Elbilen en utgiftsbombe på sikt?

Startet av Boikott My Ass, lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:29

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. oktober 2018, klokken 00:39
Huggeren tar mellom 60-80 000 kr for et Tesla batteri. Regner du 1000 kr / kWt er du nokså nærmed.

Ser ut som prisene har gått opp. Grønvolds vil ha 125.000,- nå for 85kWh-pakkene:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=103775793

Det tror jeg er alt for dyrt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ruslebiff

Litt OT - men er det mulig å installere en annen batteripakke (større) enn den bilen ble levert med (for Tesla)? Om man får en billig S60 e.l og installerer et brukt 90kWh batteri til en ok pris kan man jo potensielt få mye bil for pengene

Espen Hugaas Andersen

#17
Sitat fra: Kristian O på søndag 21. oktober 2018, klokken 08:41Men finnes det 85 kWt batteri utenfor garanti? Var ikkje garantien 8 år utenom-begrensning eller var det kun DU?
Det finnes ikke 85 kWh batterier som er ute av garanti utifra alder eller km. Men det finnes f.eks noen vrak-biler som er satt i stand av andre enn Tesla - disse har null garanti. Biler importert fra USA, eller som er misbrukte, f.eks ved å kjøre offroad og slå nedi med batteripakken, vil heller ikke nødvendigvis ha garanti.

Personlig tror jeg Teslaen det er snakk om i artikkelen er en 2008-2013 Tesla Roadster. Prisen stemmer sånn ca, og garantien var bare for 80.000 km, om jeg ikke tar feil. Men det kan ikke utelukkes at det var en Model S med 60 kWh batteri. Da har den dog kjørt mye - 200.000 km på maks 4 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

Den uttalelsen var fra Simen Huse og ikke fra Benny.

Som nevnt er det utgifter som gjør at bilene kasseres og hvis vi ser på moderne biler er det kun drivverket som skiller dem. Jeg tror nemlig radar og det sikkerhetsutstyret jeg har i min Leaf kan gi meg utgifter hvis plutselig bilen tror jeg kjører i ting hele tiden. Dette er dog ikke unikt til elbiler.

Motoren er enklere enn en bensinmotor. Det er noen flere elektriske deler, men det største bekymringen er nok batteriet. For at elbilene skal være bærekraftig må de fleste klare å gå fra vugge til grav med samme batteri. Bilprodusentene og oss har forskjellig formenig om hvor lenge den levetiden bør være. De syns 10 år er grei alder, mens biler i Norge lever i 18 år. For å klarer 18 år må bileierene være mer forsiktig med lading enn det bilprodusentene dikterer i manualen. "Lad når du vil" og 100% alltid er for å oppnå 10 år. 18 år trengs det rustbehandling og forsiktig batteribruk.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA