Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer etter garanti-tid

Startet av misterg, torsdag 02. mai 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

misterg

Tenkte å dele min siste erfaring med Tesla Stavanger.
Har hatt 5 års kjærkomment Tesla eierskap-  med de fleste, kjente problemene (lekk pano-tak, håndtak som feiler, knekk og smell ved ratt-utslag osv.) men dette har blitt ordnet fortløpende av Tesla, kjapt og profesjonelt. Nå er bilen just utenfor garanti-tid, og tydeligvis forsvinner tydeligvis også service-innstillingen.

9 april meldte jeg inn via mail at jeg i lengre tid hadde fått feilmeldinger om "park-brake failure". Da bilen har fungert som normalt (også park-brake), trodde jeg dette var en soft-ware issue så ingen store bekymringer. Fikk som svar at de hadde sjekken logg'en og sett feilmeldingene, så fikk en time 3 uker seinere. Fikk beskjed ved innlevering at dette var en kjapp jobb, bilen skulle være klar innen et par timer. Ble dermed ganske overrasket da det tikket inn en tekstmelding noen timer senere, hvor det står at siden bilen er utenfor garanti vil dette koste meg 13 000,-. Ringer Tesla og forklarer at bilemn ble utlevert for nøyaktig 5 år siden, må vel være mulig å vise litt fleksibilitet. Svaret var enkelt og greit- er den utenfor så er den utenfor. Viser da til mailen jeg sendte 9 mail, og forklarer at feilen oppstod første gang innenfor garanti. Ber de sjekke logg for å bekrefte. Motvillig går vedkommende med på å sjekke, men ringer meg kjapt opp igjen- alle logger blir slettet etter 30 dager (pga GDPR), så umulig å bekrefte om feilen oppsto tidlig nok. Siden jeg ikke fikk service-tid før 3 uker etter jeg meldte inn, så er det altså umulig å finne ut når feilen oppstod. Jeg mener at det da er ganske urimelig at jeg får hele konsekvensen av dette og at det må være mulig å diskutere, men absolutt ikke. Krever da å få snakke med noen med beslutningsmyndighet, men har siden ikke hørt et pip fra Tesla. Hentet ut bilen uten at feilen var ordnet, og fikk da en "hyggelig" sms om at "det er fare for at bilen kan begynne å renne, anbefaler på det sterkeste at dette må ordnes før bilen eventuelt må taues inn og kostnaden blir enda større for deg". Jaha, hvor var denne bekymringen i de 3 ukene jeg måtte vente på å få bilen inn??  Kjenner jeg er ganske provosert av måten Tesla møter sine kunder på.
Noen som har tilsvarende erfaringer med biler som er eldre enn 5 år, og eventuelt råd for å komme i dialog med rette nivå hos Tesla?

Klykken

Du bør fortsette å kontakte de inntil du får svar fra noen fra litt høyere hold.

Dog, 9 april, da du meldte om feilen, var det "innenfor garantitiden"? Hvis så så er det jo en no-brainer. At de ikke kan gi deg time før x antall dager er deres problem.

Ellers, sånn til etterretning og for å være "captain hindsight": Jeg varsler alltid med en gang noe dukker opp, og alltid via e-post. Da har jeg dokumentasjon hvis noen skulle finne på å være vrang.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

misterg

@Klykken- nei, 9 april var ca 1 uke etter garanti-tid. Feilen oppsto tidligere- innenfor garanti- men meldte ikke fra umiddelbart. Ser selvsagt nå at det var en generaltabbe! Trodde i min naivitet at det var en smal sak å sjekke logg for å få slike ting bekreftet. Så ja- beskjeden her er at alt må meldes umiddelbart og alt må dokumenteres- ikke forvent service-innstilling fra Tesla.

Klykken

Joda, de kan være velvillige de også og er jo det på det meste etter min erfaring. Men er veldig personavhengig om du får medhold i diverse saker. Møt opp og be om å få snakket med noen som har litt mer autoritet enn de som sitter bak skranken. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA