LEAF lader ikke etter bruk av "LADE TIMER"

Startet av teralv, søndag 30. september 2018, klokken 12:14

« forrige - neste »

Triangle


teralv

Sorry for manglende oppdatering. Har vert på reis siste dagene, men fått bilen i dag.

Har masse info, og dokumentasjon, og skal oppdatere i dag/i morgen.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

#17
Da har jeg fått samlet dokumentasjonen, og fått tid til å skrive ett lengre innlegg.

Rapport og dokumentasjon lastes ned her:
"Fjernet"

Takk til de som har sendt meg PM med tilbud om å låne utstyr, og som har svart i tråden.
Tydligvis et tema få har kjennskap til, siden jeg håpte på mer innputs, men forhåpentligvis kan denne tråden hjelpe andre i fremtiden.

LeafNor la ut en annen tråd jeg bare har fått skummet, men den minner en del om mitt scenario.
For omkring 1,5 år siden opplevde vi sterk elektro svilukt i bil. Akkurat som om et kretskort med komponent svir seg. Det var sterk lukt av det en morgen vi startet Leafen.

Såpass vet jeg om elektronikk etter å hatt det på GK og Vk1 i videregående skole, at når en kjenner svilukt av elektronikk, så er det som regel noe som blir defekt. Det som var rart, var at vi aldri fant noen feil, alt virket, og ingen feilmeldinger i display. Trodde en stund at det kunne være et trinn på kupeviften, men har liksom ikke tenkt mer på det.

Mistenker nå at lukta kan ha vert foranledningen på havariet vi har hatt på ombord laderen, for det var den Nissan forhandleren konkluderte med at var defekt. Har scannet ALT jeg har fått utlevert av Nissan, og det ligger vedlagt her.

Det er dette man leser om i denne tråden som det ble linket til og, men finner det rart at bilen har fungert på lading i 1,5 år ettter det, uten feil og tull. Ca 20.000 km. Hva tror dere om det???

Så litt om saken som Mekaniker antyder:

Det kom frem i feilmeldinger at først slo det ut som feil på lader at spenning var HIGH, deretter LOW.
Mekaniker sier at når spenning går i LOW, så vil bilen nekte å ta i mot lading til "noe " er reparert/resatt.

Det antydes at det kan ha vert lyn og torden i området, som har gjort dette. Til det kan jeg si at det er utelukket.
Det var regnvær, og ingen lyn/torden her. Vi har et overspenningsvern i sikkringsskap, og ingen andre komponenter har røket i huset, nevner PCER, printere, modem etc, som alltid har spenning påkoblet dag og natt.

Minner og om at foranledningen her var at vi ladet opp "nesten tomt" batteri, ca 3 streker igjen med ladetimeren satt til 0100 natt til søndag, og at den sluttet å virke 0239 samme natt.

Videre forteller Sande Auto at de ikke leter etter komponentfeil på ladebroen/ombordlader. De konstaterer at den er defekt, og bytter HELE enheten - til denne blodprisen som dere ser. 28.500,- NOK inkl arbeid.

Jeg tok med den gamle ladeenhet, i håp om at det må gå ann å finne den enkeltkomponent som er røket, og kanskje få den opp å gå igjen, om ikke annet ha den som reservedel om alt annet er ok i den.
Noen som vet?

Det er litt merkelig at ikke en forhandler har mer inngående info om hva som ryker, og kan fikse det, eller sende det til en kompetent elreparatør. Virker meningsløst for min del å bytte 30 kg med lader i bilen.

Dette var dessverre en bil importert fra Frankrike, 2013 modell. Garanti var da bare i 3 år, så dette måtte jeg dekke selv. Sure kroner, og for min del er det null besparelse i elbil når slike komponenter har så dårlig kvalitet, og koster så sinnsykt med penger.

Bilen virker nå, og det er to års garanti på jobben. Så nå skal jeg snart aktivere ladetimeren og se at også dette virker som det skal i fortsettelsen.

Håper på innspill om det er håp for å reparere laderen som jeg har fått beholde og som stod i min Leaf i 65.000 km. Mange dyktige folk her på forumet, så jeg blir overasket om det ikke finnes et svar på det også.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

#18
Åpnet i kveld den gamle laderen. Brent elektronikk slo i mot meg når deksel ble åpnet.
Fant svidd blå/grått firkanta elektrokomponent.

Hva dette er vites ikke, men ser ut som om det er støpt med en flytende plast ned i kretskort, med en ramme rundt. Ser ikke for meg at denne er mulig å skifte?

Eller er det noe man kan gjøre med denne?
Hva er dette for en komponent? Kjent svakhet? Det er jo denne som er ødelagt i den andre tråden som er linket til i denne tråd, av Leafnor.




------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

leafnor

Hei.
Sjekk med disse:
http://evsenhanced.com/services/on-board-charger-repair-firmware-updates/
De oppfordrer folk å ta kontakt med dem:

We decided to share our findings to help out any other Leaf owners from around the world that might run into this same problem – check out the video in the sidebar of this article.  We recommend that the charger is only removed by someone trained to work on electric vehicles and the component replacement is only completed by an electronics repair specialist with the right skills and equipment to replace surface mount components.  We are happy to complete this work or advise people who have questions on this repair.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Surt med en slik regning. Bilen har dermed kosta litt mer i eie.  Mulig man burde spare litt av pengene man sparer ved å ha elbil til en slik "rainy day"
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Electrix

Veldig kjedelig, men plutselige utgifter er liksom en del av det å eie bil.

Min erfaring med elektronikk er at feil ofte er synlig som her. Men man vet ikke om feien i utgangspunktet er i den blå dingsen eller i en annen komponent som dermed svei den blå dingsen. Altså noen ganger løses problemet med ny komponent til nok 19,90 noen ganger går den istykker igjen.

En stor gjengangerfeil på elektronikk er dårlig lodding. Dette kan noen ganger være umulig å oppdage med vanlig øye, og det kan ha virket i årevis før det stopper. Jeg har fikset flere ting bare ved å varme opp alle loddepunkt påny.

Må også si at det er slike verstedhistorier som gjør meg skeptisk til å søke hjelp nå som kupevifta mi har stoppet. Sikkert liten feil, men dyrt å fikse på verksted.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Det kan se ut som den blå komponenten er et rele, men vanskelig å se på bildet. Hvis du kan lese kodene på toppen og søker på nett kan du sannsynligvis finne den.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

teralv

Jepp, det koster å ha bil, ingen tvil om det.
Jeg har vert forskånt mot slikt i alle de år, så denne gang var det nok min tur.

Irriterende at jeg ikke tenkte på å skaffe en brukt slik del, men på den andre side, så vet man jo ikke hvor lenge det hadde fungert heller.  Ikke gratis å la Nissan skru på slikt.

Jeg har sendt bilder og dokumentasjon til den evse nettsiden, så får vi se om de har noe å komme med. Det jeg lurer på er om den "nye" vi har fått i bilen har rett firmware, og om denne komponenten som man ser ødelegges stadig vekk er forbedret.
Gir en update når jeg får svar.

Det ser absolutt ut som et rele. Jeg vet ikke om det er så lett å bytte dette, for det ligger en "forskaling" rundt som er fyllt med flytende plast. Altså er komponent støpt fast i hovedkort.

Er det likevel mulig å bare bytte dette og klare å løsne det fra hovedkort, dere som kan elektro ?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

JBS

#24
Det komponent som er brændt af, er en Kondensator.
Den bruges til at fjerne Netstøj, det er en type som kaldes X2, og har en sikkerheds spænding på 275Vac.
Den bruges i alt elektronik, som er Nettilsluttet.
Det tyder på at der har været en fejlspænding på et tidspunkt, f.eks 440v eller lynnedslag i trafostation i området.
Normalt vil en såkaldt VDR modstand klarer dette, men den er ikke altid hurtigt nok...
Edit. Den har en værdi på 3,3uF og er en standard.
https://dk.rs-online.com/mobile/p/polypropylenfilm-kondensatorer/1637740/

Det er ikke usædvanligt, men sjældent hvis man har en god fejlstrømsafbryder osv.
Edit2. Kan forøvrigt fortælle at den nye standard hedder 310Vac, koster og fylder det samme.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

teralv

Takk for svar, jeg verdsetter slike innlegg med god folkelig forklaring, og at man samtidig går i detaljer.

Jeg er 100% sikker på at det ikke har vert lyn eller torden. Jeg har videoovervåkning på bilen, som står på nettspenning, og det viser ingen forstyrrelser, og henter strøm fra samme kurs.

Kan det tenkes at dette skjedde for 1,5 år siden, når vi kjente svilukt i bil, men at det har så vidt holdt til nå nylig, og så gikk det til pises?

Virker veldig merkelig at det 0239 skal komme en plutselig strøm opp mot 400v i nett, uten å slå ut noe som helst i vårt hus og garasje, vi har mye fintfølende utstyr.

Trafo ligger langt i fra, og elektrikkern i gata sier han selv IKKE har spenningsvern da alt av kabel mellom trafo ligger i jord til våre hus, og vi ligger lengst borte fra trafo.

Noe har uansett tatt denne, men min teori må være at dette skjedde for 1,5 -2 år siden da vi kjente sterk brentlukt av elektro i bil, uten å finne feil der og da. Hva tenker du ?

En ting til, tror du det er mulig å fjerne denne kondensator, og få satt inn ny ettersom det er støpt i hovedkort?
Eventuelt er det regningssvarende, for det kunne være kjekt å ha en slik lader i backup ettersom jeg vil ha bilen til den skal bli spiker.


Sitat fra: JBS på fredag 12. oktober 2018, klokken 18:25
Det komponent som er brændt af, er en Kondensator.
Den bruges til at fjerne Netstøj, det er en type som kaldes X2, og har en sikkerheds spænding på 275Vac.
Den bruges i alt elektronik, som er Nettilsluttet.
Det tyder på at der har været en fejlspænding på et tidspunkt, f.eks 440v eller lynnedslag i trafostation i området.
Normalt vil en såkaldt VDR modstand klarer dette, men den er ikke altid hurtigt nok...
Edit. Den har en værdi på 3,3uF og er en standard.
https://dk.rs-online.com/mobile/p/polypropylenfilm-kondensatorer/1637740/

Det er ikke usædvanligt, men sjældent hvis man har en god fejlstrømsafbryder osv.
Edit2. Kan forøvrigt fortælle at den nye standard hedder 310Vac, koster og fylder det samme.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

JBS

Ja det burde være muligt at bytte den ud.
Men det er jo ikke muligt at vide om der er følgevirkninger...
Altså om andre komponenter også har taget skade.
Det som er  ærgerligt, er at du ikke fik mulighed for at købe en "brugt" f.eks fra en ophugget bil.
Fejl procenten på en lader er ekstremt lav, Nissan har generalt lav fejlprocent på LEAF,  men Sindssyge reservedeles priser !
Mit gæt er, at du ville have købe et brugt billigt, og den vil virke i første forsøg.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

teralv

Ja dette handler om å bare fortrenge og glemme denne hendelsen. Det er fryktelig irriterende å vite, og se på nett at det selges brukte ladere til 1/10 del av nypris.

Heldigvis vil denne tråden vise andre at det er en god løsning.

Jeg har en Salto lader, som er montert "selv". Den har 6m2 diameter, og står på TN-C anlegg, altså 1 fas. 32 amp kurs med jordfeilbryter.

Nå er det vel slik at denne kursen ikke er helt lovlig, for det skal være et annet jordvern på denne. Hilken betydning kan det ha for dette havari at man IKKE har hatt slikt B-vern eller hva det nå heter?

Har Elektrokompaniet et slikt vern? Kan man sette dette verner ETTER 32 amp sikring med jordfeilbryter? Eller skal det stå før sikring? Noen som har link til slikt vern, helst hos Elektrokompaniet?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Electrix

Jeg kan ikke se at B-jordfeilvern kunne hjulpet noe som helst i denne saken. Eneste nytte et slik vern har er beskytte de andre jordfeilvern mot en eventuell feil i bikens lader som sender en likestrøms jordfeil inn i husets installasjon

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA