Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf LEAF 80 KW 2012, kjørt 136 000 Km - vurderer å kjøpe

Startet av bilius, søndag 30. september 2018, klokken 11:38

« forrige - neste »

bilius

Hei hei!

Vi skal kjøpe vår første el-bil og har følgende kriterier:
- må kunne kjøre 70 km minimum til en hver tid på året
- må ha plass til barnevogn og barnesete
- ønsker billigst mulig bil som kan oppfylle dette

Spørsmål:
- Vil denne bilen dekke våre kriterier?
- Hva må vi være obs på når vi kjøper en så gammel el-bil?
- Hva kan en forvente av batterikapasitet på en så gammel el-bil/som har kjørt så langt?
- Hva snakker vi av investeringskostnad til ladestasjon hjemme? (slik at den også kan ta imot lading av nyere biler)



leafnor

Vinter med saltet veg, barn i bilen så du må ha varme også vil gi deg rekkeviddeangst på vinterdag 1 der du forventer minimum 70 km. Er det 70 km med veg fartsgrense 60 så overlever du, men er det 80+ er du på null etter 70km med mindre du kjører ytterst sparsomt fra dag en.
Du kan forvente ca 80% eller mindre på batterikapasitet, dvs omlag maks 16 kWh tilgjengelig å kjøre på. På vinter har du gjerne et forbruk på 2kWh/mil, så du er tom på 80km. Det blir for liten margin på dine forventede 70km.
Den degraderes 3-4% hvert år, så om to år er du  ned på 70km og tom for strøm.
Min 2012 er normalt degradert, og på 78% nå. Kjørt 140.000 km.
Når du kjøper, sjekk bremsskiver at de er jevnt slitt, spør om opphengskuler/endeledd er byttet eller OK forran. Sjekk servicehefte, og spør om den har fått SW oppdattert som sikrer at ikke varmekolbe og DC/DC ikke kortslutter om en kjører forvarming uten nettkabel koblet til, og avbryter med å starte bilen. Ellers er det lite feil på de.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Kona pleier å ha et vinterforbruk på 2,3 kWh/mil typisk i -10 grader på vår 2012 gått 160.000 nå - den har også 78% batteri igjen som Leafnor sin. Hun skrur på varmen hun trenger. Dette forbruket var før jeg modifiserte klimaanlegget, og hun bedriver ingen overdreven sparekjøring. Da holder det ikke til 70 km.

Jeg pendler 2x42 km til jobb og klare det uten å lade, men jeg har gjort endel modifikasjoner og utviklet sparekjøringsteknikker for å få det til, ligger da på 1,8-1,9 kWh pr mil i ti blå. Forrige vinter var det bare 3 sprengkuldedager det ikke gikk (med batteri på 81%), denne sesongen blir det nok flere. Jeg kan f.eks. ikke bare stoppe på butikken og handle på vei hjem, for da rekker jeg det ikke og må kjøre til hurtiglader der det alltid er ladekø i rushtiden på kalde dager. Men må gjennom dette siden elbilen vi har i bestilling ikke blir levert i høst som lovt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bilius


Trekkoppbil

Kjører du rolige veier på kysten og du parkerer innendørs, så burde det være mulig å kjøre 70km med et forbruk på 14kwt om vinteren.
Hvis du lar bilen stå på mens du er i barehage, og du blir hefta med kø og andre forsinkelser, så du blir hefta 1 time, så kan varmeapparatet bruke 4,5 kwt ekstra på denne timen. Kjører du for fort, eller for sakte, så kan forbruket bli for høyt.
Parkerer du kaldt, og kanskje i innlandet, så kan du få mye energitap i batteriet grunnet høy indre motstand i kulda. Da gjelder det å ikke gi på for mye.
Om du forvarmer bilen eller ikke, kan ha noe å si, og dekktype og dekktrykk, og i stor grad kjørestil.

Batterikapasiteten varierer nok mye fra bil til bil, når de er 6 år gamle. Jeg har 2 stk 2012-modeller. Den ene lader til 16,7kwt og den andre var på over 20kwt, men det er lenge sida jeg har sjekka den. 3.4 kwt til eller fra, har vesentlig betydning.
Jeg trur nok det fortsatt finnes 2012-modeller som ville klare 70 km om vinteren, under visse omstendligheter, men andre vil nok ikke klare det. Til dagligdags bør man ha litt større marginer, enn det man kan klare seg med på en søndagstur.

bilius

Takk! Ut ifra tilbakemeldingene deres virker det som om det kan bli litt snaut med 2012-modell ut ifra mine kriterier. Belager meg da på å se nærmere på 2013/2014 modell og forstår det slik at ladenivå i kwt er det som er avgjørende for rekkevidden samt bruken.

Har satt av en investeringskostnad på ca 20,000 NOK for anlegging av ladestasjon i hjemmet (som også kan fungere på fremtidig nye biler).

tomrh

Det er en app som heter Leafspy, og som fungerer sammen med en OBD2 dongle som plugges inn i en kontakt under og til venstre for rattstammen. Gratisversjonen gir opplysning om batteriets tilstand, dette tallet er verdt uendelig mye mer enn godkjente servicer fra Nissan. Det er med denne appen Leafnor og jeg kan si at batteriet vårt har 78% av opprinnelig kapasitet. Som du ser av Trekkoppbil sine to Leaf så varierer det veldig hvor mye batterikapasitet som gjenstår i to biler av samme årsmodell. For fossilbiler så er kjørelengden en indikasjon på hvor mye «bil» det er igjen, men slik er det ikke nødvendigvis for elbiler. En Leaf som har lav km-stand kan ha stått mye parkert med toppladet batteri gjennom somrene, det scenarioet vi vet sliter mest på batteriet. Leafspy vil gi eksakt svar på gjenværende batterikapasitet, og donglen kjøpes fra Kina for småpenger, jeg har kjøpt dette som passer med en Android-telefon, og også passer til i-MiEV (hvor EvBatMon er dennes svar på Leafspy).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TorC

Sitat fra: bilius på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 15:24
Takk! Ut ifra tilbakemeldingene deres virker det som om det kan bli litt snaut med 2012-modell ut ifra mine kriterier. Belager meg da på å se nærmere på 2013/2014 modell og forstår det slik at ladenivå i kwt er det som er avgjørende for rekkevidden samt bruken.

Har satt av en investeringskostnad på ca 20,000 NOK for anlegging av ladestasjon i hjemmet (som også kan fungere på fremtidig nye biler).


Årsmodell er ofte ikke den beste indikator på hvor god helse batteriet har. Jeg har sett flere 2012 LEAF som har betydelig bedre batterihelse enn mange både 2013 og 2014. Skal du kjøpe bare basert på årsmodell må du nok opp på 2016.

Som tomrh skriver er LEAFspy gull verdt. Med denne kan du virkelig skille kliten og hveten. Da kan du gjøre et godt kjøp på en eldre bil, og endog har høy km-stand, men har god batterihelse. For å få en god indikator på at batterihelsen ikke er jukset med bør du kjøre minst en full "tank". Er det vesentlig fall i batterihelsen (SOH) så bør alarmklokkene ringe. Er det imidlertid veldig stabilt, type varierer med 0,1% poeng eller mindre så vet du hva du har.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bilius


Citroel

Ser at TorC skriver at batterihelsen kan jukses med. Hvordan skjer det?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Powerflux

Sitat fra: Citroel på fredag 02. november 2018, klokken 17:01
Ser at TorC skriver at batterihelsen kan jukses med. Hvordan skjer det?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ved å kjøre bilen hardt og hurtiglade en del ganger etter hverandre kan man få tallene opp en del!
Særlig i de tilfellene der det er like før man mister en kapasitetsbar kan det være "hensiktsmessig" å jazze opp verdiene litt.
Etter noen dager med vanlig laderutine faller verdiene tilbake til normalen. Ligger man å vaker rundt f. eks 85% og gjerne dipper ned på 84% nå og da så er det like før første kapasitetsbar ryker. Det er jo ikke akkurat julaften for salgsverdien.......
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

TorC

Sitat fra: Citroel på fredag 02. november 2018, klokken 17:01
Ser at TorC skriver at batterihelsen kan jukses med. Hvordan skjer det?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Det kan som Powerflux skriver gjøres ved å ha et spesielt lademønster, men det da "jazzer" man bare opp helsen noen prosent. Det er imidlertid mulig å endre helsen med et program som heter Consult. Bruker man de tidligere versjonene av disse (Consult 3+, og tidligere 4.) kan man gi bilen beskjed om at samtlige celler er byttet og dermed få 100%. Nyere versjoner krever spesielle koder og "dongler" for å gjøre det samme.

Det er jo ikke de seriøse som gjør slikt, og de seriøse har selvsagt oppdaterte Consult.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA