Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor går eksosrøret fra Webastoen ?

Startet av Laura, onsdag 18. november 2009, klokken 22:28

« forrige - neste »

Laura

Hei, jeg har hatt lysende bremselampe på min Saxo i noen uker nå, når jeg kjører (den slår seg av og på, men er ofte på). Begynner å bli stresset av det. Jeg viste bilen til Citroen verksted på Fossegrenda i Trondheim. De hadde ikke peiling hva problemet kunne bli. De nevnte at det kanskje var nødvendig å skifte bremsevæske. Eller at det kunne være noe feil med bremseklosser.
Kan noen hjelpe meg?
Takk på forhånd!
Mvh
Laura
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

cra

Høres ut som det kanskje kan være noe med varsling av slitte bremseklosser, ja. Jeg hadde en Opel Omega (ikke elektrisk) en gang der bremselyset (P-brems) varslet om slitt clutch, men det er det vel ikke i dette tilfellet.

Har du sjekket i instruksjonsboka hva varsellampen betyr? (Må jo spørre) Det burde stå der dersom den lampa brukes til å varsle om slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#2
Opel bruker felles væskepåfylling for bremser og cluch så lavt væskenivå påvirker begge systemer. Dermed har de også brukt bremselampen for å varsle om slitt cluch.

Men på El-Saxo har du vel ikke problemer med cluchen håper jeg ;D
Spøk til side, bremsesystemet er identisk som på bensinutgaven så et vanlig Citroén verksted må vite om det er varsling om slitte klisser - jeg tror ikke det.

Jeg ville først sjekket bryteren på brekket, og deretter væskenivået i bremsevæskebeholderen. Så lenge lampen kommer og går er enkelte sjekk av brekk-bryteren å dytte brekket ned.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på mandag 05. oktober 2009, klokken 13:28
Jeg ville først sjekket bryteren på brekket, og deretter væskenivået i bremsevæskebeholderen. Så lenge lampen kommer og går er enkelte sjekk av brekk-bryteren å dytte brekket ned.

Glemte å nevne dette, ja. Var borti noe lignende på min Think, der P-bremsen var veldig slakk, slik at den lett kom opp på det første kneppet når man var borti festet for setebelte, eller hvis jakka kom nedom brekket e.l. Så å få sjekket den bryteren er nok et bra sted å starte. :)

Sjekk evt. ved å løfte forsiktig på brekket. Hvis det skal lite til før lampen kommer på så er du antakelig på sporet av noe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laura

Takk, cra og Elmo! :-) Jeg har lest i instruksjonsboka, ja. Der står det at det kan være for lite bremsevæske i beholderen. Men...jeg har sjekket og beholderen er full! Har prøvd meg fram med P-bremsen, for å se om det var noe der. Det ser ikke sånn ut... Begynner å bli litt usikker, men siden det er samme bremse som på en vanlig bil, skal jeg høre med et verksted hva de kan gjøre for å slette det lyset. Det er jo stressende!!
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Boogie

Det er ikke klossene siden disse bilene ikke har noe overvåking på klossene.
Men dere er nok på rett spor.

Ihht instruksjonsboken er dette relatert til håndbrekk eller nivå i bremseveskebeholder.
Begge sensorer/brytere bør sjekkes.
Dersom det er for mye i reservoaret kan det tenkes at det også kan gi alarm..

Høyst sansynlig ligger problemet i en av sensorene/bryterne.

Men som det ble nevnt tidligere så er bremsesystemet på disse bilene identisk med bensinutgaven, så de burde finne ut av det på verkstedet

Det nevnes forøvrig dersom motorbremsen er deffekt. Er ikke siker på om dette er en feil ved skriving av manualen.
Virker regenereringen når du kjører (bremser bilen med motoren når du slipper gasspedalen)?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA