Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kostnader på langtur med hutiglading kontra en tilsvarende dieselbil?

Startet av elmer71, søndag 30. desember 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

elektrolux

Vi er overbevist om at hybrid er rimeligste løsningen.

Liten og energieffektiv elbil til alle turene på inntill 100 km, og diesel til de lengre turene.

Nå betaler en jo også kun årsavgift de få dagene en har skilt på langtursbilen så det er kun plass og kapital kost som er negativt for en slik løsning.

Fordelene er utallige :

- Utrolig bra utvalg av diesel biler til svært så hyggelige priser.
- Utleie mulighet som gir negativ kostnad
- Alltid en bil i reserve ved behov for det
- Det betyr igjen redusert behov for rask og dyr reparasjon ( les verksted) som ytterligere bidrar til at det er rimeligere med 2 biler enn 1 bil
- Deilig å kunne veksle litt, noe som igjen betyr redusert behov for å selge og kjøpe ny.

Selv har vi alt fra 1 seter elbil til 8 seter diesel, og klarer med det å dekke stort sett alle behov for transport. Det være seg mulighet for å komme seg forbi bomringen til favoritt bakeren på andre siden, eller hele familien inkl. venner på festival 700 km unna.

Liker godt biler som Kona og Ampera og Tesla 3 som med moderat størrelse, moderat forbruk, og lang rekkevidde, men de ville ikke gitt oss noen fordeler. Tvert imot ville det vært en betydelig utgift til et kjøretøy som ikke klarer langturene våre, og som blir upraktiske til småkjøring grunnet at de egentlig er ganske store og uhamslige.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TorT

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. januar 2019, klokken 11:37


Liker godt biler som Kona og Ampera og Tesla 3 som med moderat størrelse, moderat forbruk, og lang rekkevidde, men de ville ikke gitt oss noen fordeler. Tvert imot ville det vært en betydelig utgift til et kjøretøy som ikke klarer langturene våre, og som blir upraktiske til småkjøring grunnet at de egentlig er ganske store og uhamslige.

Store og uhamslige! Tesla er jo normalstørrelse sedan. Ampera husker jeg ikke i farten, men Kona er bare 418 cm lang.
Er jo ikke Tweezy, skjønner at de ikke nødvendigvis passer for deg, men HALLO!

Biff

Sitat fra: TorT på tirsdag 01. januar 2019, klokken 12:21
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. januar 2019, klokken 11:37


Liker godt biler som Kona og Ampera og Tesla 3 som med moderat størrelse, moderat forbruk, og lang rekkevidde, men de ville ikke gitt oss noen fordeler. Tvert imot ville det vært en betydelig utgift til et kjøretøy som ikke klarer langturene våre, og som blir upraktiske til småkjøring grunnet at de egentlig er ganske store og uhamslige.

Store og uhamslige! Tesla er jo normalstørrelse sedan. Ampera husker jeg ikke i farten, men Kona er bare 418 cm lang.
Er jo ikke Tweezy, skjønner at de ikke nødvendigvis passer for deg, men HALLO!

Jeg kunne aldri ha kjørt tweezy uten å skjemmes.

elektrolux

Trenger ikke være Twizy.

En moderne bil med god plass til 4 voksne som f.eks e-Up klarer trygg og behagelig transport av disse med kun 3,6m lengde. Det merkes godt når bilen skal parkeres og manøvreres rundt om i Stavanger.

Selvfølgelig hadde det vært en fordel om den var noe smalere, slik som f.eks trillingene, men da begynner det å gå ut over komforten.

Tenker at en får veldig mye transport på alternativ plassering av 400 000 NOK:

- e-Up eller Citigo med inntil 300 km rekkevidde til under 200 000 kr.
- Strøken Caravelle til 175 000.-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136785287

og 25 000 kr til bompenger...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Eventuelt kan overskytende beløp brukes på en tilhenger for e-Up slik at denne kan være med på langturene.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136633496

Praktiske tester tilsier at det gir gratis passering gjennom bommene grunnet at bombrikken i elbilen kommer nærmere sensoren og får bommen til å tro at det kun er en elbil som passerer bommen i stedet for et helt vogntog.

Merforbruket av diesel blir gjerne 0,2-0,3l/mil og oppveies gjerne av fordelen med å ha elektrisk transport på den nye stedet en er.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elmer71

Regnestykket over viser, som jeg har hatt en følelse av, at hurtiglsding er kostbart. Har man en bil som går 30-40 mil før den trenger lading, er det jo tross alt noe-da trenger jo mange en pause likevel. Men tiden som nevnes er jo også helt klart en faktor å ta med, og lade et 64 kWh batteri på ordinær hurtiglader tar jo en stund! Jeg synes også at jeg for ofte opplever at det blir mye frem og tilbake før lading er i gang, eller at ladere ikke virker.
Det er vel bare å innrømme at Tesla kjøpt før 2017 fremdeles har et soleklart fortrinn her med gratis hurtiglsding, ladere som så og si alltid virker og med høy ladehastighet.
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

TorT

Til info så ladet jeg Kona på Dombås den 30/12 fra 5% til 77% på 1:08t
Startet på 36kW, steg ganske raskt over 40, og var på 49kW en stund før den justerte ned på 74% til 36 kW tror jeg det var, og videre ned til 25kW allerede på 76%. Noen få kuldegrader.
Hadde kjørt fra Selbu via Hell til Dombås med 18,3kW/100km.
Startet med kald bil og kaldt batteri. Ikke tilkoblet over natta.
Tungt snøføre fra Tømra til Hell. Halvparten av det strekket var ubrøytet. Sikkert 5-6 cm med snø og 0 føre.

Edit. Ca 270km. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA