Hurtiglading i vinterkulda

Startet av Navl1, mandag 29. oktober 2018, klokken 22:13

« forrige - neste »

Navl1

Lager en erfaringstråd, først ute.

Bil stått natten over i minus 10 grader. 50% SOK ved avgang, satt på hurtiglading etter 100 km kjøring, minst 80 av de i 80 kmh, fikk 21 kW

Ladet i 3 minutter, kjørte så videre 20km til, ny lading, fikk 21 kW, ladet i 6 minutter.

Vintermodus påslått.



VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

TorT

Er det noen som vet hva vintermodus egentlig gjør. Veldig tynt det jeg husker fra instruksjonsboka.
Er det feks kun en varmefunksjon på batteriet mens bilen er tilkoblet under lave temperaturer?
Eller er det noe mer som skjer?

ThomasEL

Sitat fra: Navl1 på mandag 29. oktober 2018, klokken 22:13
Lager en erfaringstråd, først ute.

Bil stått natten over i minus 10 grader. 50% SOK ved avgang, satt på hurtiglading etter 100 km kjøring, minst 80 av de i 80 kmh, fikk 21 kWh.

Ladet i 3 minutter, kjørte så videre 20km til, ny lading, fikk 21 kWh, ladet i 6 minutter.

Vintermodus påslått.

Mener du at du fikk ladet med en effekt på 21kW?
Eller at du fikk ladet en energimengde på tilsammen 21kWt på den tiden du sto der?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Biff

Jeg hadde også 20kw mottatt når jeg sto på 50kw lader. Men tror det skrudde seg opp etterhvert fordi jeg fikk ladet det jeg skulle til rett tid.

TorT

Så en video
https://www.youtube.com/watch?v=_Ol5JRdSvUg  som testet rundt 0 grader.

Riktignok Ionic, men landeveiskjøring i 80, vil knapt øke temperaturen i batteriet. Kjørte 15km, og rundt en grad økning. Startet på 5,noe grader.
25 km med med 150 km/t der han klarte, ca 123 i snitt, fikk temperaturen kjapt opp over 20 grader.

Regenerering var også bedre enn rolig landevei.

Så med -10grader vil sannsynligvis batteriet holde seg kaldt hele dagen.

Men jeg hadde håpet/trodd at den aktive temperaturkontrollen av batteriet inkluderte varming


TorT

Det var det jeg trodde, men ble bekymret når jeg leste trådstarten her.
Han sier ladefart på 21kW, både etter 80km, og etter ytterlige 20km.
Dette etter at bilen har stått natta over i -10grader. Tydeligvis ikke tilkoblet.

litium

Er det fler som har erfaring på dette området? Ladet igår og et sted mellom 50 og 60% SOC så gikk ladestrømmen ned til 22 kW. Prøvde dette på flere ladere  i området med samme resultat. Rundt 0 grader og vintermodus var aktivert.

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Lars C. Krogenæs

Det er bilen som forteller laderen hva den kan gi. Bilen er helt Konge!

Er batteriet kaldt tar det laaaang tid før det blir varmt. Tenk dere hvor mye energi det skal til for å varme opp 300 liter vann. Tilsvarende energi må til for å varme opp massen til batteriene. Det krever ikke bare energi, men tar også tid. Er batteriet kaldt når man starter, vil man ikke oppnå høy ladefart. Dette er ikke noe Wintergate, men fysiske lover. Du må være klimarealist for å hevde at fysiske lover bare er noe påfunn.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

litium

Saken er at jeg fikk 43 kW en god stund i starten, kanskje halve tiden. Startet på rundt 45% og stoppet på ca 65%. Fulgte ikke så nøye med på ladehastighet siden jeg ikke forventet problemer. Men snitteffekten den halvtimen jeg ladet lå på 31,66 kW, så det indikerer at jeg fikk 43 kW halve tiden og at den kanskje rundt 55% hoppet ned til 21 kW.

geear

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 29. november 2018, klokken 08:37
Det er bilen som forteller laderen hva den kan gi. Bilen er helt Konge!

Er batteriet kaldt tar det laaaang tid før det blir varmt. Tenk dere hvor mye energi det skal til for å varme opp 300 liter vann. Tilsvarende energi må til for å varme opp massen til batteriene. Det krever ikke bare energi, men tar også tid. Er batteriet kaldt når man starter, vil man ikke oppnå høy ladefart. Dette er ikke noe Wintergate, men fysiske lover. Du må være klimarealist for å hevde at fysiske lover bare er noe påfunn.
Eller litt "biased" for å hevde at dette ikke er et problem?

Jeg får maks ladefart på Model X etter at den har stått i 10-15 minusgrader i flere dager uten å være tilkoblet strøm, og jeg starter forvarming 15 minutter før, og kjører nedoverbakke i fem mil i 80. Kjører jeg veldig rolig hender det at jeg fortsatt har regenbegrensning når jeg nærmer meg superladeren, tar da noen harde aksellerasjoner, og så forsvinner begrensningen før jeg triller inn på laderen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA