Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nok en brann..

Startet av edyrli, tirsdag 19. november 2013, klokken 19:42

« forrige - neste »

edyrli

Jeg har ikke klart å konkludere noe sikkert rundt om Pegugeot iOn har 14,5 kWh eller 16 kWh, men så langt tyder det på 16 kWh.
Lading hjemme ved 8 ampere ligger på rett over 1 kWh pr batteristrek. Det er 16 streker så dette burde stemme greit med 16 kWh batteri. Sist test var med 4 batteristreker igjen. Da ladet jeg fullt, dvs 12 streker og forbrukt energi kom på 12,7 kWh. Jeg ser også at folk kommer 5-10km etter at bilen indikerer tomt batteri.
Det andre som er litt snålt er at Citroen fortsatt oppgir 16 kWh kapasitet for versjoner med den nye motoren. Jeg kan ikke se noen grunn til hvorfor PSA skulle ønske å differensiere batterier på biler som går til Peugeot og biler som går til Citroen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

TB

Sitat fra: edyrli på tirsdag 12. november 2013, klokken 11:07
Jeg kan ikke se noen grunn til hvorfor PSA skulle ønske å differensiere batterier på biler som går til Peugeot og biler som går til Citroen.

Dette er eit ubesvart "mysterium" pr idag.

Sjekk dette:
http://www.citroen.no - C-Zero, teknisk spesifikasjon = Oppladingskapasitet 16 kWh (88x50 Ah)

Men, om du går til instruksjonsboka:
http://service.citroen.com/ddb/modeles/czero/czero_czero/ed01-12/no_no/contenu/additifs/Add-C_Zero_122_NO.pdf

Kapasitet (kWh) 14,5

Ein metode og sjekke bør vere via canIon Appen?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9010.0.html

Her vises individuell cellespenning, så dermed bør det vere enkelt og avgjere om det er 80, eller 88 celler?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sven erik

hei er det så små batterier på disse

edyrli

Det er det som hadde vært interessant å finne ut. Oppgir de bare "utnyttbar kapasitet" eller har de gjort forandringer i batteriet.
Jeg har ikke mulighet for å bruken canIon så får se om jeg finner på noe annet. Men var å hurtigladet her om dagen. Ladet fra ca 20-50%. Uten at jeg fikk gjort noen nøyaktig beregning så så jeg at spenning ved 50 Ampere lading passerte 330 volt en god stund før den kom til 50%.
Hadde bilen hatt 80 celler ville spenningen allerede her vært over 4,125 volt pr. Celle.
Jeg kan ikke konkludere noe med dette da jeg ikke vet hvordan ladespenningen på lithium er i forhold til hvilespenning.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

TB

Sitat fra: edyrli på torsdag 14. november 2013, klokken 20:20
Det er det som hadde vært interessant å finne ut. Oppgir de bare "utnyttbar kapasitet" eller har de gjort forandringer i batteriet.
Jeg har ikke mulighet for å bruken canIon så får se om jeg finner på noe annet. Men var å hurtigladet her om dagen. Ladet fra ca 20-50%. Uten at jeg fikk gjort noen nøyaktig beregning så så jeg at spenning ved 50 Ampere lading passerte 330 volt en god stund før den kom til 50%.
Hadde bilen hatt 80 celler ville spenningen allerede her vært over 4,125 volt pr. Celle.
Jeg kan ikke konkludere noe med dette da jeg ikke vet hvordan ladespenningen på lithium er i forhold til hvilespenning.

Nyttige observasjoner. Meinar det har vore nevnt at trillingene lader cellene til rett under 4 volt pr. celle, dermed tyder dette på 88 celler.
Ein annan måte er at enkelte hurtigladere oppgir total kapasitet på batteriet i bilen, var skrive noko om dette i ein annan tråd.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

#5
er litt info om emnet her og http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6102.0
gjelder det her alle 2012 modeller? skal kjøpe trilling nå men har lyst til og få mest mulig rekevide får pengene :)
men er det samme som gjelder får alle 2012 modeller eller noen merker? virker jo som 2011 er bedre modell sån sett?

edit:står info om det her og http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV under batteri....

ut fra hva jeg skjønner skal det nye time 14.5 tåle 2.5 ganger så mye lading/tømming som gjør att batterien var rimlig mye lengre....videre veier det 60kg mindre det står og att man får hurtigladet raskere,fant ikke noe spesfisert info om det her ?

uanset så er det bedre og gå få en ny modell enn en gammle slik jeg ser det fordi om man får noen km kortere,skal vel være nyere motor på den nye? og 60kg burde jo hjelpe på litt den og.... :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: svingen på søndag 17. november 2013, klokken 09:08
ut fra hva jeg skjønner skal det nye time 14.5 tåle 2.5 ganger så mye lading/tømming som gjør att batterien var rimlig mye lengre....videre veier det 60kg mindre det står og att man får hurtigladet raskere,fant ikke noe spesfisert info om det her ?
Toshiba SCiB-batteriene (som har denne karakteristikken du beskriver) leveres bare i Japan såvidt jeg har skjønt, og da i en 10,5 kWh pakke i en M-versjon av i-MiEV. SCiB er tyngre pr. kWh og egner seg bare i land der hurtiglading er den primære måten å lade på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Ryktet om 14,5 kWh batteri oppstod etter hva jeg har funnet ut fra at Citroen og Peugeot plutselig endret oppgitt kapasitet i manualen i fra 16 kWh til 14,5 kWh. Hvorfor det plutselig ble endret eller om batteriet faktisk ble byttet ut har jeg ikke klart å komme til bunns i. Mitsubishi oppgir fortsatt batteriet til 16 kWh og ting så langt tyder på at bilene fortsatt har samme batteri.
Vektforskjellen på de nye bilene har nok mest utslag i at den nye 67hk motoren er mindre og lettere.

Hvis det er noen i stavanger området som har CanIon så kunne vi jo gjort en avlesning og fått dette bekreftet en gang for alle.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

edyrli

Bare et lite tilegg til denne diskusjonen.
I den siste Citroen brosjyren er C-Zero oppgitt med 88x50ah batteri, 16kwh.
Den har 196NM, 67HK motor. Og er datert 08.10.2013
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

breitling

Jeg tror også at i 2013 trillinger sitter samme batteri. Motor er litt forbedret ift. 2011/12 modell. Høyere moment 196 (180) MN. Effekt er det samme: 67 HK (49 kW). Trolig at Citroen og Peugeot oppgir tilgjengelig kapasitet: 14,5 kWh. I trå med sine europeiske konkurenter (VW, BMW, Renault).
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

tomrh

Sitat fra: breitling på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:07
Trolig at Citroen og Peugeot oppgir tilgjengelig kapasitet: 14,5 kWh. I trå med sine europeiske konkurenter (VW, BMW, Renault).
Ja, virker sannsynlig. Cellene lades visst bare til 3,95V av hensyn til varighet men kunne vært toppladet endel mer. Når batteriet er i ferd med å ta kvelden om mange år håper jeg det kommer et hack som lar oss justere opp nivået på toppladingen for å skvise ut siste rest.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA