siden lasket lading av e-Golf gir feil ladestyrke i forhold til signalisert ladestyrke vil slik lasking kun fungere på manuelle ladestasjoner uten overstrømsvern.

@kirkebo: Vet du om kablingen i MB B250 tåler 28-32A på 0 leder. Hadde vært fint for da kunne MB B250 eiere med IT nett halvert ladetiden.

Nei, MB B250 vil ikke lade på 230V 3-fase i det hele tatt.
Lasking er for 1-fase og har ikke noe med 230V 3-fase å gjøre.
Set er mage som lader MB B250 på 32A 1-fase (lasket) uten problemer, men det er ikke offisielt støttet av MB. I følge de som har sjekket er N-leder 4mm2 og blir ikke særlig varm ved 32A belastning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: sinhal på søndag 16. desember 2018, klokken 19:05
Så forstår jeg nå rett i at jeg burde be elektriker legge kabel med alle 3 fasene ut til ladestasjonen? Men vil det være annerledes i koblingen på stasjonen si hvis jeg bytter ut golfen med en Model 3 etterhvert (som er planen min) må jeg da få eletriker på besøk igjen for å koble om ladestasjonen?

Nei, det er samme kobling og samme innstilling, forutsatt 32A kurs. Med en mindre kurs er det noen komplikasjoner, derfor anbefaler jeg normalt kun 3-fase 230V på 32A kurser.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA