Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reparasjon av Model S - er jeg blitt lurt?

Startet av whertigo, torsdag 09. mai 2024, klokken 10:45

« forrige - neste »

whertigo

Har akkurat hentet bilen fra service (på et enda ikke navgitt verksted), og det var ikke billig.

Slark i hjuloppheng, skifte av bremserør og bytte av luftfjæringer sto på menyen, i tillegg til vanlig service.

På grunn av temmelig dårlig kundeservice underveis fikk jeg litt bange anelser, og lurer nå på hva som egentlig er blitt gjort på bilen.

Blant annet står det på fakturaen at det er blitt byttet 2 batterier (s4 52ah 47a cca) i forbindelse med luftfjæringene. Høres litt rart ut eller? Jeg har prøvd å finne ut hvor mange slike batterier bilen har i utgangspunktet, men det var ikke så lett. Noen som vet - og virker dette rimelig? Jeg har byttet 12volts batteri tidligere, da fikk jeg beskjed via software i bilen at det måtte gjøres. Fikk ingen slik melding i forkant av dette.

Så neste punkt. I forbindelse med "slark i hjuloppheng" så står det på fakturaen at det er skiftet en " front upper control arm assembly left" med delenummer TR-850081510. Jeg har ikke klart å finne eksakt match på delenummeret, men ut i fra beskrivelsen på fakturaen ser det ut til at det er en bærearm over forhjulet.

Men den er helt åpenbart ikke byttet, for denne delen er temmelig full av rust på begge sider. Man trenger ikke ta av dekket for å se det en gang. Så med mindre jeg misforstår noe her, så er dette reint juks på fakturaen.

Er det noen som har noen tanker eller innspill på hva jeg gjør med dette, så er jeg lutter øre.

El-boy

Ang. " front upper control arm assembly left" med delenummer TR-850081510. Ut i fra delenummer er dette Bærearm for Tesla Model X.

Angående, 2 batterier (s4 52ah 47a cca). Kan det være til Key fob? Bør kun koste rundt 50,- kr stk

Batteribetegnelsen passer også med: VARTA Fritidsbatteri 12V 52 AH 470 CCA (207x175x190mm) + høyre LFS52. Dette her ikke riktige dimensjoner for en Tesla Model S

Generelt er det mange bakgårds-sjapper man bør holde seg unna ved bilreparasjon. Billigste er oftest værst...


whertigo

Batteriene koster 1857 pr stk, så det bør ikke være key-fob'en :D Men sitter det mer enn ett 12v batteri i bilen?

El-boy

Sitat fra: whertigo på fredag 10. mai 2024, klokken 09:50Batteriene koster 1857 pr stk, så det bør ikke være key-fob'en :D Men sitter det mer enn ett 12v batteri i bilen?
Nei

Vaduz

Tesla har jo ganske gode priser og er svært oversiktlige med estimerte kostnader og forhåndsgodkjenning i app på alt som skal gjøres. Ingen overraskelser der, og ganske edruelige priser synes jeg.

Det her høres rart ut, kanskje ta med fakturaen og evt bil til naf eller annen ekspert for en vurdering?

Electric cars in Norway

Sitat fra: whertigo på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:45Har akkurat hentet bilen fra service (på et enda ikke navgitt verksted), og det var ikke billig.

Slark i hjuloppheng, skifte av bremserør og bytte av luftfjæringer sto på menyen, i tillegg til vanlig service.

På grunn av temmelig dårlig kundeservice underveis fikk jeg litt bange anelser, og lurer nå på hva som egentlig er blitt gjort på bilen.

Blant annet står det på fakturaen at det er blitt byttet 2 batterier (s4 52ah 47a cca) i forbindelse med luftfjæringene. Høres litt rart ut eller? Jeg har prøvd å finne ut hvor mange slike batterier bilen har i utgangspunktet, men det var ikke så lett. Noen som vet - og virker dette rimelig? Jeg har byttet 12volts batteri tidligere, da fikk jeg beskjed via software i bilen at det måtte gjøres. Fikk ingen slik melding i forkant av dette.

Så neste punkt. I forbindelse med "slark i hjuloppheng" så står det på fakturaen at det er skiftet en " front upper control arm assembly left" med delenummer TR-850081510. Jeg har ikke klart å finne eksakt match på delenummeret, men ut i fra beskrivelsen på fakturaen ser det ut til at det er en bærearm over forhjulet.

Men den er helt åpenbart ikke byttet, for denne delen er temmelig full av rust på begge sider. Man trenger ikke ta av dekket for å se det en gang. Så med mindre jeg misforstår noe her, så er dette reint juks på fakturaen.

Er det noen som har noen tanker eller innspill på hva jeg gjør med dette, så er jeg lutter øre.
Det der er noe av det verste jeg har hørt. Trist å lese. Veldig bra du har fått det dokumentert at de driver med reint juks. Ta film og få dokumentert mest mulig. Sett på dato på bildevisning hvis du har den muligheten. Hvis du er NAF medlem så ville jeg kontaktet de før du kontakter verkstedet. NAF gir svært god juridisk bistand. 

Hvis du velger å ikke benytte deg av ekstern bistand så er min erfaring å bare benytte epost fremover med verkstedet og minst mulig telefon. Dette forde epost gir bedre dokumentasjon dersom det blir en større tvist. Da blir det juss-mat og da er epost godt egnet.

Lykke til videre :+1: ta de juksepavene hardt

whertigo

Takk for gode råd - her er en liten oppdatering.

Jeg meldte meg inn i NAF og ba om juridisk bistand, men har ikke hørt tilbake enda. I mellomtiden har jeg vært innom et lokalt verksted og fått noen uttalelser fra de, samt tatt masse bilder av delene under bilen.

Deretter dro jeg til verkstedet for å høre hva de hadde å si.

Angående batteriene; Personen jeg har hatt kontakt med forsikret meg om at batteriet var byttet, og grunnet til at det sto oppført 2 stk på fakturaen var at det gjaldt antall ampere-timer i batteriet. Slike batterier er svært dyre ble jeg fortalt. Deretter åpnet vi opp frunken, hvor han fortsatte å påstå at batteriet var skiftet, selv om det åpenbart at batteriet som sitter der var fullt av møkk og støv, og hadde ingen tegn på å ha vært skiftet. Jeg sa med en vennlig tone at dette batteriet var byttet av tesla for 2 år tilbake, og at dette umulig kan være batteriet jeg var fakturert for. Da ga han seg uventet, og jeg fikk medhold om at det var feilfakturert.

Så videre til hjulopphenget. Beleilig nok så lå delen jeg er fakturert for fremme til utstilling, så jeg kunne lett sammenligne den med bilder jeg har tatt fra under bilen. Så løftet vi bilen opp på en bukk, og personen sier nå at delen som er byttet ikke er den som er oppført på fakturaen, men en annen, på hjulopphenget bak. Den heter fortsatt upper control arm riktignok. Og de har visstnok byttet på begge sider, selv om jeg er fakturert for bare 1 del. Her hadde jeg ikke så mye å fare med, så inntil videre diskuterte jeg ikke mer på dette, men tok flere bilder. Jeg var også redd for at regningen skulle stige siden jeg bare var fakturert for 1 del, og han etter egen påstand hadde byttet 2. Men når jeg ser på bildene nå så kan man jo lett se at skruene de er festet med ikke har vært berørt av noe verktøy og dermed ikke kan være skiftet.

Jeg har ikke mottatt noe utbetaling for batteriene jeg fikk medhold i at var feilfakturert.

Nå håper jeg NAF snart tar kontakt, så jeg kan forfølge dette videre.

Ellemelle

Dette verkstedet høres ikke veldig pålitelig ut.

Men du sier at du leverte inn bilen blant annet på grunn av slark i hjulopphenget. Er dette slarket nå borte? I så fall må de jo ha byttet noe i hjulopphenget, slike problemer løser seg ikke av seg selv.

OlaR

Da jeg hadde min 2019 TMS på EU-kontroll i fjor, ble det påpekt slark i øvre bærearm bak.  Jeg tok oppfølgningen på et annet verksted, og de sa at dette var en veldig vanlig feil.  Bilen min hadde da gått ca 75.000 km.

whertigo

Tenkte jeg bare skulle avslutte denne føljetongen - jeg fikk tilslutt tilbakebetalt for batteriene, og ga opp å forfølge hjulopphenget. Det er forsåvidt mindre knirk og flompa-flomp når jeg kjører, så de har muligens gjort noe. Selv om jeg fortsatt stusser på hvordan de festeboltene på det siste bildet kan være så fulle av rust, om de er blitt skrudd av (noe som vel er en forutsetning for å bytte bærearmen). Sjekk de gjengene liksom. Men som sagt, jeg ga opp.

Fikk heller ikke noe nevneverdig hjelp av NAF, kun generiske eposter med selvsagte tips. Virket ikke som de var så veldig ivrige på å involvere seg. Så den beste hjelpen fikk jeg her på forumet, takk igjen!

Så tilslutt vil jeg bare oppfordre alle til å følge veldig godt med på hva som gjøres på verkstedet, og be om dokumentasjon. Verkstedet jeg benyttet var helt utrolig frekke, og jeg er ikke i tvil om at de bevisst prøvde å lure meg.

Når jeg hentet bilen første gang, før jeg hadde klaget, gikk vi gjennom hva de hadde gjort og vedkommende i skranken listet opp punkt for punkt hva som hadde blitt gjort fra skjermen sin. Og beleilig nok så hoppet han da over punktene om batteriene, disse så jeg først når jeg studerte fakturaen en uke seinere. I tillegg la jeg merke til at vindusviskerne ikke var byttet, selv om det var en del av "servicepakke 2". Da jeg påpekte det fikk jeg svaret "hvordan veit du at vi ikke har bytta vindusviskerne?!". "Jeg kjenner jo igjen mine gamle, rustne vindusviskere fra biltema" svarte jeg, og da gikk han ut og bytta til nye bosch-viskere uten noen ytterligere kommentarer eller beklagelser.

Så frekkheten lenge leve der i gården.

daktari

Synes du må navngi dette verkstedet her, for dette hlres ut som systematisk svindel.

Det kan se ut som du har fått ny del bak der (ikke møkk i bushingen), men den der er kanskje billigere enn du ble fakturert for?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Dette er desverre gjenganger både på bil og båtverksteder, betale for ting som ikke utføres, og ofte ikke så lett som dette å oppdage.

RonnyØ

Ang NAF hjelp: der har jeg også prøvd meg med juridisk bistand og det var en formidabel vits! Kom etter mange tullesvar og selvhjelpstips, til en advokat som var opptatt av å få kundenummeret mitt. Deretter kom det bare vas fra den kanten også. Føltes ut som du kom på akutten med stor pulsåreblødning og fikk trøstende ord og mikkemus-plaster.

Lærte meg dog faget etter det og pløyer over alle som prøver å fucke med meg juridisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA