Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lavspenningsdirektivet

Startet av Elmo, mandag 07. november 2011, klokken 08:01

« forrige - neste »

Elmo

Med ref til Nissan forsøk på å informere kjøpere av Leaf om (fraskrive seg ansvar for) elsikkerhet ifm lading av elbil hjemme.

Kanskje Elbilforeningen bør få utarbeidet et notat/infoskriv om hva man må passe på mht eget strømopplegg, skrevet så det er forståelig for menigmann.
Så kan Nissan og andre levere det med bilene, så slipper de og "vi" at det forstås som begrensninger i garanti osv. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

el-snorre

Hei!

Ingen dum idee. Dette er noe vi kan legge ved i neste nyhetsbrev, samt i en litt annen form i startmappen som går ut med 9x% av alle nye elbiler.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

eMoNor

Høres ut som en god ide. Hva med en liten hurtigarbeidene arbeidsgruppe som utarbeider skrivet. Jeg melder meg frivillig.

Mini CV:
elektriker
Elkraftingeniør
Tukla litt med lading og hurtiglading av elbiler
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

Lunde

Kan anbefale de runde blå 16A Philip Hauge stikkontaktene på husveggen eller i garasjen. Monter matchende støpsel på ladekablen å du er berget hjemme. Lag en kort overgangskabel mer vanlig 16 støpsel og en hengekontakt (skjøtekontakt) til nevnte runde blå støpsel. Bruk for guds skyld 2,5" mellom disse to. Har laget meg et sånt sett å det fungerer utmerket. De blå utgavene av arten stikkontakt og støpsel er langt mer robuste enn standard stikkontakter.

Forskriftene krever 2,5" på 16 uttak pr i dag, men har du lengre avstand fra sikringsskap til kontakten kan det glat anbefales 4". Du vil få enda mindre risiko for varmgang i stikkontakten og lvere spenningsfall under belastning. Lavere spenningstap gir laderen i bilen høyere spenning og effekt. Kortere ladetid og mindre tap som ren bonus ;-)

Kan ta noen bilder å legge ut om noen ikke vet hva det handler om ?  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Lunde på fredag 28. oktober 2011, klokken 14:12
Kan anbefale de runde blå 16A Philip Hauge stikkontaktene på husveggen eller i garasjen. Monter matchende støpsel på ladekablen å du er berget hjemme. Lag en kort overgangskabel mer vanlig 16 støpsel og en hengekontakt (skjøtekontakt) til nevnte runde blå støpsel. Bruk for guds skyld 2,5" mellom disse to. Har laget meg et sånt sett å det fungerer utmerket. De blå utgavene av arten stikkontakt og støpsel er langt mer robuste enn standard stikkontakter.

Forskriftene krever 2,5" på 16 uttak pr i dag, men har du lengre avstand fra sikringsskap til kontakten kan det glat anbefales 4". Du vil få enda mindre risiko for varmgang i stikkontakten og lvere spenningsfall under belastning. Lavere spenningstap gir laderen i bilen høyere spenning og effekt. Kortere ladetid og mindre tap som ren bonus ;-)

Kan ta noen bilder å legge ut om noen ikke vet hva det handler om ?  ;)

Vil ikke en ekstra overgang på kabelen ved bruk utenfor hjemmet bare føre til en ekstra mulig feilkilde?
4" kabel er sikkert lurt, og kanskje også fremtidsrettet? Hva kreves det for 32amp lading, som leaf vil gi mulighet for fra 2013?
Du har tidligere anbefalt endehylser på alle overganger, som sikkert er lurt.

Er en "Frederic Hauge"-kontakt, det vi båtfolk kaller en CEE kontakt?
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=287317

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 28. oktober 2011, klokken 14:31
4" kabel er sikkert lurt, og kanskje også fremtidsrettet? Hva kreves det for 32amp lading, som leaf vil gi mulighet for fra 2013?

4" kabel blir vel litt tykt, 10 cm i diameter ? ;)
32A krever vel etter det jeg vet 10mm2 kabel. Selv har jeg lagt opp 3x6mm2, noe som holder til 3-fase 25A. Noe mer enn 25A har jeg uansett ikke mulighet til å trekke på en fase uten å ta en hovedsikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

Tja si det. Vil en motor med åtte sylindre leve halvparten så lenge som en med fire?

Ikke bekymret for utfordringer her. Skjøten er i hovedsak 16PH å de tåler mye juling. Med overgangen vil du ha begge alternativer tilgjengelig på en enkle måte.

Når jeg bruker 2,5 på standard støpsel i standard stikkontakt kan jeg ikke engang ane varmgang her hjemme. PH16A 2pol +jord er enda bedre så her vil du være trygg  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#7
2,5" = 2,5mm2 og 4" = 4mm2 ;-) Finner ikke noen "kvadratknapp" her ;-)

Har koblet 4mm2 til vanlig 16 kontakter før å det er intet problem, ei heller i en PH 2,5 +j 16A heller

Linken til Clas ohlson viser produktet ja, men styr unna vegginntaket  8)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Hører med til historien at den LEAFen jeg lånte hadde akkurat samme støpsel og overgangskabel  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lars C. Krogenæs

Så forresten at Leafene som leveres i Norge kommer med Schuko plugg med 90graders bend. Det gir mye mindre slitasje på ledning og kontakt, i forhold til i-Miev sin, som står rett ut. -Bra Nissan!
(PSA hadde også orginalt kontakter med 90 graders bend ut, og hank til å dra i).

CEE kontakten skal vel peke nedover på veggen,så der er det ikke like aktuellt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

For å gjøre det lett for folk flest kan en anbefale å sjekke for varmgang 3-4 timer ut i ladesyklussen.

Der det er mer en en liten lunk er det forbedringspotensiale. ;)

Gjør en det til vane, vil en oppdage problemer før de blir store.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA