Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av jornheim, mandag 09. april 2012, klokken 01:42

« forrige - neste »

Boogie

Tror det vil bli vanskelig å koble ut regen på P106/Saxo.

På en Berlingo velges gear utfra spenningen over potmeteret som styres av gearvelgeren, og input signalet til komputeren er en annen enn for Saxo.
Så for å få det til å fungere må den tro at den er en Berlingo, og geravelger må settes inn i bilen.
Nøytral tror jeg har en verdi på 2,5V.

Regen er nok på hele tiden, selv med fulladet batteri.

På noen modeller lot det seg gjøre å slå tenningen av slik at releet koblet fra, og så slo man det inn igjen i bunn av bakken.
Men de fleste måtte stoppe helt for å koble inn releet igjen. Ikke helt trygt heller i fart, så det anbefales ikke!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jornheim

#16
Sitat fra: Boogie på fredag 23. mars 2012, klokken 07:26
På noen modeller lot det seg gjøre å slå tenningen av slik at releet koblet fra, og så slo man det inn igjen i bunn av bakken.
Men de fleste måtte stoppe helt for å koble inn releet igjen. Ikke helt trygt heller i fart, så det anbefales ikke!!!
Ja, med fare for at blokkere rattet... og styreservoen, bremseservoen osv.osv. virker helle ikke mere.

Men der må findes en patentløsning ...  

Hvis man nu sætter en (nød)afbryder i ledningen fra tennings/tændlåsen til pin 21 på styreboksen? (Det er ikke styreboksens strømforsyning, men "plus efter tændlås".)
Så burde alle livsvigtige forbrugere fortsat få strøm, men CPUen synes "fejl" og slår hovedrelæet fra...?

I servicebogen (Kundendienstschule) til AXen står at CPUen afbryder hovedrelæet under kørsel hvis der foreligger en fejl.

At man må stoppe helt for at "tænde" relæet igen, forbliver sikkert et problem.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

hens

#17
Å frakoble hovedkontaktoren under fart høres som en sikker måte å brenne opp motorstyringen i bilen!
Når motoren går som generator vil det ved brudd mellom batteri og motor umiddelbart skapes en overspenning som langt overgår det elektronikken er laget for.

Sett på varmeapparatet og kjør sakte.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: ilmyggo på fredag 23. mars 2012, klokken 00:27
Min P106 regenererer uvilkårlig. Har 4 kilometer utforbakke fra hytta, der måtte jeg slå av tenninga for å unngå at Robometeret peip som en liten museunge, selv i lave hastigheter (20-30 km/t).

Pipingen du hørte var nok ikke grunnet skadelig regenerering, da Robometeret stenger av alarmen når batteriet er fulladet.

Like før fullading vil du nok oppleve hyling da spenningen endres så raskt at det ikke er mulig å ha synkrone ladespenninger i dette området.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på lørdag 24. mars 2012, klokken 05:19
Pipingen du hørte var nok ikke grunnet skadelig regenerering, da Robometeret stenger av alarmen når batteriet er fulladet.
Vet ikke hva annet det kunne skyldes, bilen var fulladet og Robometeret peip. Kanskje årsaken er at jeg kun har spenningssensor?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 24. mars 2012, klokken 05:19
Like før fullading vil du nok oppleve hyling da spenningen endres så raskt at det ikke er mulig å ha synkrone ladespenninger i dette området.
Stemmer, det har jeg hørt.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jornheim

#20
Sitat fra: hens på fredag 23. mars 2012, klokken 19:10
Å frakoble hovedkontaktoren under fart høres som en sikker måte å brenne opp motorstyringen i bilen!
Når motoren går som generator vil det ved brudd mellom batteri og motor umiddelbart skapes en overspenning som langt overgår det elektronikken er laget for.
Sett på varmeapparatet og kjør sakte.
Helt enig at det er bedst at køre sakte på is og sne. Det forhindrer dog ikke plutslige situationer hvor regen er uhensigtsmæssig.

Men overspændingen - hvor kan den dannes?
På dette skema af Sagem-motorstyringen:
http://www.elektro-auto.net/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=74
ny link:
http://www.elektro-auto.net/index.php/component/content/article?id=61
ses at hovedrelæ/kontaktor er todelt og afbryder strømmen samtidigt både ved batteri (Relais 1) og ved motor (Relais 2). Det er klart at kontakterne belastes når strømmen er stor, men sikkerhed er vel vigtigere. Bli'r motorstyringen ikke frakoblet i samme øjeblik?

Her på forum er mulighederne for at slå af regen allerede beskrevet tidligere:
Sitat fra: Boogie på mandag 19. januar 2009, klokken 12:48
For Partner/Berlingo har man mulighet for å sette bilen i Neutral, og dermed rulle fritt. Dette har reddet meg flere ganger.
For Saxo/P106 som ikke har noen bryter/girspak er dette vanskeligere. Her må faktisk tenning slås av et kort øyeblikk for å koble ut motoren. Pass på at man ikke låser rattet!!!
Jeg har prøvet det sidste og ikke bemærket problemer. Men det burde være muligt med en enkel knap, som på andre elbiler, uden at bruge tændingslåsen.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Griffel

#21
Sitat fra: jornheim på lørdag 24. mars 2012, klokken 23:36

Men overspændingen - hvor kan den dannes?
Strøm liker ikke å bli brytes, derfor kan det oppstå ganske store overspenninger i det øyeblikket strømmen brytes. (Dette var en grov forenkling, men årsak og virkning er slik. Antagelig er det bygget inn overspenningsavledere for at slike ting ikke skal ødelegge elektronikken.

Sitat fra: jornheim på lørdag 24. mars 2012, klokken 23:36
Helt enig at det er bedst at køre sakte på is og sne. Det forhindrer dog ikke pløtslige situationer hvor regen er uhensigtsmæssig.
To grunner for å koble ut regenerering. Den som er nevent over ved at en bremser for sterkt på glattføre bare ved å slippe gassen og ikke som på andre biler har en chlutch å tråkke på slik at en triller fritt.
Dette er vell snakk om litt øvelse med framdriftspedalen  i mangel av chlutch, men en bryter å betjene i en situasjon hvor en trenger begge hender på rattet synes jeg ikke er en god ide.

Den andre grunne er til å koble ut regenerering for å hindre overlading tror jeg er frordelen er betydelig overdrevet.
Energimengdene en snakker om er små og en skal ikke ha kjørt langt før det er plass til litt energi i batteriet.
Oppbremsing fra 80km/h til 0, maksimalt 0,08 kWh men allerede ved 50 km/t vil spenningen fra motor uten smart triksing* (med feltmagnitiseringen) fra controllerens side være lavere enn batterispenningen slik at regenereringe i praksis er koblet ut. 100 m høydeforskjell topp og bunn av bakke gir maksimalt 0,03 kWh.
Altså ganske beskjedne energimengder. (fra 80 til 50 km/t er energitapet 0,05kWh eller ca 4promille av batterikapasiteten)

Nå kan det jo hende at kontrolleren gjør noen triks for å heve spenningen over maksimalspenningen ved  lading nær fulladet batteri, men jeg forstår ikke hvorfor den skulle være designet for å gjøre det. Straks spenningene blir like eller batteri spenningen er høyest vil det ikke gå strøm fra motor (kontrollerens ladekrets) til batteri selv om det ikke har blitt foretatt noen fysisk frakobling. Det enest en vil merke noe slik ved er at en må bremse litt mer enn vanlig.
(Denne betraktningen er for P106 og el Saxo og gjelder ikke generelt da giring og andre motortyper kan gjøre en forskjell)

* Når hastigheten ved bremsing kommer under ca 50 km/t gjør kontrolleren noe for å heve spenningen slik at den får utnyttet energien ved nedbremsing, ved å slå magnetiseringen hurtig av og på økes fluxendringen/sek i tillegg til det som kommer fra ankerrotasjonen slik at spenningen øker og lading fortsetter, men at dette skulle være designet til å gi en så høy spenning at det skader batteriet lyder feil i mine ører. Derfor tror jeg at dette er kontrolert både på strøm og spenning, på bekostning av at noe potensiell energi ikke blir regenerert, men tapes i mekanisk bremsing. Dette er altså tro, designsvakheter forekommer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jornheim

#22
Sitat fra: Griffel på mandag 26. mars 2012, klokken 19:08
Strøm liker ikke å bli brytes, derfor kan det oppstå ganske store overspenninger i det øyeblikket strømmen brytes. (Dette var en grov forenkling, men årsak og virkning er slik. Antagelig er det bygget inn overspenningsavledere for at slike ting ikke skal ødelegge elektronikken.
Det må vi håbe på... har prøvet at dreje nøglen under farten, uden at det (øjensynligt) har skadet, og ved at andre også har gjort det. Man gør det i hvert fald ikke for at more sig.

Sitat fra: Griffel på mandag 26. mars 2012, klokken 19:08
Dette er vell snakk om litt øvelse med framdriftspedalen  i mangel av chlutch, men en bryter å betjene i en situasjon hvor en trenger begge hender på rattet synes jeg ikke er en god ide.
Helt enig. Derfor tænker jeg på en fod(af)bryder ved venstre fod, som man kan betjene nærmest instiktiv, ligesom clutchen. Hænderne bli'r på rattet, højre fod ved bremse/gas. Eksempel:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Classic/Elektrisk-og-Belysning/Fotbryter-fjern-narlys-43017/

Sitat fra: Griffel på mandag 26. mars 2012, klokken 19:08
Den andre grunne er til å koble ut regenerering for å hindre overlading tror jeg er frordelen er betydelig overdrevet.
Tak for udførlig forklaring, Griffel. Så skal vi nok vænne os til meget Robometer-biiiip nedad bakkerne...
;D
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA