Hovedmeny

i3 REX (hybrid m/bensinbrenner)

Startet av larsk, mandag 22. august 2016, klokken 09:30

« forrige - neste »

LMOR

Jeg forstår nå hva Øystein16 prøvde å si, selv om en elbil selvfølgelig uansett er mer miljøvennlig.
Slike som meg, som er avhengig av å kunne kjøre en tilhenger innimellom, ville kunne klare oss med 1 bil, hvis vi kjøpte hybrid. Dermed ville flere velge en bil som normalt da kunne kjøre elektrisk. Summen ville i så fall være mer miljøvennlig.

Men problemet er at mange med ladbar hybrid ikke gidder å lade bilen, og rekkevidden er alt for kort, spesielt om vinteren. Når en drar på lengre turer vil en ikke kjøre elektrisk.

Jeg våger derfor å påstå at det det er mer miljøvennlig å ha to biler, en diesel og en el, det hovedbilen er elektrisk og som med incentivene tvinger meg til å kjøre rent elektrisk også på langtur, og dermed kun bruke diesel til tilhenger turen eller andre ganger vi trenger 2 biler, enn å kjøre hybrid.
Hadde jeg hatt en hybrid, hadde jeg brukt mer fossilt drivstoff totalt sett gjennom et år.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Egil Fonn

Genialt konsept. Mest mulig EL og litt bensin når det trengs. Har eid min 2017 94ah rex i en uke og har rullet 2500km. Har allerede hatt glede av bensin motoren flere ganger.  Omkjøring pga trafikk ulykke, Rekke ferge, Lade kø og uforutsett jobb befaring.
Litt om bilen:
REX motor kobles inn automatisk om batteri kommer under 7%. Kan også via meny velge og holde batteri % (når >75% soc)
Rex motor og generator er meget stillegående og kan knapt høres. Den opererer i flere trinn etter belastning og kan vedlike holde strøm til batteriet i en hastighet opp til ca 120km/t.  Ved forbruk 15kw/100km vil batteri gi ca 200km rekkevidde og 9l bensintank gi 150km. (=totalt 350km.) Dvs at bensin forbruk blir ca 0,6l pr 10km (kr 9.-) El forbruk ved hjemmelading ca 1,5Kw/t = <2kr. Hurtiglading varmt batteri 5kr. Kald batteri >8kr.
Bilen oppleves 100% som EL bil men har fosil bilens muligheter med hurtig lading av bensin rekkevidde.
Ulempe: Den straffes hardt av den Norske stat: Full MVA, Bilavgift tilsvarende hybrid, fulle bompenger og ferge takst. Ikke kjøre i kollektiv felt.
Til mine behov er bilen perfekt og jeg betaler gladelig de ekstra avgiftene mot fordelene bilen gir :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

Jeg anser også BMW rexen som et veldig bra konsept. Synd at dette ble "ødelagt" av at Opel Ampera var den bilen som først ble testet opp mot avgiftene. Opel hevdet at også på Ampera var fossil motoren bare var en lader, men det stemte ikke helt, fordi den var koblet til drivakslingen og hadde anseelig med HK.
Ampera ble utslagsgivende for avgiftspolitikken. Hadde BMW vært bilen som prøvde dette først, er jeg rimelig overbevist at konklusjonen ville blitt en annen.
Om ikke fullt fritak så noe midt imellom...
Er det tillatt å spørre hvordan du kjøpte bilen?
Bruktimport selv eller via markedet i Norge?

Egil Fonn

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA