Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skilter på konvertert boble er endelig i boks!

Startet av TB, onsdag 23. november 2011, klokken 06:34

« forrige - neste »

TB

Bilen er solgt 17.11.2011

Hei
Treng forslag om verkstad for å sette i stand Peugeot 106. Alternativt om nokon ynskjer å kjøpe den slik den står i dag – og sette den i stand sjølv.
5 dørs 2001 modell, kvit. Har gått 97000 km. Fyrste gong registert i Norge i 2003. Eg har to ladekabler, nye vinterdekk, nesten nye sommardekk på lettmetall, og eit ekstra sett dekk på lettmetall felg er med.

Bilen er ombygd til Litium celler i 2010. Bilen er lite brukt etter desse celler vart satt inn. Pga. mangelfull lading kom cellespenning under nivå som BMS krev for å starte lading. Cellene er enkeltvis lada opp igjen.
Bilen går no ca 30 km pr. lading. Har logg frå BMS som viser at det er to celler som spesielt peikar seg ut i negativ retning, og 3 stk som ligg litt under dei andre.  Ved å byte desse 5 celler i nye skal bilen få normal rekkevidde. Det er totalt 42 celler i batteripakka. Graf frå BMS kan sendes, data frå BMS leses ut med pc, ingen spesial instrument nødvendig. Cellene er av typen Hipower-LiFePO4, 100 Ah. Det er fleire som omset denne typen celler, det enkelt å skaffe like celler.

Bilen har vore til EU kontroll, og fekk tre 2 feil:
1.1.9 Slitasje på skive. Skiver rustskadet foran 1. aksel
1.2.1 Forskjellig bremsekraft mellom hjul på same aksel større enn 30% av høyeste verdi bak.
5.2 Slitt bærebru foringer i bakant begge sider.

Eg brukte Autovie Lørenskog for denne kontroll, det nærmaste verkstad. Praktisk pga. bilen har avgrensa rekkevidde. Dei kan byte bremseskiver framme (klossane er heilt nye), smøre opp bakbremser og byte fôringar – og bilen vil bli godkjent så snart dette er gjort. Men, det meste av kostnaden her er arbeidstimar, så eg har valgt å avvente litt.

Mulig det er verkstad eller andre som kan utføre alt samla, dvs å ta ned batteri kasser – slik at bytte av celler kan bli utført, og utbetre bremser? Helst i Oslo området, hvis ikkje må eg frakte bilen på henger.
Dette er delvis annonse, delvis etterlysning etter gode råd :-)

Bilen står på Lørenskog, send meg PM om det er ynskje å sjå på bilen. Tips om verkstad kan skrives i forumet, kan vere nyttig for andre også?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Er dette den "berømmelige" (eneste) bilen Enviro i Drammen klarte å konvertere til Lithium ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Har du tenkt på hvor mye du vil ha for bilen slik den står.

Er ombyggingen godkjent?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

>Er dette den "berømmelige" (eneste) bilen Enviro i Drammen klarte å konvertere til Lithium

Hei
Det stemmer. Dvs, det er Euromatic AS i Tønsberg som utførte faktisk ombygging. Det skal finnes ein bil til med samme system.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#4
>Har du tenkt på hvor mye du vil ha for bilen slik den står.
Hei
Pris er kansje best å ta via PM?

>Er ombyggingen godkjent?

Slik eg har forstått stiller bilen likt som biler ombygd av Alternativ Energi.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Thomas Parsli

Brant ikke en opp på E18?
Og ble ikke en bygd om i Finlannd (samarbeid med Posten der borte)?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TB

>Brant ikke en opp på E18?
>Og ble ikke en bygd om i Finlannd (samarbeid med Posten der borte)?

Eg er ikkje kjent med at Euromatic AS i Tønsberg har bygd om fleire biler.
Alternativ Energi har bygd om mange, dei bruker ein annan BMS - ellers er det likt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ladefabrikken

Hvet du hvor lang bilen har gått med disse Hipower cellene?
Hvis cellene har vært nede på 0V er det stor sanynlighet for at flere celler kommer til å ta kvelden etter vært. Men man kan være heldig få pakken til å funke. Hipower cellene kan være veldig varigerende i kvaliteten så det er det som er dumt med disse cellene. Mem de er billige da 8)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TB

Hei
Bilen er brukt lite med dei nye cellene, i følge det eg har fått oppgitt ca 1000 km før utladning oppstod. Ingen celler har vore i 0 volt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#11
Sitat fra: Elmo på torsdag 17. november 2011, klokken 18:12
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. november 2011, klokken 09:46
Brant ikke en opp på E18?

Det var en Kangoo fra Enviro Drammen det www.budstikka.no/nyheter/giftige-gasser-fra-brennende-el-bil-1.4909469
Bygget om av Euromatic for Enviro og grunnen til at min ombygging ble reversjert
(og et bidrag til at Sigmond ikke orket å fortsette)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA