Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av JCBX, onsdag 16. november 2011, klokken 22:14

« forrige - neste »

JCBX

Hej

jeg er i en større virksomhed hvor vi producerer kraftvarmeværker

har du gas i hjemmet (naturgas , biogas eller andet) så kan du med fordel have dette anlæg i huset

du vil i det mindste anlæg få 30Kw varme (vandbåret) og 15Kw elektrisitet (3 faset)

anlægget er det eneste i verden som er Euro5 godkendt og klar til Euro6 godkendelse

der ydes markedes absolut bedste garanti (længste og 112%) og produktet er markedsførende på verdensplan



vil du vide mere så kontakt mig på jcbx@get2net.dk

http://www.ecpower.dk/images/data/104170_DATABLAD_XRGI_15_DK.pdf


PS: læs hvad der står nederst linie på pdf filen  ;)


Mvh JCBX




Elmo

Til tross for at Norge har enorme mengder gass og vel er verdens største gasseksportør så er det ikke vanlig å bruke gass i Norske hjem JCBX. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på onsdag 09. november 2011, klokken 10:43
Til tross for at Norge har enorme mengder gass og vel er verdens største gasseksportør så er det ikke vanlig å bruke gass i Norske hjem JCBX. 

Ja, bruk av gass i Norge er Fy-Fy! Den forurenser nemlig mye mindre når den brennes opp i andre land! ;)

Ser for øvrig stadig flere som begynner å bruke gass på kjøkkenet (har vurdert det selv også). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det er riktignok en morsom konsekvens av dagens klimaavtaler, men et viktig poeng er at vi knapt bruker gass i Norge (fordi vi har vannkraft) og derfor mangler et ordentlig distribusjonsnett.

Ville det vært bedre å brenne denne gassen i Norge?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. november 2011, klokken 11:36
Ville det vært bedre å brenne denne gassen i Norge?

Bådfe ja og nei. Brent gass er nå brent gass, men som en som sitter i midtnorge når det gjelder kraft-distribusjon, og som betaler dyrt for at vi har "for lite kraft" (mye krevende industri som får strømmen til en brøkdel av det vi forbrukere gjør) så må jeg si at det hadde vært en ide å fyre opp noen av disse gasskraftverkene vi har her hjemme, like godt som å importere gasskraft fra utlandet. Det snakkes jo også om rasjonering pga problemer med å overføre nok kraft, og da burde det jo ikke være noe å lure på.

For ordens skyld så har strømforbruket mitt gått nedover hver eneste periode i flere år, men før eller siden når jeg minimumsforbruket, og da kan jeg ikke spare mer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 09. november 2011, klokken 11:05
Sitat fra: Elmo på onsdag 09. november 2011, klokken 10:43
Til tross for at Norge har enorme mengder gass og vel er verdens største gasseksportør så er det ikke vanlig å bruke gass i Norske hjem JCBX. 

Ja, bruk av gass i Norge er Fy-Fy! Den forurenser nemlig mye mindre når den brennes opp i andre land! ;)

Ser for øvrig stadig flere som begynner å bruke gass på kjøkkenet (har vurdert det selv også). :)

Gass på kjøkkenet er en energisløser. Du ender opp med ca. 35% effektivitet, resten går rett ut i rommet. Induksjonstopper er derimot ca. 75% effektive. Legg til at gassen koster over det dobbelte pr. kWh som strømmen gjør, så finner du ut at det er ca. 5 ganger så dyrt å bruke gasstopp som induksjonstopp. Og induksjonstoppen er kraftigere, prøv å koke opp en liter vann på 1 minutt på en gasstopp...

Hvis vi brenner gassen i et gasskraftverk (55% effektivitet), transporterer den hjem til folk (93% effektivitet) og bruker strømmen i en induksjonstopp (75% effektivitet) ender vi opp på 38% effektivitet. Og da har vi ikke tatt med transportkostnaden for gassen samt at restvarme ofte kan brukes til fjernvarme.

Jeg bruker gasskomfyr selv, men det er på hytta der vi ikke har tilgang på innlagt strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 09. november 2011, klokken 11:44
Bådfe ja og nei. Brent gass er nå brent gass, men som en som sitter i midtnorge når det gjelder kraft-distribusjon, og som betaler dyrt for at vi har "for lite kraft" (mye krevende industri som får strømmen til en brøkdel av det vi forbrukere gjør) så må jeg si at det hadde vært en ide å fyre opp noen av disse gasskraftverkene vi har her hjemme, like godt som å importere gasskraft fra utlandet. Det snakkes jo også om rasjonering pga problemer med å overføre nok kraft, og da burde det jo ikke være noe å lure på.

De gjentagende problemene i midt-norge skyldes dårlig distribusjonsnett. Det løses best ved å bygge ut distribusjonsnettet. Gasskraftverk vil bare føre til dyrere strøm. Kårstø har stått lenge nå pga. at strømprisen er såpass lav at det er et rent tapsprosjekt å fyre det opp. Mao. kan vi si at marginalkraften i Norge er gasskraft, ikke kullkraft.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. november 2011, klokken 12:58
Gass på kjøkkenet er en energisløser. Du ender opp med ca. 35% effektivitet, resten går rett ut i rommet.
Interessant! Kanskje jeg bør handle induksjonstopp?

I USA kokes det på gass, jeg trodde at det var fordi det er mer effektivt, men det er altså feil? Man har full varme med det samme gassen tennes, mens en gammeldags kokeplate må stå på  mange minutter før den blir varm. Samme når man skrur av; kokeplata er varm lenge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på onsdag 09. november 2011, klokken 21:23
Interessant! Kanskje jeg bør handle induksjonstopp?

I USA kokes det på gass, jeg trodde at det var fordi det er mer effektivt, men det er altså feil? Man har full varme med det samme gassen tennes, mens en gammeldags kokeplate må stå på  mange minutter før den blir varm. Samme når man skrur av; kokeplata er varm lenge.

Gass har mer effekt, du kan fint få en 6kW brenner til f.eks wok. Så for steking er det kjapt å sette i gang og enkelt å regulere. Men svært mye varme forsvinner i rommet istedenfor inn i maten.

Induksjon varmer selve kokekaret istedenfor platetoppen. Svært lite varme forsvinner altså andre steder. Ta vekk kjelen og du kan legge hånda på platetoppen uten å brenne deg. Koker det over brenner ingenting fast, bare å tørke vekk med en våt klut. Fint for de som koker mye grøt ;)

Gammeldagse platetopper er ca. 40-45% effektive. De har ulempene til gassen men ingen av fordelene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ken

Induksjon er topp. Jeg har en wokbluss ved siden av, men den blir ikke brukt lenger. Man slipper en god del vanndamp fra gassbrenning også som er uønsket om vinteren.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Har lenge forsøkt å finne et lignende apparat som vistnok ble utviklet i Sandefjord. Det produserte strøm og varmt vann fra gass, og hadde samme størrelse som en oppvaskemaskin, og var beregnet på montering på kjøkkenet.

Mulig størrelsen og plasseringen ikke tillot de helt store effektene, men ideen er unektelig god.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JCBX

vi har faktisk et anlæg stående/kørende i Stavanger af disse  :)

altså et XRGI anlæg ...


mange af anlæggene har idag kørt over 60.000 timer uden driftstop af nogne art   :)

Erland

Anvendes biogass som det står i den innledende innlegget, er dette en meget miljøvennlig form for energiomsetning.
I utgangspunktet bør dette være særlig interessant for bønder med tilgang til råmaterialet (møkk),

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA