Trimme NiCa batterier

Startet av Saxo, søndag 04. desember 2011, klokken 14:41

« forrige - neste »

Saxo

Hei. Min saxo har gått 73000 km og viser nå tegn som jeg ikke liker. Jeg har ikke batteri overvåkning. I det siste har ladelyset kommet på ved 20 %. Dette har aldri skjedd tidligere. Bilen er godt stellt med og vann fylles ved ca hver 3000 km. Vi har imidlertid ikke praktisert å kjøre pakken tom hver 14 dag. Spørsmålet er:
1. Kan jeg forsøke å trimme bort dette ved å kun lade under 50 % og tømme pakken.
2 kan dette utføres uten overvåkning ?

3 Er det noen med andre gode tips her ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

hens

Hvis en skal mosjonere en batteripakke som har begynt å vise tvilsomme symptomer, må det gjøres svært forsiktig. Å kjøre batteripakken ned det siste stykket, kan være det som utløser katastrofen. Elektrisk varmeapparat kan brukes, da trekker en bare 25-30 ampere.
Det er tragisk at det ikke er voltmeter og amperemeter i elbiler som standardutstyr.

Du kan prøve følgende prosedyre for å fjerne en "hukommelse":
Kjør bilen forsiktig ned til ladelampen begynner å lyse. Kjør til stikkontakten og sett på varmeapparatet under overvåkning med diagnoseapparat eller voltmeter. Når batteriet synker under 115 volt stenges varmeapparatet, og bilen settes til lading.   
I området fra ca. 120 volt og ned, vil spenningen falle fort.
Hvis batteriet blir bedre etter dette, kan prosedyren gjentas. 

Det beste hadde vært å bruke et robometer eller annen overvåkning når dette gjøres. Batteriet tåler litt reversering hvis det skjer ved lav strøm og temperatur.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Saxo

Takk for svar. Jeg har Ev lite og kan følge med på spenningen her.  Bør jeg lade helt opp etterpå eller gjenta prosedyren etter lading til 50 % ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

hens

Lad helt opp før ny utlading, og følg med når ladelampen lyser igjen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Husker ikke hvem, men noen har sagt at trimming av NiCd kan gjøres med å starte som du sier, men så lade bare til 20-30'% og "kjøre" ned igjen, og så lade til 50-60%, den igjen og så opp til ca 80, ned igjen og så først til topps.
Kan det ha noe for seg ???

Sitat fra: hens på søndag 04. desember 2011, klokken 18:00
Det er tragisk at det ikke er voltmeter og amperemeter i elbiler som standardutstyr.
ENIG !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Er du i tvil om cellenes tilstand er ikke blind trimming løsningen!

Mens du venter på batteriovervåkning må du teste blokkspenning manuelt på hver av kassene og ved 50%-30%-20%-10% og 0% ladetilstand.

Er utregnet blokkspenning lik kan du kjøre lengre ned.

Ladelys ved 20% ladetilstand tilsier at batterispenningen har falt under 100V tidligere en bilen selv forventet. På en PSA betyr det ofte en defekt celle.

Vær glad du ikke har Think Classic, da de er mestere i å skjule skader på batteriet, og at når føreren endelig merker noe er gale, kan nesten hele pakken være skadet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Saxo

SitatEr du i tvil om cellenes tilstand er ikke blind trimming løsningen!

Mens du venter på batteriovervåkning må du teste blokkspenning manuelt på hver av kassene og ved 50%-30%-20%-10% og 0% ladetilstand.

Er utregnet blokkspenning lik kan du kjøre lengre ned.

Ladelys ved 20% ladetilstand tilsier at batterispenningen har falt under 100V tidligere en bilen selv forventet. På en PSA betyr det ofte en defekt celle.

Vær glad du ikke har Think Classic, da de er mestere i å skjule skader på batteriet, og at når føreren endelig merker noe er gale, kan nesten hele pakken være skadet.
Dersom det er tilfelle at en celle er defekt. Har det da noen hensikt å prøve det hens beskriver ? Er det mulig å trimme denne cella uten å demontere pakka fullstendig?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

elektrolux

Det er mulig, men ikke i blinde.

Trimmet opp en slakk celle fra 30 ahr til over 100 Ahr men da ved hjelp av Robometer som straks gav beskjed når den var i ferd med å reversere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Saxo

Da er det vel bare å ønske seg robometer til jul :-)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA