Ikke EL-bil men batteri

Startet av erik e, onsdag 02. november 2011, klokken 18:07

« forrige - neste »

erik e

Har en Mitsubishi Pajero 3,2 D.Bilen har 2 stk. 105 Amp.batterier,nyere mod. har 75Amp. Er det "bedere" og ha 2 stk. godt ladet mindere batterier enn 2 stk. store og halvladet en vinterdag? Sparer jo penger og ca 15kg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Blybatterier skal aldri være halvladet, så svaret på dette må bli 2 stk godt ladet mindere batterier, uten at jeg helt sjønner problemstillingen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

OK. Uansett størrelse på batteriet du setter inn, vil laderen i bilen lade det opp til 13,8-14,4V.

Denne noe lave ladespenningen skyldes at det er snakk om enkel ladeteknikk, i beste falls en slags 2 stegs lading, ikke intelligent 3 stegs, slik vi er vant med fra moderende switch mode ladere. Spenningen er valgt som et kompromiss mellom levetid på batteriet som begrenses av lengden det utsettes for høy spenning, og behovet for å faktisk få ladet opp batteriet etter f.eks en krevende start.

Er du påpasselig med å vedlikeholdslade batteriet med en extern lader, bør 75A batterier holde.

Det sies at om en kjøper et 100 Ahr batteri, og bare monterer det i bilen, uten å fulladet det, vil det aldri få mer en 80 Ahr kapasitet, og levetiden blir bare 4-5 år. Trikset er derfor å fulladet nye batterier med en intelligent 3 stegs lader før bruk, og gjerne 1 gang i måneden etter det.

Har til sammenligning fremdeles MC batteriet fra 1996 i BMW sykkelen min. Testet det for noen år siden da jeg tenkte at nå må det bare byttes, men det hadde fremdeles over 59% kapasitet som regnes som grensen for om et startbatteri er OK eller ikke. Dette batteriet har de siste 5-7 årene fått halvårlig vedlikeholdslading, og ble i sin tid montert sammen med en ny generator som ser ut til å fungere som en 2 stegs lader der spenningen etter start kommer opp i 14,4V og roer seg etterhvert ned til 14,1V. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

#4
Denne tilsynelatende 2 stegsladingen skyldes at regulatoren er temperaturkompensert.
Generatoren styres bare mot spenning, men når generatoren får gått en stund, øker temperaturen og spenningen reduseres.

Litt om generatoren i bil:
Den er konstruert for å gi tilstrekkelig lading over et stort turtallsområde og har derfor ganske lav virkningsgrad. Det vil si at den bruker mye energi fra motoren for hver ampere den tilfører batteriet.       -Ekstralys bruker bensin!

Min gamle Volvo 245 hadde en 70A dynamo og et utvekslingsforhold på ca 2,5 : 1 motor generator. Det vil si at generatoren gikk 2,5 ganger fortere enn motoren, og brukte 2,5 ganger dreiemomnetet. Det vanlige på europeiske biler er 2:1.
Dette medførte at generatoren begynte å lade før 1000 motoromdreininger/minutt.
Ved kaldstart var det håpløst å sette bilen i gang før motoren hadde gått en stund og ladet batteriet, fordi generatoren tok hele dreiemomentet motoren kunne levere ved det lave turtallet.

Hvis generatoren og regulatoren er i orden vil den alltid forsøke å fullade batteriet, men ved køkjøring og småkjøring får ikke generatoren tid til å fullade batteriet. Derfor står batteriet i biler delvis ladet. Dette forårsaker dårlig batterikapasitet og -levetid.
Ved 3 liters dieselmotor vil jeg anbefale stort batteri, hvis du bor annet sted enn sørlandet.
Og benytte en intelligent lader minst hver måned. Gjerne oftere!
Biltema 37-732 til 249,- billig C-tek kopi.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på onsdag 16. november 2011, klokken 08:56
Ved kaldstart var det håpløst å sette bilen i gang før motoren hadde gått en stund og ladet batteriet, fordi generatoren tok hele dreiemomentet motoren kunne levere ved det lave turtallet.
Da var det nok det som skjedde med Saab 99-en med automatkasse som broderen hadde også. Vi trodde den ikke orket å kjøre mens den var kald.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA